1765
Sök

Kan man fixa taklucka till en bil som inte har taklucka?

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
#21
Visserligen kan man nog klassa det som ett rykte, men ändå...

Min bussutbildare berättade om sin vän som kapade upp taket på sin buss för att bygga sol-luckor på sin buss.

Besiktningsmännen sa haha grattis, du har precis förlorat 3 miljoner. Det var en hel del balkar och säkerhetsdetaljer som inte blev godkända iochmed denna kapning så han fick slakta bussen.

Inte lika relevant med bilar kanske men är inte de med sol-luckor extra förstärkta i taket?


blacken
21 oktober 2009
#22
linuslinje skrev:
Visserligen kan man nog klassa det som ett rykte, men ändå...

Min bussutbildare berättade om sin vän som kapade upp taket på sin buss för att bygga sol-luckor på sin buss.

Besiktningsmännen sa haha grattis, du har precis förlorat 3 miljoner. Det var en hel del balkar och säkerhetsdetaljer som inte blev godkända iochmed denna kapning så han fick slakta bussen.

Inte lika relevant med bilar kanske men är inte de med sol-luckor extra förstärkta i taket?

En del kan man tydligen inte göra det på, Fiat Croma var det ett stort "no.no" att göra det på..

517 Inlägg
22 oktober 2009
#23
blacken skrev:
En del kan man tydligen inte göra det på, Fiat Croma var det ett stort "no.no" att göra det på..

mmm... typ alla bilar från -98 och uppåt som är helbelsgodkända är det inte tillåtet tongue

Volvo_Mannen skrev:
Takbyte är det som gäller om det ska bli seriöst.

Haha, är DU seriös!? Det låter som någonting hämtat ur monster garage lol Då kan man ju lika gärna slå på stort och cabba hela skiten tongue

Annars ser ju Webasto takluckorna rätt fina ut.

Jag hittade ingen återförsäljare i Sverige, fast jag kan tänka mig att de kostar en rejäl slant om man ska ha en sån där deluxe modell med regnsensor och hela kittet sad
Senast redigerat av Ghost_Face (22 oktober 2009)

1 207 Inlägg
22 oktober 2009
#24
Någon av "bilsport" tidningarna stylade en minivan och då tog de takluckan från en Open air polo. Allt detta gick att köpa på skroten.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 oktober 2009
#25
Ghost_Face skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Takbyte är det som gäller om det ska bli seriöst.

Haha, är DU seriös!? Det låter som någonting hämtat ur monster garage lol Då kan man ju lika gärna slå på stort och cabba hela skiten tongue

Haha, är DU seriös!?

Här har du en bild på ett takbyte till taklucka under resans gång

https://www1.garaget.org/gallery/archive/38271/233635_ga20vh.jpg

Jonas

1 237 Inlägg
22 oktober 2009
#26
har själv funderat på detta, skulle vilja ha taklucka till min s13, men är väl knappast så jäkla enkelt att byta taket -.-

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 oktober 2009
#27
Volvo_Mannen skrev:
Ghost_Face skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Takbyte är det som gäller om det ska bli seriöst.

Haha, är DU seriös!? Det låter som någonting hämtat ur monster garage lol Då kan man ju lika gärna slå på stort och cabba hela skiten tongue

Haha, är DU seriös!?

Såklart man KAN byta hela taket, men det är knappast enda sättet att få det seriöst, som du skriver...

/Mattias

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 oktober 2009
#28
matteeee skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Ghost_Face skrev:

Haha, är DU seriös!? Det låter som någonting hämtat ur monster garage lol Då kan man ju lika gärna slå på stort och cabba hela skiten tongue

Haha, är DU seriös!?

Såklart man KAN byta hela taket, men det är knappast enda sättet att få det seriöst, som du skriver...

I så fall skulle man ju vara tvungen o byta trösklar o dörrsidor för att montera sidokjolar, om man ska dra en liknelse...

Finns ingen som helst anledning att byta hela taket bara för att sätta dit en taklucka...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

blacken
24 oktober 2009
#29
henke_99 skrev:
matteeee skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Haha, är DU seriös!?

Såklart man KAN byta hela taket, men det är knappast enda sättet att få det seriöst, som du skriver...

I så fall skulle man ju vara tvungen o byta trösklar o dörrsidor för att montera sidokjolar, om man ska dra en liknelse...

Finns ingen som helst anledning att byta hela taket bara för att sätta dit en taklucka...

Det är helt beroende vilken typ av taklucka man har tänkt sig, om man är nöjd med en simpel glaslucka så är bara att såga upp ett hål och smacka dit skiten. Men vill man ha en "riktig" lucka så är det enklast att byta hela taket, alltså underförstått "minst" jobb..

274 Inlägg
20 november 2011
#30
på min duett a-traktor jag hade som 16 åring satt det en glastaklucka. vad jag vet så fanns inte duetterna med den typen av lycka och det var seriöst gjort (: skulle vilja veta vart universalluckor finns (:


1 213 Inlägg
21 november 2011
#31
Almqvisst skrev:
på min duett a-traktor jag hade som 16 åring satt det en glastaklucka. vad jag vet så fanns inte duetterna med den typen av lycka och det var seriöst gjort (: skulle vilja veta vart universalluckor finns (:

Du menar en skyport som på bilderna?

http://www.rogerscustom.se/bilder/2007-01-03_00041.jpg

http://www.rogerscustom.se/bilder/2007-01-03_00038.jpg

Finns på http://www.rogerscustom.se/ gick inte direktlänka, klicka på utförsäljning så ser du det står takluckor långt ner.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

274 Inlägg
21 november 2011
#32
Lina- skrev:
Almqvisst skrev:
på min duett a-traktor jag hade som 16 åring satt det en glastaklucka. vad jag vet så fanns inte duetterna med den typen av lycka och det var seriöst gjort (: skulle vilja veta vart universalluckor finns (:

Du menar en skyport som på bilderna?

http://www.rogerscustom.se/bilder/2007-01-03_00041.jpg

http://www.rogerscustom.se/bilder/2007-01-03_00038.jpg

Finns på http://www.rogerscustom.se/ gick inte direktlänka, klicka på utförsäljning så ser du det står takluckor långt ner.

ja just precis (: man tackar!


51 Inlägg
21 november 2011
#33
Allt går om man vill! smile
Sen vad dom skulle säga på regbesiktingen är en helt annan sak..
Om man tänker på krock skydd mm så blir dom nog inte så nöjda,
Och om bilen är helbils godkänd så kan man nog glömma det, om man tänker på att man knappt egentligen får byta fälgar på en "nyare bil" så blir det nog ingen större hit om du sågar upp taket precis tongue


274 Inlägg
21 november 2011
#34
olsson_forlife skrev:
Allt går om man vill! smile
Sen vad dom skulle säga på regbesiktingen är en helt annan sak..
Om man tänker på krock skydd mm så blir dom nog inte så nöjda,
Och om bilen är helbils godkänd så kan man nog glömma det, om man tänker på att man knappt egentligen får byta fälgar på en "nyare bil" så blir det nog ingen större hit om du sågar upp taket precis tongue

tur för mig att man nog inte kan försämra krockskyddet på en opel kadett c då (;


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 april 2012
#35
matteeee skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Takbyte är det som gäller om det ska bli seriöst.

Öum? Knappast! Det finns "pre delivery"-firmor som monterar takluckor, rövva-värme i sätena osv på sprillans nya (import-bilar) innan de kommer till återförsäljarna.
De sågar upp taket på helt nya bilar och smäller i en universal-lucka, inga takbyten inte, och definitivt seriöst..

som vilka??

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 april 2012
#36
Almqvisst skrev:
olsson_forlife skrev:
Allt går om man vill! smile
Sen vad dom skulle säga på regbesiktingen är en helt annan sak..
Om man tänker på krock skydd mm så blir dom nog inte så nöjda,
Och om bilen är helbils godkänd så kan man nog glömma det, om man tänker på att man knappt egentligen får byta fälgar på en "nyare bil" så blir det nog ingen större hit om du sågar upp taket precis tongue

tur för mig att man nog inte kan försämra krockskyddet på en opel kadett c då (;

hahaha!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 april 2012
#37
Moparboy440 skrev:
ja, finns företag som bygger in tackluckor i bilar. min farsa jobbade ett sånt företag på 80-talet smile.

namn?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

.......
2 655 Inlägg
26 april 2012
#38
..
Senast redigerat av beemern (26 april 2012)

.......
2 655 Inlägg
26 april 2012
#39
enda seriösa vägen att gå enl mej är i org svetsarna..

nu är det kanske inte världens bästa bild men är precis på de sättet jag byter till ett tak utan taklucka då någon någon gång satt i en skyport. borra/slipa bort org punkterna och svetsa dit de nya på samma vis som org.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3200.jpg

865 Inlägg
26 april 2012
#40
gps18 skrev:
matteeee skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Takbyte är det som gäller om det ska bli seriöst.

Öum? Knappast! Det finns "pre delivery"-firmor som monterar takluckor, rövva-värme i sätena osv på sprillans nya (import-bilar) innan de kommer till återförsäljarna.
De sågar upp taket på helt nya bilar och smäller i en universal-lucka, inga takbyten inte, och definitivt seriöst..

som vilka??

ja men pröva läs hela tråden så ska du se att att han skrivit ett svar på det



Sök