3497
Sök

Varför är min usb läsare så inihelvete seg?

stahre
17 oktober 2009
Trådstartare
Hej har en JVC KDG-623 spelare i bilen, den har funkat klanderfritt men nu har den börjat bli lite knäpp. Jag spelar det mesta via usb, och nu har den börjat vägra ta vissa usb-stickor. har ett sprillans ny usb som jag skulle spela från idag, men när jag petar in den i hu så står det bara "check" i hundra år. Check står det innan på alla usb jag provat men på dom flesta slutar det och börjar spela efter 5 sekunder. Det är inget fel på usb sticket, har provat det både i dvd och datorn och där funkar det hur bra som helst. Varför har den börjat bete sig så?

stahre
17 oktober 2009
Trådstartare
Det vet jag faktiskt inte.. hur kollar man det? Har gjort som med alla tidigare usb jag haft som funkat, men om jag nu har  det "fat32" så funkar det inte eller?

184 Inlägg
17 oktober 2009
Plugga in minnet i datorn, öppna utforskaren och högerklicka på minnet och välj egenskaper så ska du se vilket filsystem minnet har. Om det skulle ha FAT32 så högerklicka igen på minnet och välj formatera och formatera sedan i NTFS istället. Förhoppningsvis så kanske det funkar bättre, skulle det inte bli bättre så kanske du har ett måndagsexemplar på minnet?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
17 oktober 2009
högerklicka på det och egenskaper.

2 914 Inlägg
17 oktober 2009
är väl fat32 man ska ha om jag inte minns fel tongue

1 435 Inlägg
17 oktober 2009
Ja, fat32 ska det vara om det ska användas i bil. NTFS om det bara är datorer med windows som ska läsa det.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 oktober 2009)

200 Inlägg
18 oktober 2009
Är stickan på mindre än 4gb ska den helst bara fat16...
Annars är det Fat 32 såvitt jag vet som gäller
Senast redigerat av Guldis (18 oktober 2009)

2 914 Inlägg
18 oktober 2009
spelar väl ingen roll om den är större eller mindre än 4 gb, storleken spelar väl ingen roll tongue

stahre
18 oktober 2009
Trådstartare
Det har löst sig nu, formaterade om till fat32, var fat innan. + att jag gjorde en nollställning på hu.

2 914 Inlägg
18 oktober 2009
stahre skrev:
Det har löst sig nu, formaterade om till fat32, var fat innan. + att jag gjorde en nollställning på hu.

men vad bra big_smile lite offtopic gjorde att det blev rätt wink

200 Inlägg
19 oktober 2009
kalle_kalle skrev:
spelar väl ingen roll om den är större eller mindre än 4 gb, storleken spelar väl ingen roll tongue

Inte sjukt viktigt men ibland när det strular kan det vara bättre med FAT 16:

Attribute
FAT12     Floppies and very small hard disk volumes
FAT16     Small to moderate- sized hard disk volumes
FAT32     Medium-sized to very large hard disk volumes

2 914 Inlägg
19 oktober 2009
Guldis skrev:
kalle_kalle skrev:

Inte sjukt viktigt men ibland när det strular kan det vara bättre med FAT 16:

Attribute
FAT12     Floppies and very small hard disk volumes
FAT16     Small to moderate- sized hard disk volumes
FAT32     Medium-sized to very large hard disk volumes

det har ingenting att göra med vilket fat32 MEN om stereon pallar med NTFS så är det klart bäst wink det har lite mer säkerhet tongue har med virus och göra osv tongue

stahre
20 oktober 2009
Trådstartare
Vette fan vad det är för fel. Nu har det slutat funka igen efter att ha fungerat i en dag. Antingen är det usb-läsaren på hu som är knasig (vilken är konstigt då andra usb funkar) eller så är det usb-sticket som är knas (vilket också är konstigt då det funkar i 3 andra källor jag provat). Detta med oilka format, fat 32, fat, NTFS har jag också provat ändra och det hjälpte ju inte...

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 oktober 2009
Finns ingen som helst anledning att formatera till NTFS såvida du inte ska hantera filer på 4Gb+. Vad är en mp4-fil? 3-5Mb?

FAT(16/32) och NTFS är ett filsystem och har ingenting med virus "osv" att göra.

Kan göra en större djupdykning i detta om ni önskar, men det är att få offtopic.

Att ändra tillbaka från NTFS till FAT kan vara rätt knepigt, har för mig man får gå in via kommandotolken för att göra detta.

Det kan faktiskt vara USB-minnet som helt enkelt är paj, statisk elektricitet har sabbat flashminnen förut.

Har du provat med annat USB-minne i din huvudenhet?
Senast redigerat av Bebben (21 oktober 2009)

1 853 Inlägg
21 oktober 2009
Storleken kan ha betydelse i vissa fall. Oftast har huvudenheterna en begränsning på 32gb's USB minnen, större än det kan dom oftast inte läsa... Men samtidigt kommer ju firmware uppdateringar hela tiden...

Samma gäller på USB hårddiskar finns även där en övre gränns...

lite offtopic men kan va bra att vet för dom som inte vet om det...

/mvh soyd

stahre
21 oktober 2009
Trådstartare
Bebben skrev:
Finns ingen som helst anledning att formatera till NTFS såvida du inte ska hantera filer på 4Gb+. Vad är en mp4-fil? 3-5Mb?

FAT(16/32) och NTFS är ett filsystem och har ingenting med virus "osv" att göra.

Kan göra en större djupdykning i detta om ni önskar, men det är att få offtopic.

Att ändra tillbaka från NTFS till FAT kan vara rätt knepigt, har för mig man får gå in via kommandotolken för att göra detta.

Det kan faktiskt vara USB-minnet som helt enkelt är paj, statisk elektricitet har sabbat flashminnen förut.

Har du provat med annat USB-minne i din huvudenhet?

Jag har provat 4 andra usb-minnen i stereon, och dessa har funkat som det ska. Det som inte funkar har jag formaterat om nu, till fat 16 och sen fat32, men det funkar inte. Har också provat sätta in usb minnet i min dator, blueray och bärbara dator och där funkar det som det ska. Får skita i det minnet helt enkelt:P

1 853 Inlägg
21 oktober 2009
stahre skrev:
Jag har provat 4 andra usb-minnen i stereon, och dessa har funkat som det ska. Det som inte funkar har jag formaterat om nu, till fat 16 och sen fat32, men det funkar inte. Har också provat sätta in usb minnet i min dator, blueray och bärbara dator och där funkar det som det ska. Får skita i det minnet helt enkelt:P

Vad är det för size på minnet då som inte funkar ?

/mvh soyd

stahre
21 oktober 2009
Trådstartare
Det är bara på 2 gb.
Senast redigerat av stahre (21 oktober 2009)

Sir
291 Inlägg
21 oktober 2009
Intressant tråd. Har själv en JVC med USB uttag och till en början gick det fint att köra 2,5 tums hårddiskar samt en drös med USB pinnar. Diskarna var på 6, 80 & 160 GB. Nu fungerar ingen av diskarna längre på stereon. På datorerna fungerar dock diskarna felfritt. Ett tag trodde jag om jag bränt USB porten då den är specad för max 500 mA i strömuttag men det hjälper inte fast jag har extern ström till hårddiskarna. Stereon har även varit inne på service för undersökning och inget fel hittades. USB pinnar har jag testat med allt mellan 256 MB och till 16 GB utan problem. Dock vill inte stereon ha NTFS men FAT i alla dess varianter fungerar.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sök