Efter byte av dieselpump (för andra gången) så började startmotorn jävlas med mig, efter mycket strul med pumpen och många startförsök så började helt plötsligt startmotorn gå riktigt trögt.
Efter några kvällars klurande och lite "trial & error" så konstaterade jag att en jordpunkt hade sagt upp sig helt.
Under alla försök att hitta felet så kördes startmotorn för att testa med en sladd direkt på solenoiden för att se om felet kunde hittas. Men när jag körde den och den gick slött så jordade startmotorn via en tunn kabel i kupén, där det efter några sekunder började ryka kraftigt.
Snabbt som attan fick jag kolla så det inte började brinna.
Man säger ju att en diesel ska ryka, men det här är ju löjligt
.
Några mindre jordkablar blev svedda i ändarna och gick att rädda, men en stackare fick ta mycket stryk.
Kabelskon bokstavligen smälte ihop med jordplinten och går aldrig att få lös nu.....
Och kabeln som brann mest, som tur var så sparar man det mesta så jag hittade en annan likadan i gömmorna. Här en en så kallad "före och efter bild":
Nu är alla jordpunkter kollade och ett par extra jordkablar har lagts till.
Har även justerat växellänkage och lite annat sånt trist som knappt är värt att nämna.
Jag har även fått tummarna ur o krängt på däcken på fälgarna (äntligen bilder på hjulen!
).
Borbet A, 15x7" Et25!Jag blev inte nöjd, jag har kanske valsat skärmarna för mycket, eller så blev det inte så bra med ET 25. Får kanske se om jag kan komma över ett par spacers, eller kanske sänka mer.
Men ska jag sänka mer fram så måste jag se över spindelleden så den är rätt nära brytgränsen redan nu.
Men vafan, det är ju bara en vinterbil o den ska mest åka fram o tebax te jobbet.....
Här följer lite bilder, bilen är dock på pallbockar, så det ser kanske lite annorlunda ut än på marken:
Notera mitt snygga "Diesel" emblem vid tanklocket:
Svårt att fota i garaget...