3498
Sök

Volvo 740 Gle B230E -88 vill ej starta efter renoveringen

14 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Tjena på er alla!

Har nu renoverat en B230E motor och skulle provköra den men så ville den inte starta.
Den går runt men vägrar hosta till så att säga.
Har kollat på att bränsle kommer fram, pumpen går ju för fullt eftersom jag har till
och med förbikopplat relät.

en viktig grej också är att jag vet att bränsle kommer fram till själva fördelaren om man ska
kalla det så. Det är ju mekaniskt insprutning på den. Men vidare till insprutarna vill den inte.
den stannar där och åker tillbaka via returen. Vet ej om tändstiften tänder men det spelar ingen
roll eftersom dom är torra. Inte ett drope bränsle på dom.

Några tips hur man kan få bränsle att färdas vidare till insprutarna och in till cylindrarna så det
kan förbrännas som det ska:d

Four rings to rule them all = Audi

5 Inlägg
16 oktober 2009
Prova att ta bort slangen som sitter längst fram huset. Den som går mellan luftburk och K-jet huset alltså. Stopp in handen där å känn uppåt där ska du hitta en skiva. Den ska gå att röra uppåt liteganna. Om man kör pumparna och rör denna uppåt ska det komma soppa till spridana. Kolla så den inte fastnat.

14 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Det har jag inte tänkt på alls, du har en poäng där.
Jag vet vilken del du menar exakt. Ska kolla på det.
Schysst

14 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Okej, nu var jag ute o greja me bilen en stund och jag provade med att röra på skivan i K-jet huset.
Motor startade inte men så upptäckte jag att det kommer ingen gnista. Har provat en annan tändspole
och fortfarande ingen resultat. Vad kan det va om inte tändspole.
Har kollat på säkringar och så men hittar inget som e sönder.

En sak till som jag undrar, generator måste väl inte vara inkopplat för att den ska ge nån gnista utan det räcker med batteriet?

21 761 Inlägg
17 oktober 2009
Generatorn ska inte behöva vara inkopplad, det stämmer.

Går pumparna ifall du inte förbikopplar pumprelät?

Mät så att det kommer spänning till stift 15 på tändspolen när tändningen är i läge 2 och 3 (start). Om pumparna inte går när du tar bort byglingen så betyder det rimligtvis att tändmodulen inte skickar signaler till tändspolen, på K-Jet så får pumprelät nämligen synksignaler från tändspolens minusstift (dvs från tändmodulen) för att tillåta att pumparna ska gå. smile

Om det är annorlunda gjort på just 740-88 med B230E vet jag dock inte.

508 Inlägg
17 oktober 2009
har du satt svänghjulet rätt då? det finns en massa borrade hål på svänghjulet och där det inte är borrat ska vara i mitten av startmotor-fästet, sitter den inte rätt får inte motorn rätt signaler... prova det! helst med cylinder-1 i ö-d!
Senast redigerat av mulleri (17 oktober 2009)

14 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Ska kolla det med tändmodulen och stift 15 på tändspolen imorgon, e inte så haj på el biten.

Men jag tror jag har satt dit svänghjulet rätt, 99% säker, men jag har kollat på det lite närmare
och måste inte bilen ha en vevaxelsensor så den vet  var svänghjulets position.
Jag hittar inte nämligen den sensor eller så har jag inte letat på rätt ställe.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 oktober 2009
mulleri skrev:
har du satt svänghjulet rätt då? det finns en massa borrade hål på svänghjulet och där det inte är borrat ska vara i mitten av startmotor-fästet, sitter den inte rätt får inte motorn rätt signaler... prova det! helst med cylinder-1 i ö-d!

det finns ingen vevaxelgivare så det speler ingen roll hur svänghjulet sitter:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

14 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Aa, det la att det inte finns nån vevaxelgivare på den modellen.
Tack för att du bekräftade det.

Jag undrar fortfarande var felet kan ligga, verkar som att jag har sökt igenom hela
internet för svar och för det mesta på bilen.
Kan det va så jävligt att det är nån glapp nånstans som orsakar detta?
Senast redigerat av Acoris (17 oktober 2009)

Sök