ström kablarna är det ingen skillnad på vart man köper dem, olika färger o sånt kan ju skilja men inte funktionen. kan skilja på lågnivå
I billig kabel är det aluminium eller liknande, i dyrare kabel är det koppar.
Aldrig!! Visa var det står! Alu är mycket dyrare än koppar! O det funkar ju inte på billiga kablar.
Oftast står det 99,9% koppar.
Alukablar är nog mest för industrin!
Haha Aluminium är mycket billigare än koppar! Åtminstånde kg-priset. Koppar har iaf bättre ledningsförmåga!
Och det är inte bara priset som skiljer en kabel för 99 och en för 500. Renare koppar, fler/bättre skärmar osv! Men sen kan man ju diskutera om man behöver så många skärmar i en bil. Inom HiFi, men kanske inte i en bil?!
Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded
Hur F.. kan ni rekommendera vad han ska ha för kablar när ni inte vet vad han ska driva ? Kan vara ett Hifonic colosseum eller någott annat stort steg.
ström kablarna är det ingen skillnad på vart man köper dem, olika färger o sånt kan ju skilja men inte funktionen. kan skilja på lågnivå
öhm fel! skiljer mycket på ledningsförmåga...
Är skillnaden så stor att den går att mäta ens???
nej knappast med så korta längder vi pratar om här, koppar motsvarar ju o.ooo18 ohm per meter och alu har 0.00022 lr liknande per meter, , minns inte siffrorna exakt nu men du förstår samanhanget
Skiljer 0,2dB i en bil jag testat Koppar med Alu kablar i, så enligt mej är det oxå skitsamma för oss dödliga.
Jag körde ALU kablar i min Ford förutom upp till steget, funkade ju för en EM vinst
DusanMandick skrev:
Rickard-v skrev:
Stejfaan skrev:
öhm fel! skiljer mycket på ledningsförmåga...
Är skillnaden så stor att den går att mäta ens???
nej knappast med så korta längder vi pratar om här, koppar motsvarar ju o.ooo18 ohm per meter och alu har 0.00022 lr liknande per meter, , minns inte siffrorna exakt nu men du förstår samanhanget
Klart det går att mäta, gör ett test viktigpetter ^^
Nej jag antog att du hade gjort det när du påpekar att det är stor skillnad.
Varför påstår du det då? var har du läst eller testat?? Eller slängde du bara ur dig något utan att veta något om det?
läser du aldrig nånting som experter skriver eller anser du dig sj vara "expert" eller?? vet att mellan ett kabelkitt för 800kr "50mm2" och en REN kopparkabel 50mm2 på 5m så skilljde de 0.2 v. Ja inte mycket men går att mäta..
Hur F.. kan ni rekommendera vad han ska ha för kablar när ni inte vet vad han ska driva ? Kan vara ett Hifonic colosseum eller någott annat stort steg.
Öhhhhh om killen i fråga ber om billiga kablar och tycker att Media Markt har dyra kablar (max25mm2) så inte fan har han feta grejjer. man betalar inte dyrt för ett steg + bas för att sen snåla på kablar.
Hur F.. kan ni rekommendera vad han ska ha för kablar när ni inte vet vad han ska driva ? Kan vara ett Hifonic colosseum eller något annat stort steg.
Ehhhh om killen i fråga ber om billiga kablar och tycker att Media Markt har dyra kablar (max25mm2) så inte fan har han feta grejjer. man betalar inte dyrt för ett steg + bas för att sen snåla på kablar.