Jag har funderat länge på att köpa M3 E46. Och jag vill gärna ha lite råd och tips av folk med erfarenhet av den här bilen. Vad ska kolla efter när man ska köpa? Vad är de vanligaste "sjukdomar" på dessa bilar?
Sedan undrar jag om det är någon som har erfarenhet från kompressor/turbo bygge på en sådan. Finns det att köpa bolt-on kit? eller måste man bygga om hela motorn? Och ifall det nu finns bult-on, är det bra grejer?
Kolla på autopower. Där har du en bra köpguid. Men jag vet att de har hat problem med både motorer och växellådor
Dom tidiga modellerna hade lite problem med motorerna men var åtgärdat på de flesta, och växällådorna har det aldrig varit problem med på bmw så vet inte var du fått det ifrån, snarare tvärtom, växellådan är nog det sista man behöver oroa sig för, kolla t.ex loaded har klarat sig rätt bra med den effekten., Dom håller oftast för bra mycket mer effekt än vad bilarna har orginal.
Kolla på autopower. Där har du en bra köpguid. Men jag vet att de har hat problem med både motorer och växellådor
Dom tidiga modellerna hade lite problem med motorerna men var åtgärdat på de flesta, och växällådorna har det aldrig varit problem med på bmw så vet inte var du fått det ifrån, dom håller oftast för bra mycket mer effekt än vad bilarna har orginal.
De är vad jag har läst i liknande trådar här på garaget. Är väll smg-lådorna som inte riktigt pallar om man är elak
Vanligaste sjukdomen med äldre M3 är väll ofta hulligan körd annars. Och låga mätare mil är ingen garanti för nånting.. Skulle ochså råda läs autopowers begguide och även checklista över vad bör kollas vid köp.
Kolla på autopower. Där har du en bra köpguid. Men jag vet att de har hat problem med både motorer och växellådor
Dom tidiga modellerna hade lite problem med motorerna men var åtgärdat på de flesta, och växällådorna har det aldrig varit problem med på bmw så vet inte var du fått det ifrån, dom håller oftast för bra mycket mer effekt än vad bilarna har orginal.
De är vad jag har läst i liknande trådar här på garaget. Är väll smg-lådorna som inte riktigt pallar om man är elak
Stämmer bra, smg lådan håller inte alls bra, och motorerna har de har problem med vanosen på? eller var det e36:ans 3.2:a? jaja, är ingen expert på ämnet,
Men det är iallafall en av de mest underbara / körglada bilar jag vet. dock är ju försäkringen alltid fruktansvärt dyr på en m ^^
Kolla på autopower. Där har du en bra köpguid. Men jag vet att de har hat problem med både motorer och växellådor
Dom tidiga modellerna hade lite problem med motorerna men var åtgärdat på de flesta, och växällådorna har det aldrig varit problem med på bmw så vet inte var du fått det ifrån, dom håller oftast för bra mycket mer effekt än vad bilarna har orginal.
De är vad jag har läst i liknande trådar här på garaget. Är väll smg-lådorna som inte riktigt pallar om man är elak
Det är samma låda i SMG som i manuell, antar då att det är den hydraliska kopplingen du syftar på som kan strula? det stämmer, men är inte så att den går sönder hela tiden, men kör man med launch control varje kväll så är det klart det inte håller.
Dom tidiga modellerna hade lite problem med motorerna men var åtgärdat på de flesta, och växällådorna har det aldrig varit problem med på bmw så vet inte var du fått det ifrån, dom håller oftast för bra mycket mer effekt än vad bilarna har orginal.
De är vad jag har läst i liknande trådar här på garaget. Är väll smg-lådorna som inte riktigt pallar om man är elak
Det är samma låda i SMG som i manuell, antar då att det är den hydraliska kopplingen du syftar på som kan strula? det stämmer, men är inte så att den går sönder hela tiden, men kör man med launch control varje kväll så är det klart det inte håller.
Japp kollade nu och de var något som var hydrauliskt som kostade fläsk att byta.
De är vad jag har läst i liknande trådar här på garaget. Är väll smg-lådorna som inte riktigt pallar om man är elak
Det är samma låda i SMG som i manuell, antar då att det är den hydraliska kopplingen du syftar på som kan strula? det stämmer, men är inte så att den går sönder hela tiden, men kör man med launch control varje kväll så är det klart det inte håller.
Japp kollade nu och de var något som var hydrauliskt som kostade fläsk att byta.
Växellådorna har aldrig krånglat, utan det var det runt omkring på tidiga SMG I, och Vanoskrångel är det M5 E39 som råkat ut för, det är inget som påverkar motorn utan det är "bara" ett skönhetsfel när det tickar om Vanos systemet som en E39 kan göra.
Motorerna är och har alltid varit slitstarka konstruktioner så länge de fått rätt skötsel, tidiga S54 (motorn i M3 E46) havererade med det berodde på materialfel på vevlagerna. Alla berörda bilar skall ha fått detta utbytt. Om bilarna har haft felaktiga vätskenivåer, legat på varvstopp med kall motor och allt annat en M-bil kan råka ut för med fel förare/ägare kan det bli dyrt, precis som med alla konkurrenter...
Själva mekaniken är inget att oroa sig över i en Bmw M, istället bör du oroa dig för försäkringskostnader och att hitta rätt ex
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.