Tänkte smälla ihop en halvt (o)seriös projekttråd om denna skorv.
Hittade en mk1 diesel på blocket för ett tag sen till vettig peng. Fanns uppe i Nyköping. Satte mig på tåget o körde hem racern.
1,6l, 54 vilda kusar, 4 lägen på sladderspaken. Drog lätt under halvlitern på väg hem.
Så här såg pärlan ut när jag hämtade den:
Med feta(?) JP fälgar, kameiscoop och jalusi (det som jag alltid önskat mig). Dragkrok är bra att ha med
.
Den gick ju bra, men ack så trött den var, maxfart var 140(!), o det tog typ tre mil att komma upp i det på motorvägen.
Började drömma om turbodiesel.... Nåja, det får la gå så länge.
************************************************
Först ordnades bilen med byte av bromsar, då de gamla hade kärvat ihop som fan. Satt ju "bubblabromsar" på dessa dieselmonster. På med grejer från GTI så tar det, nåt nytt bromsrör med blev det.
Svetsade upp bakvagnsinfästningen på ena sidan med. Bytte en länkarm pga rost. Och MYCKET annat sånt som var kass.
Tillslut så blev kärran besiktigad o klar!!!!
************************************************
Extraljus har jag alltid tyckt varit roligt, har ju flera år kört med fyra stora blåa lysen på mina ettor, den gröne och GTIn. På vinterhalvåret iaf.
Så det fick la bli till att slänga på dom på denna med, lade till några extra under kofångaren med. En liten vinterspoiler längst ner fick det bli med, den fanns ju inte.
Men för att ingen jäkel ska kunna slå mig så slängde jag på fem till på taket, Men för det så fick jag snickra ihop ett eget takräcke av grova vinkeljärn som bultades fast i vanliga lastbågar.
Sen köpte jag vanliga tryckimpregnerade brädor och gjorde det till en sorts plattform. Många hål fick borras i vinkeljärnen för att fästa brädorna.
Men det är inte alla som har trallvirke på taket
.
Takräcket är stabilt nog att stå o hoppa o gunga bilen på utan att det sviktar.
Ett par positionsljus förgyller med. Lastbilsstyling e fräckt
.
Ljuset framåt duger nog. Men man måste ju kunna se åt sidan och bakåt ibland med, en gammal militärlåda bultades fast på taket för att göra plats för ett extra batteri och massa relän:
Har inte fotat så mycket tyvärr. Men batteriet sitter fast precis som på mk1 original i lådan, en skena på baksidan, och en likadan klämma som håller fast det på framsidan, precis som där fram.
Sen skulle allt kopplas in, bara det tog säkert tre dagar. 60-70 meter kabel, massor med kabelskor och några relän senare så var det klart.
Fäste reläna i en bit trall virke som blev över, trä leder ju inte ström och sen är det mycket lätt att arbeta med.
Hittade bara en bild med litegrann gjort:
Drog en sjuledad släpvagnskabel längs förarsidans a-stolpe in i bilen för att styra reläna. Samt två slaktade 32 kvadrats startkablar från biltema (var mycket billigare än stereokabel
) på högersidans a-stolpe.
Även en huvudbrytare på lådan för att kunna skilja på batterierna vid längre stillestånd.
Takbatteriet kan då även användas som starthjälp om huvudbatteriet är urladdat.
Har en hembyggd panel inne i bilen med 9 brytare som styr alla lampor funktionen på dom. Allt går att stänga av o på var för sig. Ihop med vanliga helljuset eller inte.
Allt på taket är klart:
Och lyser gör dom med
. De längst ner kopplade jag in senare då kabeln tog slut.
Här följer en liten demo på hur det ser ut när det lyser:
http://www.youtube.com/watch?v=xz6pW7_DZBo************************************************
Gick länge o funderade på om jag skulle sänka eller höja, höja eller sänka. Hade ju en helt ny coiloversats liggande.
Började spåna lite på andra hjul, hittade några som kan passa stuket och tyckte att vinter däck o tyskstuk hade nog funkar bra. Så det får bli botten-sänkning.
Med dessa hjul, 15x7" et 25, sitter det nog bra med smala vinter däck
Testade hur de satt på bilen, här är dock bilen uppallad och osänkt:
Däcken är i skrivandes stund på väg, beställdes igår. Kuhmo 155/60/15 blev det.
Vad det är för fälgar får ni se när dom e klara o monterade, lite överraskningar får det allt vara
.
************************************************
Sen kom jag över en 1,9 TD motor till bra pris (tack du store
), så det blev några veckors pillande med det.
Byte av knutar, flytta bränslefilter, ändra elen, o massa smått.
Testade motorn efter pumpbyte innan jag satte i den:
http://www.youtube.com/watch?v=8Cdev2CvNoIBygga nytt avgassystem bla.
Här är främre delen punktad ihop för att testas, använde flänsen på den gamla katten för att kunna dela det framme vid downpipen lätt:
Och här helsvetsad och zinkmålad, snyggt va?
Resten av systemen ser likadant ut typ.
Det blev sidepipe dock. Får va så tillsvidare, bilfan e ju nybessad.
Liten filmsnutt på hur det låter nu:
http://www.youtube.com/watch?v=EN-iEz4Yd78************************************************
Då jag inte har hittat någon luftburk som passar ännu så blir jag tyvärr tvungen att köra med nåt billigt öppet filter så länge.
Men då var jag tvungen att göra en adapter med. Snickrade ihop en av två stumpar avgasrör och en nyckel till en gammal vinkelslip som fäste:
Den blev mars-röd!
************************************************
En 120A generator införskaffades för att kunna driva julgranen. Remspännaren tar i liiite i rambenet, men det sliter nog till sig
.
Trångt är bara förnamnet.
Även filterhållaren på plats här:
************************************************
Liten överblick över motorinstallationen. Allt är svartmålat med bodyspray för enkelhetens skull, nån puts ska det inte va!
O här e kärran, samt ett skadad sidoprojekt på taket på den andra racern
Den låter rätt brutalt med. Så här låter det:
http://www.youtube.com/watch?v=cDs4Ari8Tzk************************************************
Samt en liten film på när alla ljusen framåt tänds med maskinen igång, lyssna noga på varvtalet. Tror den tappar runt 50-100 rpm bara på det
.
http://www.youtube.com/watch?v=22g9P4MlWrEHoppas det inte blev för mycket att läsa, så går det när man inte orkar göra projekt trådar direkt
.