Tja Har försökt med att byta ut originaldumpen på min saab 9-3 -00, men bilen går skit. Kompisen testade på sin 9-5 med samma resultat. Men så fick vi ideen om att man sätter en extra dump på tryckröret, skulle det i så fall fungera?
Vad var felet på orginal? INTE bra att ha en "öppen" dumpventil på T7 motorerna. Är du ute efter ljudet så köp ett Insatsfilter istället och borra hål i luftburken,så får du lite "pys" ljud.
Jag kör med en återcirkulerande dump från Streetgear, funkar kanon på T7-motorn. http://shop.textalk.se/se/articleimage. … llheight=0 Kan oxå rekomendera AEM oljefria luftfilter (säljs bl a av Tillbilen.se) , eftersom de spar på Lmm.
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)
Vad var felet på orginal? INTE bra att ha en "öppen" dumpventil på T7 motorerna. Är du ute efter ljudet så köp ett Insatsfilter istället och borra hål i luftburken,så får du lite "pys" ljud.
eller så tar du bort luftburken helt och sätter en ca 1 dm 3* rör av nått slag så sen ett sportluftfilter där på.. då får du ett rätt så härligt ljud.. har en bild på det bland mina bilder..
Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Eller om man ärute efter att bygga för mycket mer effekt än original: byggeget tryckröro flyttaLMM till trycksidan . Då kan du utan problem köra öppen dump på en T7 motor. Finns ett par stycken som kör så redan och jag kommer bygga till det systemet jag med.
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)
Den mår precis likadant som med en återcirkulerande. Du kan montera den där originalet sitter.
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)
Den mår precis likadant som med en återcirkulerande. Du kan montera den där originalet sitter.
tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)
Den mår precis likadant som med en återcirkulerande. Du kan montera den där originalet sitter.
tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil
nej en felinställd AV mår turbon dåligt av. eftersom du har en B204 (T5) så har du ingen LMM och laddtrycket styrs då av en mapsensor så peta i en öppen dump o ställ in den rätt du så ska du se att turbon inte tar stryk av det
Den mår precis likadant som med en återcirkulerande. Du kan montera den där originalet sitter.
tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil
nej en felinställd AV mår turbon dåligt av. eftersom du har en B204 (T5) så har du ingen LMM och laddtrycket styrs då av en mapsensor så peta i en öppen dump o ställ in den rätt du så ska du se att turbon inte tar stryk av det
omg nu blev de lite anvanserat för mig om man ska ställa in å ha sig