4341
Sök

Trimmning av V70R -04

9 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Tjena, Har fått ett erbjudande om att köpa en V70R-04 som jag funderar på att tacka JA till, vill dock kolla upp ett par saker först som jag är säker på att folket här inne har koll på!

Om jag vill trimma bilen lite till utöver chip vad kan jag då göra? Tex byta turbo mm,och vad behövs?
Håller lådan "automat" för krafter över 500nm?.
Alla tips och ideér är mycket välkommna gärna ifrån folk med egna erfarenheter av bilmodellen... TACK!

Den som har mest prylar när han dör vinner!

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 oktober 2009
Något att tänka på är att motorn är hyfsat känslig för laddtryck, dels är det tunnare cylinderväggar än en T5, dels att originalstakarna inte gillar mer än kanske 1,2-1,3bars laddtryck.
Är inte riktigt hemma på NR-motorerna.

Automatlådan gillar nog inte mer än 500Nm med tanke på att den har 350Nm original, men bra oljesköljningar och en duktig automatlådeoljekylare (puh) så håller lådan nog ganska länge.
Sen vet jag inte om laddtrycket sänks en aning vid växlingarna, och det är det som är känsligast.

V70R -06 fick 6-stegad automatlåda och då tog man helt bort momentbegränsningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 oktober 2009
Laddar den inte typ 1.1bar?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 oktober 2009
1bar.

Det är möjligt att stakarna i V70NR/S60R är bättre än 850 och X70, men jag vet inte säkert så jag utgår ifrån 850-stakarna. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
13 oktober 2009
TurbOla skrev:
1bar.

Det är möjligt att stakarna i V70NR/S60R är bättre än 850 och X70, men jag vet inte säkert så jag utgår ifrån 850-stakarna. smile

Nyare stakarna är bättre än de gamla. Och det finns dem som plocket ut styggt med effekt med en original NR-botten. Även de nya varianten på de vanliga stakarna håller bättre även dem.

Sök