2263
Sök

BMW 318i e30 går inte att varva ur

824 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Hej hej.
Har lite problem med min 318,
När man kommer upp emot ungefär 3500 varv så blöddrar den en liten stund, fortsätter man gasa så slutar det blöddra men man kommer inte över 3500 varv.

Jag märkte detta efter jag tankade senast, tankade 95 istället för 98
Några förslag?

MVH Per
Senast redigerat av North (18 oktober 2009)

15 Inlägg
22 maj 2010
har fna samma fel på min M40, dock vid 4000rpm! nedförsbacke så går den att varva ur, inte på plan mark, tvekar nåt enormt..ska kolla ventiler å pumpar å allt skit imorrn så får vi se!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 maj 2010
Är det M40-motorer i era bilar?
"Den motorn har en osviklig förmåga att slita ned kamaxelns nockar. Oftast, men inte alltid, drabbas motorerna också av kraftigt ventiltick, särskilt vid kallstart då det kan låta som en bättre stenkross under huven....."
Botas tyvärr med total topplocksrenovering för x antal tusenlappar, vilket bilarna sällan är värda eller en bättre begagnad M42(318iS) eller M43(efter 95)

Om du har "vanlig" fördelare, dvs en som går att vrida så har den en av vacuumslangarna ansluten till en elektrisk ventil som öppnar vid c:a 4000 varv. Detta för att ställa om tändningen, som ju behövs vid högre varv. BMW:n har sådant "drag" i insuget så den skulle ställa tändningen i botten redan vid låga varv om man inte hindrar det.

Andra alternativ är täppt kat eller kass LMM - koppla ur sladden o se om du märker skillnad - inget skillnad = kass LMM

Sök