Är det M40-motorer i era bilar?
"Den motorn har en osviklig förmåga att slita ned kamaxelns nockar. Oftast, men inte alltid, drabbas motorerna också av kraftigt ventiltick, särskilt vid kallstart då det kan låta som en bättre stenkross under huven....."
Botas tyvärr med total topplocksrenovering för x antal tusenlappar, vilket bilarna sällan är värda eller en bättre begagnad M42(318iS) eller M43(efter 95)
Om du har "vanlig" fördelare, dvs en som går att vrida så har den en av vacuumslangarna ansluten till en elektrisk ventil som öppnar vid c:a 4000 varv. Detta för att ställa om tändningen, som ju behövs vid högre varv. BMW:n har sådant "drag" i insuget så den skulle ställa tändningen i botten redan vid låga varv om man inte hindrar det.
Andra alternativ är täppt kat eller kass LMM - koppla ur sladden o se om du märker skillnad - inget skillnad = kass LMM