2879
Sök

bilstereo tar mycket ström med fronten borttagen men inte när fronten "sitter på plats" (ny grej på tapeten 2009-11-18)

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
stereon i fråga är iaf en kenwood ( http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=2450 ) och bilen är en volvo 740 gl-86

nu till symptomen.

jag lämnar bilen, tar lös stereo fronten från stereon (fulladdat orginalbatteri tudor som är 1-2 år gammalt och frächt) kanske 55 ah,
10-12 timmar senare vill jag åka därifrån, då när jag vrider om nyckeln så ser jag varvräknaren gå upp till typ 3500 och motorn står still, startmotorn är död, varningslamporna lyser och allt,
sen måste jag ladda batteriet, då går bilen som vanligt och stereon spelar på som vanligt.

MEN lämnar jag stereo fronten på stereon så är de lugnt, då tar den nästan ingen ström (förutom strömmen för att behålla minnet).

kablaget till stereon är såhär,
jag har dragit en separat strömkabel (2.5mm2) direkt från batteriet direkt in till en kabel till isokablaget som går ut ur stereon via en "sockel" (stavning? plus har jag rätt om att den heter så??) sen har jag acc (röd kabel "styrström") via tändningslåset (orginal)

tack på förhand big_smile

mvh kalle
Senast redigerat av kalle_kalle (18 november 2009)

51 Inlägg
12 oktober 2009
#2
Har du slutsteg och är de igång om du tar loss fronten med tändningen av?

214 Inlägg
12 oktober 2009
#3
kan va så att det är glapp på huvuenhetens front också

430 Inlägg
12 oktober 2009
#4
Kan vara att stereon tar full ström för att driva "larmlampan" som finns på vissa stereos. Har du en sån?
Hade det problemet nämligen, nollställde stereon och problemet försvann.
Sen återkom det vid en annan nollställning för blåtanden och då orkade jag inte göra om. tongue


2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#5
daniz skrev:
Har du slutsteg och är de igång om du tar loss fronten med tändningen av?
bra tänkt. men jag har kopplat remoten på tändninggslåset, därför uteslöt jag de smile

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#6
wayfinder skrev:
kan va så att det är glapp på huvuenhetens front också
den är ny och känns inte glapp, den glappar då inte nåt när jag är ute och glider, tror inte det kan vara så, tack iaf big_smile

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#7
megaman_k skrev:
Kan vara att stereon tar full ström för att driva "larmlampan" som finns på vissa stereos. Har du en sån?
Hade det problemet nämligen, nollställde stereon och problemet försvann.
Sen återkom det vid en annan nollställning för blåtanden och då orkade jag inte göra om. tongue
det vore jävligt skumt,
ja den har flipfront, då har den ju en knapp (den som matar ut skivan). den blinkar rött när man tar lös fronten, kan den lilla lampan ta så jävla mycket ström yikes
skumt. :S

51 Inlägg
12 oktober 2009
#8
Lampan borde ju vara en LED och de drar ju minimalt med ström. Det hela låter ju mycket mystiskt. Är du 100% säker på att steget inte är igång då du stängt av motorn och kopplat ur fronten? Brukar ju sitta en liten LED som indikerar om steget är på?

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#9
daniz skrev:
Lampan borde ju vara en LED och de drar ju minimalt med ström. Det hela låter ju mycket mystiskt. Är du 100% säker på att steget inte är igång då du stängt av motorn och kopplat ur fronten? Brukar ju sitta en liten LED som indikerar om steget är på?
jag är 100% säker!

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#10
Du skriver att varningslamporna lyser när du vrider på tändningen, börjar de glöda eller slockna helt när du försöker starta motorn då?

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Du skriver att varningslamporna lyser när du vrider på tändningen, börjar de glöda eller slockna helt när du försöker starta motorn då?
det har jag inte tänkt på... varvräknaren går då till noll iaf, sen är det nog inte några större skillnader på lamporna,

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#12
Grejen är ju att om batteriet är så urladdat att det inte ens orkar klicka i startmotorn så ska varningslamporna i princip slockna när du vrider nyckeln till startläge. Ifall varningslamporna fortsätter att lysa klart märkbart så är inte batteriet så pass urladdat att inte startmotorn orkar klicka, det anser jag iaf. Lättast är förstås att mäta vilken spänning du får på polerna vid startförsöket. smile

Visserligen skriver du att du måste ladda upp batteriet för att det ska fungera, men jag vill ändå vara säker på att det verkligen är batteriet som blir urladdat och inget annat konstigt fel. smile

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Grejen är ju att om batteriet är så urladdat att det inte ens orkar klicka i startmotorn så ska varningslamporna i princip slockna när du vrider nyckeln till startläge. Ifall varningslamporna fortsätter att lysa klart märkbart så är inte batteriet så pass urladdat att inte startmotorn orkar klicka, det anser jag iaf. Lättast är förstås att mäta vilken spänning du får på polerna vid startförsöket. smile

Visserligen skriver du att du måste ladda upp batteriet för att det ska fungera, men jag vill ändå vara säker på att det verkligen är batteriet som blir urladdat och inget annat konstigt fel. smile
okej, ska jag göra så att det blir "urladdat"

4 693 Inlägg
12 oktober 2009
#14
Jag har ungefär samma problem. Efter att jag kopplade in min SL-A1500 så drar batteriet ur sig på ingefär 1,5-2 dagar. Har inte rört bilen sen i fredags, men när jag skulle starta den idag så orkade den inte ens ett varv :S

Booyakasha!

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#15
Softis skrev:
Jag har ungefär samma problem. Efter att jag kopplade in min SL-A1500 så drar batteriet ur sig på ingefär 1,5-2 dagar. Har inte rört bilen sen i fredags, men när jag skulle starta den idag så orkade den inte ens ett varv :S
det är så konstigt, ajja om jag måste ha i fronten i stereon hela tiden så må de väl vara hänt

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#16
Nja, det är ju inte bra att låta ett batteri bli urladdat en massa gånger. Du får hålla regelbunden koll på spänningen eftersom det verkar räcka med 10-12 timmar tills du får problem, om nu batteriet dras ur så fort så kommer du att kunna mäta skillnaden redan efter en timme eller så. smile

Det brukar stå i manualerna till en del stereoapparater att man inte ska koppla röd kabel till konstant plus eftersom stereon kan dra "tjuvström" då, fastän man har stängt av stereon, men vilka stereomärken som detta gäller vet jag inte riktigt.
Senast redigerat av Drönirettab (12 oktober 2009)

4 693 Inlägg
12 oktober 2009
#17
Jag kollade i batteriet, det gick i typ en halvliter vatten, men samma problem ändå sad

Har 2 st batterier, helt vanliga bilbatterier alltså. Runt 55-65 ah.

Den ena hart vart urladdat X antal gånger om det gör någon skillnad.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#18
Softis skrev:
Jag kollade i batteriet, det gick i typ en halvliter vatten, men samma problem ändå sad
Var syranivån så låg att cellplattorna stack upp ovanför ytan?

I så fall kan batteriet vara delvis förstört, den del av cellen som sticker upp ovanför syran "dör" och batteriet tappar i kapacitet. Cellen brukar pajja ganska snart också.

Softis skrev:
Den ena hart vart urladdat X antal gånger om det gör någon skillnad.
Det kan göra stor skillnad. Ibland räcker det med bara några riktigt djupa urladdningar (tex så att inte startmotorn orkar dra runt alls) för att batteriet ska bli dåligt, beror bla på batterimodell och ålder/allmänt skick. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 oktober 2009)

4 693 Inlägg
12 oktober 2009
#19
Plattorna stack upp och batteriet fram har vart urladdat 5-10 ggr så att inte startmotorn orkat ett varv ens.
Batteriet bak vet jag ej då jag har hittat det tongue

Booyakasha!

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#20
Hmm, det främre batteriet är knappast något att hänga i granen tycker jag (dvs byt ut det). Det bakre kan ju vara bra eller dåligt, omöjligt att säga utan att göra mer avancerade mätningar (tex belastningstest). smile


Sök