3863
Sök

Öppen dump saab 9-3/9-5

10 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja
Har försökt med att byta ut originaldumpen på min saab 9-3 -00, men bilen går skit. Kompisen testade på sin 9-5 med samma resultat. Men så fick vi ideen om att man sätter en extra dump på tryckröret, skulle det i så fall fungera?

Ni som kör saab med T7 motorna, hur har ni gjort?

Tacksam för svar.

MVH


Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
18 oktober 2009
#2
Anledningen är att bilen inte fattar vart lufter tar vägen när du ventilerar den.
då går den som skit.

Kör med en återcirkulerande istället är mitt förslag smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

157 Inlägg
18 oktober 2009
#3
Vad var felet på orginal? INTE bra att ha en "öppen" dumpventil på T7 motorerna.
Är du ute efter ljudet så köp ett Insatsfilter istället och borra hål i luftburken,så får du lite "pys" ljud.

Edit: Läs och lär smile http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=92086
Senast redigerat av Kwek (18 oktober 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 oktober 2009
#4
Jag kör med en återcirkulerande dump från Streetgear, funkar kanon på T7-motorn.
http://shop.textalk.se/se/articleimage. … llheight=0
Kan oxå rekomendera AEM oljefria luftfilter (säljs bl a av Tillbilen.se) , eftersom de spar på Lmm.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

2 600 Inlägg
18 oktober 2009
#5
har hört att öppen dump  inte fungera på t7 motorn utan måste vara en återcirkulerande dump.

gör som jag kör gubba racer=)

1 513 Inlägg
18 oktober 2009
#6
de blir ballut för LMM den fattar halv7 när luft försvinner tanten åker me org dump å öppet filter låter hur vakert som helst!!


355 Inlägg
21 oktober 2009
#7
Hej!

Som skrivit ovan. Läs Kwek länk så borde allt klarna.

Kanske dags att fixa den länken som klistrad här på garaget oxå??


Mvh jonas

Mvh Jonas

Konsult
1 247 Inlägg
21 oktober 2009
#8
Att man inte söker.. Förstår inte det riktigt..

T5: OK med öppet filter och öppen avlastningsventil
T7: OK med OLJEFRITT öppet filter, INTE ok med öppen avlastningsventil


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
22 april 2010
#9
Fråga här -

Så om man har en 9-3 2.0T , 1998.. Alltså en T5 motor, så kan man köra med Öppen dumpventil på dessa?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 april 2010
#10
men gisses det är ju det taggen skrev för 7 månader sen

2slow

German Engineering
9 083 Inlägg
22 april 2010
#11
Memme skrev:
Fråga här -

Så om man har en 9-3 2.0T , 1998.. Alltså en T5 motor, så kan man köra med Öppen dumpventil på dessa?

Precis wink T5-motor saknar luftmassemätare så kör med öppen dump smile

T7-motorn har LMM och då är det återcirkulerande dump som gäller.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Konsult
1 247 Inlägg
22 april 2010
#12
Jag tycker inte direkt sökfunktionen är svår att använda. Men jisses, det är inte många gånger den verkar användas!


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 april 2010
#13
Jag använder den hela tiden smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

67 Inlägg
30 mars 2013
#14
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Bilälskare
283 Inlägg
30 mars 2013
#15
Kwek skrev:
Vad var felet på orginal? INTE bra att ha en "öppen" dumpventil på T7 motorerna.
Är du ute efter ljudet så köp ett Insatsfilter istället och borra hål i luftburken,så får du lite "pys" ljud.

Edit: Läs och lär smile http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=92086

eller så tar du bort luftburken helt och sätter en ca 1 dm 3* rör av nått slag så sen ett sportluftfilter där på.. då får du ett rätt så härligt ljud.. har en bild på det bland mina bilder..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

207 Inlägg
30 mars 2013
#16
Eller om man ärute efter att bygga för mycket mer effekt än original: byggeget tryckröro flyttaLMM till trycksidan . Då kan du utan problem köra öppen dump på en T7 motor. Finns ett par stycken som kör så redan och jag kommer bygga till det systemet jag med.


7 277 Inlägg
30 mars 2013
#17
Blondie skrev:
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.


67 Inlägg
30 mars 2013
#18
Brains skrev:
Blondie skrev:
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil

207 Inlägg
30 mars 2013
#19
Blondie skrev:
Brains skrev:
Blondie skrev:
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil

nej en felinställd AV mår turbon dåligt av.
eftersom du har en B204 (T5) så har du ingen LMM och laddtrycket styrs då av en mapsensor så peta i en öppen dump o ställ in den rätt du så ska du se att turbon inte tar stryk av det smile


67 Inlägg
30 mars 2013
#20
Tchn226 skrev:
Blondie skrev:
Brains skrev:

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil

nej en felinställd AV mår turbon dåligt av.
eftersom du har en B204 (T5) så har du ingen LMM och laddtrycket styrs då av en mapsensor så peta i en öppen dump o ställ in den rätt du så ska du se att turbon inte tar stryk av det smile

omg nu blev de lite anvanserat för mig om man ska ställa in å ha sig


Sök