3731
Sök

Köpa snabb förstabil

110 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#41
Losgard skrev:
Malabar skrev:
bil_alskaren skrev:
Många säger också att man måste lära sig köra bil innan man köper någon snabb bil, men det finns fullt med tomma parkeringar där man kan träna och lära känna bilen vilket jag anser är viktigare och då kan man säkert bli jävligt grym bara man känner till bilens gränser och hur den beter sig.
Med den inställningen bör man nog satsa på något billigt och motorsvagt som första bil...cool
Frågan är om den som skrev inlägget ens har körkort smile
Jag har körkort!

110 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#42
Jag säger inte att jag har rätt i det jag skrev som förstainlägg utan jag undrar bara varför dom flesta säger som dom säger och den största anledningen till att jag skapade denna tråden var att jag ville höra era åsikter!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
15 oktober 2009
#43
köp den bil du vill ha, och har råd med...

men du får inte tro att bilen är bra bara för att det är en m3, bra väghållning räddar dig inte när du kommer för fort in i en kurva, det som räddar dig är att du faktiskt inte kör för fort in i en kurvan från början.... detta gäller i stort sett allt som har med bilkörning att köra...

Dock så kan jag säga att snabbheten är minsta problemet när man är 18 och ska ha bil... man ska ha råd med skiten också..

Säger som jag brukar...

vem är coolast? han som har en snabb bil hemma i garaget men aldrig kör för att han inte har råd?
eller han som kör bil till skolan varje dag, och ändå har pengar över till annat?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
16 oktober 2009
#44
bil_alskaren skrev:
Jag säger inte att jag har rätt i det jag skrev som förstainlägg utan jag undrar bara varför dom flesta säger som dom säger och den största anledningen till att jag skapade denna tråden var att jag ville höra era åsikter!
du undrar varför dom flesta säger att man ska köpa en slit å släng-bil som första bil.

du har svaret på alla tre sidor. de är fö att dom flesta mä färskt körkort e så yber körkåta, å tänkar bara på---> fy fan va GÖÖÖÖÖÖTT mä körkort!!!!! å då kan medtrafikanter lidande av brist på koncentration å respekt fö andra i trafiken av denne föraren.
å har dom då en motorstark bil så vill dom ju då gasa ännu mer.

DOCK inte alla nya förare men väldigt,väldigt många.

de e därför väldigt många däribland jag själv vill att dom som håller på så ska lära sig att köra bil först så att dom blir uppmärksamma att de finns fler än dom själva på vägarna å då ökar förhoppningsvis respekten fö oss andra.

fö om de händer dom nånting i M3'an som man skaffat, när dom har ett färskt körkort så känns de nog mer än om samma olycka hade hänt mä gamla golf 2'an lr 240'n lr vilken gammal skrutt man nu kanske kunde valt.

därför vill jag å många andra att, lär dig köra bil mä en lite äldre inte lika ömmtålig å motorstark bil. när du kan behärska den så kan du börja leta efter din drömbil.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

162 Inlägg
16 oktober 2009
#45
Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.

Jag tror nog att mycket bottnar i ens föräldrars involvering i din utveckling bakom ratten, eller styret.
Kommer du från en familj där både mor och far kan mycket om bilar samt gillar när det går lite snabbare så är nog chansen rätt stor att de lär dig hur man ska bete sig bakom en ratt på ett bra sätt. Ha respekt för maskinen du kör, och behandla den väl, så behandlar den dig väl. Mopeden spelar en jävligt stor roll enligt mig när man ska skaffa sig information hur en motor fungerar, samt hur den svarar på gaspådrag, trimning osv.
   Första gången jag rattade en "maskin" var när jag fyllde två år. Då fick jag min el-mc, i fräsig poliskulör med en extra cool telefon som man satte på pakethållaren. Den toppade 5km/h, vilket säkert kändes som fan på den tiden. Själv kommer jag inte ihåg så mycket, men mina turer finns på film, och där verkade jag gilla det. 5km/h verkade vara en behaglig fart också. Även min äldre bror som var sex år gillade den också, den var väl en liten paus från hans el-jeep han brukade köra runder och slira med.
   Nästa maskin som kom in i mitt liv var en röd/vit Yamaha PW50 med RIKTIG motor, som lät häftigt och allting. Den åkte jag på när min farsa satt bakom, hur fan det gick till vet jag inte, men 186cm+en unge går väl att få på en PW50 tongue. Det var nog här som man först fick lära sig hur man skulle bete sig när man satt på något med motor och lite kraft i. Inte ge full gas och röka rakt fram, utan ta det lungt istället och lära sig känns balansen lite. Aja, har ett svagt minne av att jag inte vågade köra den ensam, eftersom den gick för fort, men till sist löste det sig väl. Efter denna lilla PW50 så var det en dvala på några år, tills Playstation och Gran Turismo kom ut. Då jävlar sattes intresset fart igen. Spelade lite med min pappa, som inte alls gillade det, eftersom bilarna inte hanterades som riktiga bilar skulle gjort. Men det sket jag i, fixa en Skyline GTR R33, trimma den med det dyraste, och konvertera den till "racing-version" så vann du allting, med ett resultat på 1014hk har jag för mig.
   Fast forward, du blev 13 år, och nu jävlar var det snart dags för moppe. Det var nu trafikvett och motorsnack började lite mer allvarligt, man fattade ju helt enkelt lite mer. "Kör lungt när andra är i närheten, kör inte för snabbt i tätbebyggda områden. Ska du köra snabbt gör det på motorvägen när det inte är andra bilar i närheten"- ungefär så lät det för mig. Första moppen jag körde var min farsas Derbi Predator LC från 00. Det var en bra moped att börja med, mjukt gaspådrag från 0-75km/h, och helt stabil överlag. Nu när man började köra i trafik så gjorde man så som sina päron hade lärt en. "Ta det lungt, ha ögon överallt, det behöver inte vara du som orsakar en olycka".
   Efter ett tag på skotern så fixade jag min egen moppe när jag fyllde 14. En sexväxlad Motorhispania RX50. Jag vågade inte testa den när jag köpte den, utan det fick min farsa göra. Jag satte mig dock på den och klagade över att bakbromsen inte fungerade, när det i själva varket var kopplingen jag tryckte in. Mycket nytt som man skulle lära sig, saker man inte tänkt på innan. Varvtal, koppling, vad fan var det? Menmen, det lärdes in snabbt, och det gillades inte när moppen varvade ut i 70km/h på sexans växel. Vad kunde man göra för att öka effekten då? Jodå, man kunde byta cylinder, förgasare, insug, membran och avgasrör. Hade fram tills nu ingen aning om hur fan en motor fungerade, men jag hade en far som mer än gärna berättade. Sagt och gjort köptes det trim, som monterades. Fastän man inte hade någon kunskap alls så satt man där inbiten i vad som hände när ens farsa plockade itu motorn och satte på de nya delarna. Konfiguration av nål i förgasare var liksom hokus pokus för en, men man fick ju veta varför man konfiguerade nålen, och vad som hände med maskinen. Aja, trimmet blev påsatt och vips gjorde din moppe som hade gjort 70km/h 120km/h. En skön känsla må jag säga, speciellt som 14-åring. Det var inte så värst vanligt med en hel motormodifikation när jag körde moppe, utan då var det på med ett Metrakit Thrower och dreva, så hade du en fintrimmad moppe som körde i godtycklig fart. Jag var heller aldrig mycket för att stila, så jag körde endast två race mot andra mopeder, vilka förlorade ganska stort, fastän de skulle göra 160km/h med enbart drevning. Jag trimmade mest för mig själv, för att det var skönt att veta att effekten fanns där, om man ville plocka fram den någon gång.
   Jag tror faktiskt att en finare förstabil gör dig bättre och mer vaken som bilförare. Direkt när jag fick körkort körde jag runder i pappas Audi TT på 180hk, dock chippad till 210-215hk. Den bilen kändes jävligt snabb, rapp i styrningen och den sög sig till vägen som en damsugare. I och med att den var lite finare vågade man inte köra som ett svin, för då skulle ens farsa döda en. Man fick veta vad saker osv kostade om något gick itu, och att man själv skulle få betala allting, vilket gjorde att man inte låg och slirade på Välas parkering.
   Det jag vill komma fram till är att det mycket är ens föräldrar som formar hur du blir som förare. Jag har kompisar som ligger stenhårt på 110km/h, just eftersom de har lärt sig det av sina föräldrar. Om man har restriktiva föräldrar som t.ex. aldrig låter en köra lite snabbare tror jag att chansen är större att man kör utöver sin förmåga än de som tillåts ta ut svängarna lite mer av sina föräldrar. Så har det blivit för mig iallafall, och nu kör jag en Corvette. Bara för att man har en bil som går i 300km/h så måste man inte alltid ligga i 300km/h. Min favorithastighet är 120-130km/h, då flyter trafiken på bra för mig, en behaglig motorvägsfart med andra ord.

Sålänge man har respekt för det man kör så kan ens förstabil ha 1000hk, men som sagt, man måste veta hur man hanterar sin käraste ägodel.

Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

26 Inlägg
16 oktober 2009
#46
Jag fyller snart 40 och har hunnit med ett GÄNG bilar. Liksom många andra här så började jag med en skrutt (vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg).  Jag kom att tänka på att den här tråden nog inte passar för rikemans-barn... Stureplans-brats... ja, ni vet vilka jag menar men personligen är jag glad att jag hade en skrutt.

Farsan köpte bilen åt mig när jag fyllde 17. På den tiden fick man inte börja övningsköra innan ett halvår före man fyllde 18 så den stod där på gården under en presenning och såg VÄLDIGT lockande ut. Eftersom jag inte fick köra den så blev det en väldig massa småpysslande med den. Gubben var noga med att bilen skulle vara fit-for-fight innan det var dags, så han hjälpte mig med allt det väsentliga. (Oljebyten, ett hål i en sparklåda..) Jag lade ner en väldig massa tid på att montera stereo och att jaga torkade bussningar - vi bytte även stötdämparna bak för ena hade ett läckage..

Under hela den här tiden så ville jag såklart bara kööööra, MEN när den dagen så kom så hände åtminstone 2 saker.

1. Friheten. Å herrepyjamas så läckert det var! Jag kunde åka vart jag ville i MIN bil som jag var så bekant med. Åtminstone vad gällde inter- och exteriör. Under "resan" hade farsan lärt mig det grundläggande med förbränningsmotor så OM jag fick stopp kunde jag till rätt stor del fundera ut varför på egen hand.. jag kände mig trygg på egen maskin. (Klart man får friheten i en Ferrari också, men...) Good times..

2. Eftersom jag hade så fantastiskt många timmar under huven och chassit på sagda bil så kändes det som att jag hade minutiös koll på vad som var vad och hur/varför bilen låg som den gjorde på vägen. Jag riktigt kunde känna hur de fräscha bussningar vi satt dit gjorde sitt jobb.. (kanske mest var vad jag inbillade mig, men det var en bra känsla.)

Jag kvaddade den stackars bilen. Sorgligt kapitel, men jag var nykläckt och visste inte det jag vet nu. Hursomhelst så anser jag att ännu en anledning varför det är bra att köpa slitåsläng som första är att det gör det väldigt lätt att längta "uppåt". Jag menar.. börjar man i en Impreza så ligger väl ändå ribban rätt högt till nästa finare och mer motorstarka bil..  För mig var det enkelt. Jag lånade en slant och köpte en BMW 320i  -78.. aningen trimmad.. gick som ett skott. Har även haft en Fairlane GT 500 med 425 kusar på bakhjulen.. men det är en annan historia.

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

77 Inlägg
16 oktober 2009
#47
Mortalis skrev:
Gör som mig, köp en "botten"motorbil, kör den tills du känner dig mer trygg, o köp storebrorsan sen (tittar på r32 då för min del)
Kan ju inte hjälpa o känna att du menar att R32 är en snabb bil,,, hur?

181 Inlägg
16 oktober 2009
#48
HalfShell skrev:
Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.

Jag tror nog att mycket bottnar i ens föräldrars involvering i din utveckling bakom ratten, eller styret.
Kommer du från en familj där både mor och far kan mycket om bilar samt gillar när det går lite snabbare så är nog chansen rätt stor att de lär dig hur man ska bete sig bakom en ratt på ett bra sätt. Ha respekt för maskinen du kör, och behandla den väl, så behandlar den dig väl. Mopeden spelar en jävligt stor roll enligt mig när man ska skaffa sig information hur en motor fungerar, samt hur den svarar på gaspådrag, trimning osv.
   Första gången jag rattade en "maskin" var när jag fyllde två år. Då fick jag min el-mc, i fräsig poliskulör med en extra cool telefon som man satte på pakethållaren. Den toppade 5km/h, vilket säkert kändes som fan på den tiden. Själv kommer jag inte ihåg så mycket, men mina turer finns på film, och där verkade jag gilla det. 5km/h verkade vara en behaglig fart också. Även min äldre bror som var sex år gillade den också, den var väl en liten paus från hans el-jeep han brukade köra runder och slira med.
   Nästa maskin som kom in i mitt liv var en röd/vit Yamaha PW50 med RIKTIG motor, som lät häftigt och allting. Den åkte jag på när min farsa satt bakom, hur fan det gick till vet jag inte, men 186cm+en unge går väl att få på en PW50 tongue. Det var nog här som man först fick lära sig hur man skulle bete sig när man satt på något med motor och lite kraft i. Inte ge full gas och röka rakt fram, utan ta det lungt istället och lära sig känns balansen lite. Aja, har ett svagt minne av att jag inte vågade köra den ensam, eftersom den gick för fort, men till sist löste det sig väl. Efter denna lilla PW50 så var det en dvala på några år, tills Playstation och Gran Turismo kom ut. Då jävlar sattes intresset fart igen. Spelade lite med min pappa, som inte alls gillade det, eftersom bilarna inte hanterades som riktiga bilar skulle gjort. Men det sket jag i, fixa en Skyline GTR R33, trimma den med det dyraste, och konvertera den till "racing-version" så vann du allting, med ett resultat på 1014hk har jag för mig.
   Fast forward, du blev 13 år, och nu jävlar var det snart dags för moppe. Det var nu trafikvett och motorsnack började lite mer allvarligt, man fattade ju helt enkelt lite mer. "Kör lungt när andra är i närheten, kör inte för snabbt i tätbebyggda områden. Ska du köra snabbt gör det på motorvägen när det inte är andra bilar i närheten"- ungefär så lät det för mig. Första moppen jag körde var min farsas Derbi Predator LC från 00. Det var en bra moped att börja med, mjukt gaspådrag från 0-75km/h, och helt stabil överlag. Nu när man började köra i trafik så gjorde man så som sina päron hade lärt en. "Ta det lungt, ha ögon överallt, det behöver inte vara du som orsakar en olycka".
   Efter ett tag på skotern så fixade jag min egen moppe när jag fyllde 14. En sexväxlad Motorhispania RX50. Jag vågade inte testa den när jag köpte den, utan det fick min farsa göra. Jag satte mig dock på den och klagade över att bakbromsen inte fungerade, när det i själva varket var kopplingen jag tryckte in. Mycket nytt som man skulle lära sig, saker man inte tänkt på innan. Varvtal, koppling, vad fan var det? Menmen, det lärdes in snabbt, och det gillades inte när moppen varvade ut i 70km/h på sexans växel. Vad kunde man göra för att öka effekten då? Jodå, man kunde byta cylinder, förgasare, insug, membran och avgasrör. Hade fram tills nu ingen aning om hur fan en motor fungerade, men jag hade en far som mer än gärna berättade. Sagt och gjort köptes det trim, som monterades. Fastän man inte hade någon kunskap alls så satt man där inbiten i vad som hände när ens farsa plockade itu motorn och satte på de nya delarna. Konfiguration av nål i förgasare var liksom hokus pokus för en, men man fick ju veta varför man konfiguerade nålen, och vad som hände med maskinen. Aja, trimmet blev påsatt och vips gjorde din moppe som hade gjort 70km/h 120km/h. En skön känsla må jag säga, speciellt som 14-åring. Det var inte så värst vanligt med en hel motormodifikation när jag körde moppe, utan då var det på med ett Metrakit Thrower och dreva, så hade du en fintrimmad moppe som körde i godtycklig fart. Jag var heller aldrig mycket för att stila, så jag körde endast två race mot andra mopeder, vilka förlorade ganska stort, fastän de skulle göra 160km/h med enbart drevning. Jag trimmade mest för mig själv, för att det var skönt att veta att effekten fanns där, om man ville plocka fram den någon gång.
   Jag tror faktiskt att en finare förstabil gör dig bättre och mer vaken som bilförare. Direkt när jag fick körkort körde jag runder i pappas Audi TT på 180hk, dock chippad till 210-215hk. Den bilen kändes jävligt snabb, rapp i styrningen och den sög sig till vägen som en damsugare. I och med att den var lite finare vågade man inte köra som ett svin, för då skulle ens farsa döda en. Man fick veta vad saker osv kostade om något gick itu, och att man själv skulle få betala allting, vilket gjorde att man inte låg och slirade på Välas parkering.
   Det jag vill komma fram till är att det mycket är ens föräldrar som formar hur du blir som förare. Jag har kompisar som ligger stenhårt på 110km/h, just eftersom de har lärt sig det av sina föräldrar. Om man har restriktiva föräldrar som t.ex. aldrig låter en köra lite snabbare tror jag att chansen är större att man kör utöver sin förmåga än de som tillåts ta ut svängarna lite mer av sina föräldrar. Så har det blivit för mig iallafall, och nu kör jag en Corvette. Bara för att man har en bil som går i 300km/h så måste man inte alltid ligga i 300km/h. Min favorithastighet är 120-130km/h, då flyter trafiken på bra för mig, en behaglig motorvägsfart med andra ord.

Sålänge man har respekt för det man kör så kan ens förstabil ha 1000hk, men som sagt, man måste veta hur man hanterar sin käraste ägodel.

Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.
Hej epic wall of text


162 Inlägg
16 oktober 2009
#49
hest skrev:
HalfShell skrev:


Sålänge man har respekt för det man kör så kan ens förstabil ha 1000hk, men som sagt, man måste veta hur man hanterar sin käraste ägodel.

Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.
Hej epic wall of text
Ja, funderar på att bli bloggare. Nya blondinbella på ett ungefär.
Senast redigerat av HalfShell (16 oktober 2009)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

806 Inlägg
16 oktober 2009
#50
HalfShell skrev:
hest skrev:
HalfShell skrev:


Sålänge man har respekt för det man kör så kan ens förstabil ha 1000hk, men som sagt, man måste veta hur man hanterar sin käraste ägodel.

Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.
Hej epic wall of text
Ja, funderar på att bli bloggare. Nya blondinbella på ett ungefär.
Jag tror utan tvekan att det hade passat dig perfekt:lol:


42 Inlägg
16 oktober 2009
#51
en kompis till mig köpte en evo9a som första bil, och jag köpte 850in som första bil, å den vare bra med kräm i... så det är ju upp till var och en, allla kan ha otur å krocka osv...

köp en bil du har råd med som du vill ha,

181 Inlägg
16 oktober 2009
#52
lodiseN skrev:
HalfShell skrev:
hest skrev:

Hej epic wall of text
Ja, funderar på att bli bloggare. Nya blondinbella på ett ungefär.
Jag tror utan tvekan att det hade passat dig perfekt:lol:
Håller med, imponerande summa text helt klart smile


2 Inlägg
18 oktober 2009
#53
Hade jag bara haft råd att köpa en ball bil med många pållar i när jag tog körkort hade jag inte tvekat en sekund. Dom som säger något annat tror jag inte riktigt på. För vem fan som e kille iaf och precis fått lappen ville inte ha en ball bil med fett ös???

502 Inlägg
18 oktober 2009
#54
jag är glad att jag inte hade nån värstingbil när jag va 18, då ansåg jag mig vara en bra förare eftersom jag övningskört en jäkla massa, tävlat i go-cart när jag va mindre och klarade uppkörningen med beröm, men såhär i efterhand fattar man att det man behöver är _erfarenhet_ i/av trafiken.
Sen är det ju självklart att många unga kör bättre än såna som haft körkort i 40 år, men skillnaden är att de som haft körkort i 40 år vet sina gränser (oftast) och kör då efter sin förmåga, i början vet man helt enkelt inte sina gränser även om man tror att man har koll.

9 108 Inlägg
18 oktober 2009
#55
uzck skrev:
Hade jag bara haft råd att köpa en ball bil med många pållar i när jag tog körkort hade jag inte tvekat en sekund. Dom som säger något annat tror jag inte riktigt på. För vem fan som e kille iaf och precis fått lappen ville inte ha en ball bil med fett ös???
Tacka fan för att inte alla med den inställningen har råd säger jag roll Tillräckligt många olyckor som det är hehe.


26 Inlägg
12 mars 2010
#56
MilleN skrev:
uzck skrev:
Hade jag bara haft råd att köpa en ball bil med många pållar i när jag tog körkort hade jag inte tvekat en sekund. Dom som säger något annat tror jag inte riktigt på. För vem fan som e kille iaf och precis fått lappen ville inte ha en ball bil med fett ös???
Tacka fan för att inte alla med den inställningen har råd säger jag roll Tillräckligt många olyckor som det är hehe.
Förra sommaren hade vi en otäck olycka i samhället där jag bor. En EU-moppe med 2 unga killar på spättade rakt ut i en korsning..  i samma ögonblick som deras kompis som (antagligen) nyligen tagit körkort kom med sin bil i alldeles för hög fart in i samma korsning....

Killen som satt bak på mopeden avled. Han som körde bröt handleder och gjorde sig illa i ben eller fot/fötter också.. han fick i alla fall sitta i rullstol ett tag.

Även om deras kompis som körde bilen klarade sig utan fysiska men så tror jag inte han mådde särskilt mycket bättre än någon av de andra.

Visst, olyckor händer hur försiktigt man än kör.. men detta var en meningslös massaker. Flera faktorer som spelade in .. men det är självklart att uppmärksamheten blir lidande när man 'kör så det blir spännande' och dessutom saknar erfarenhet.

Jag skulle nog ha lättare att förlåta mig själv om jag körde lagom snabbt om en sådan olycka skulle hända mig.. dvs att jag gjorde vad jag kunde för att undvika.. Men om jag hade kört som en tok så de hade fått plocka skrot ända in i grannkommunen så vete f*n...

Ett enda misstag kan förfölja dig resten av livet...  hugaligen.

Jag kom bort lite från ämnet, men samtidigt säger det sig själv att 10 sekunder på gaspedalen gör en motorstark bil till en projektil.. Min pärla må låta som att det går undan men sanningen är nog mer att efter 10 sekunders fullt gaspådrag så är det dags att lägga in 2'an.. i 40 knyck.. wink

MVH Partypooper wink
Senast redigerat av tilltugg (12 mars 2010)

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 mars 2010
#57
HalfShell skrev:
Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.

Jag tror nog att mycket bottnar i ens föräldrars involvering i din utveckling bakom ratten, ...........-> Bara för att man har en bil som går i 300km/h så måste man inte alltid ligga i 300km/h. Min favorithastighet är 120-130km/h, då flyter trafiken på bra för mig, en behaglig motorvägsfart med andra ord.

Sålänge man har respekt för det man kör så kan ens förstabil ha 1000hk, men som sagt, man måste veta hur man hanterar sin käraste ägodel.

Gick ganska mycket off-topic utan att veta om det..sorry, heat of the moment I guess.
+1 på den:) Och bra skrivet!wink

Four rings to rule them all!

32 Inlägg
12 mars 2010
#58
Halfshell fick till de riktigt bra, typiskt scenario för många.

Själv drog ja hem lappen vid 21 (23) å ägt 3 bilar (2st i ägo) fram till nu.
Började med en gammal 142:a -69 på 90hk, lätt som sjutton så de var ju en riktig leksak. Tradigt nog gav man för mycket i skogen och de slutade med en volt, själv klara man sig undan utan en ända skråma.
Sen föll intresset äntligen på en sportig bmw och de blev en 325iC (192hk), den ska dock få sig ett ordentligt flås inom snar framtid, när tiden räcker till.

Har man krashat våldsamt så får man sig lätt en tankställare, man inser vad man faktiskt skulle kunna utsätta sig för om de bär iväg nån gång. Men så här i efterhand så finns ju lekfullheten fortfarande kvar men oftast sker de under en kontrollerad form av körning. Snuten i Stockholm poängterade ju för en tid sen om att de var nyttigt och helt okej att folk var ute och körde för fullt på sjön, även om de boende tyckte annat om allt motorljud i måååånga sköna timmar kan jag gissa big_smile

Respekterar man vägen och bilen så klarar man sig alldeles utmärkt så länge inga dumdristiga försök görs.
Senast redigerat av BeemerX (12 mars 2010)


Japsare
500 Inlägg
13 mars 2010
#59
Motor är inte allt, vikten spelar stor roll... hastighet är inte makt om du inte klarar kurvan.

Mitt tips o visdoms ord tongue

Man fäster sig gärna vid sin första bil så tänk efter innan du bestämmer dig, jag önskar lite att jag hade köpt en Civic som första bil nu när jag vet vad jag missade när jag valde bort den mot Calibran, men hade jag inte gjort de hade jag inte haft samma erfarenhet som jag har idag... Misstag görs, stora som små, förhoppningsvis lär man sig av dom!
Senast redigerat av GrEEn_NeoN (13 mars 2010)

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

106 Inlägg
13 mars 2010
#60
Vett i skallen är oftast viktigare, det gäller att lära känna sig själv och bilen för att sen lära sig var gränsen går, vill man köra snabbt, visst gör det men riskera inte andras liv för det. Jag köpte en snabb första bil för att jag först och främst hade råd men också för intresse och självklart lite show-off tongue


Sök