2578
Sök

Låd hjälp till Kicker l5 12"

10 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Halloj i stugan, nu är det så att jag har dragit fram ström, monterad slutsteg o.s.v i min Mercedes 190. Som jag vet så är det stående tank så det finns vissa avikelser när man vill ha bas. Jag har då en sluten låda just nu med en stycken kicker solo-baric L5 12" bas i. Volymen på lådan är ungefär det minimala för basen. Ca: 29L. Men det skramlar väldigt mycket i skuffen o.s.v. Så jag tänkte ta mig tid att bygga en ny låda. Har funderat på både bandpass och portad. Med portad så får jag säkerligen bättre tryck än nu. Men var ändå kritisk till det då jag tänkte dra upp porten genom hatthyllan och det bara skulle bli reflexen upp där.
Så andra allternativet Bandpass, det kändes rätt då jag skulle få upp allt genom hatthyllan. Så jag tänkte fråga vad ni andra tycker om bandpass alternativet? Och lite mer specifikt om lådbygget. Hur många liter ska jag ha i lådan? Eller de två kammarna enskilt. Någon som har en aning om detta? Mvh; Jim

21 761 Inlägg
10 oktober 2009
Jag räknade ut en bandpasslåda för den basen tidigare idag, lådan har dessa volymer:

Sluten kammare: 30 liter, dämpmatta (typ polyestermatta) på väggarna
Portad kammare: 50 liter, dämpmatta på väggarna
Rör: 3 st 4" som är 15 cm långa

Varken bas eller rör är inräknade i volymerna, du får lägga till den plats som de tar upp för att få de totala volymerna. Basen tar upp ca 2,1 liter och rören tar tillsammans upp ca 0,28 liter per cm. smile

10 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Se där se där, snabba svar. Tack så hemskt mycket smile. De där 3 st 4" rören som är 15cm långa, är det 15cm ner i lådan eller både ner i lådan och utan för, för det kan ju hända att man behöver ha några cm till te o få upp rören i hatthyllan. Och går de bra att sätta alla tre rören på ovansidan av lådan eller måste de spridas ut. För hade ju tänkt att trycka allt genom hatthyllan så vore fint om det gick bra att ha alla rören i rad på ovansidan av lådan. tongue

1 045 Inlägg
11 oktober 2009
röret ska vara 15cm hela längden, sen så sätter du så mycket du behöver i lådan och resten utanför,

men för varje cm röret är i lådan så måste du lägga på 0.28L på volymen.

10 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Okey okey, så 15 cm blir max längden på röret/rören enskilt alltså.? Får la ta att börja bygga nu då. Har ännu inte fått klar het ifall det är ok att sätta alla tre 4" rören i rad på ovansidan? smile Mvh; Jim

21 761 Inlägg
11 oktober 2009
Ja, varje enskilt rör ska vara 15 cm långt.

Det går alldeles utmärkt att sätta rören i rad på ovansidan. smile

10 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Jaha ja, men det blir ju lysande:D Dämpningen som skulle sitta på väggarna, det menas väll med alla sidorna? eller ska man tänka som snickare som man är, bara väggarna, alltså inte golv och tak (över- och bottendel).? //Jim

21 761 Inlägg
11 oktober 2009
Det är meningen att dämpmattan ska sitta på alla sidor där det får plats, vilket ofta brukar betyda att själva baffeln inte har dämpmatta pga platsbrist. Sedan behöver man ju inte bekymra sig att dämpmaterialet ska råka komma åt konens baksida eller liknande ifall man inte sätter sånt på baffeln. smile

10 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Okey,. Fin porslin. Har börjat byggt nu big_smile Så får hoppas det går problem fritt. Tack för all hjälp. tongue

10 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
hallo igen, nu börjar lådan bli hyffsligt färdig, håller på med hålen för rören i locket på lådan, men märkte snart att de var rent utav omöjligt att få dessa tre 4" rör i rad och samtidigt komma upp centrerat genom hålet i hatthyllan. Och tänkte då att jag skulle tillverka en port i trä istället (möjligtvis spån skiva). Funkar det eller blir det nån sorts förändring på ljudet?. Och hur stor ska då denna port vara? Om jag har räknat rätt så har dessa tre stycken 4" rör på 15cm en volym på ca 3.971 liter. Om jag då gör en fyrkantig port istället stämmer detta att jag kan ta höjden 15cm (som rören). Djupet 11cm och bredden 24 - 24.1 cm, för då verkar det som att volymen på porten blir mellan 3.96 liter och 3.977 liter. Vad säger ni om detta, funkar det? // Jim

21 761 Inlägg
17 oktober 2009
Innerarean på ett 4" rör är ca 81,7 cm2 (102 mm i innerdiameter), då blir det ca 245 cm2 totalt med tre stycken. Om du tex gör den fyrkantiga porten 22-22,5 cm i innerbredd och 11 cm i innerdjup så ska det bli ungefär samma som med 3 st 4" rör. smile

Med tanke på den korta portlängden så borde inte den fyrkantiga porten att ta upp så mycket mer plats att det påverkar avstämningen märkbart, möjligen någon Hz.

10 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
halloj! det fick bli en fyrkantig port nu. Vek i ordning en 2mm plåt i rostfritt stål till en fyrkantig port, sen svetsa jag på en vinkel på varje sida om porten som stopp. Räknade volymen i lådan på att porten skulle ned ca: 4cm så satt stoppet på 6,2cm (skivan är 2,2cm) så när man trycker dit porten så tar stoppen i när porten är så långt in som den ska vara big_smile blev skit bra. tack för hjälpen förresten angående den fyrkantiga porten.

Sök