3644
Sök

Tvätta Toppen? Hjälp!

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tänkte jag skulle få rent toppen så den iallafall ser bra ut dom första dagarna så jag hinner ta några fina kort. Men alltså jag har skrubbat som en idiot nu i säkert 1-2 timmar men har bara fått rent halva avgas sidan så nu hoppas jag det finns folk som har lite fina tips och trix?. annars kör jag den fan i diskmaskinen snart big_smile  //Skeden.

OBS jag har tagit av Topplocks kåpan också, vill få bort avlagringar och lite annat!

Kör 940Sleeper

5 710 Inlägg
21 oktober 2009
#2
Det framgår inte om du har toppen lös eller om den sitter i bilen?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

110 Inlägg
21 oktober 2009
#3
funderar på om det annars skulle vara ide att lägga han i dieselbad under några dar så löses nog det mesta upp en balja diesel ossoner med toppen bara. tonguewink


12 086 Inlägg
21 oktober 2009
#4
jonTe skrev:
Det framgår inte om du har toppen lös eller om den sitter i bilen?

mvh Jonas
Ska han köra hela motorn/bilen i diskmaskin? wink

Blästra toppen?
Det finns annars starka medel för aluminium, jag har ett i garaget men minns inte vad det heter nu.

1 062 Inlägg
21 oktober 2009
#5
Jag har ett grymt medel hemma det heter alfanol satan vad effektivt det är! kolvar å stakar blir typ som nya efter att ha legat i en stund smile så det funkar säkert på toppar med smile

mvh

Team Björkeryd

4 001 Inlägg
21 oktober 2009
#6
wildboy_87_ skrev:
Jag har ett grymt medel hemma det heter alfanol satan vad effektivt det är! kolvar å stakar blir typ som nya efter att ha legat i en stund smile så det funkar säkert på toppar med smile

mvh
finns det inte en massa olika alfanol? HD Grön och nån mer? vilken är det som du har?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 710 Inlägg
22 oktober 2009
#7
JapMax skrev:
jonTe skrev:
Det framgår inte om du har toppen lös eller om den sitter i bilen?

mvh Jonas
Ska han köra hela motorn/bilen i diskmaskin? wink
He he.....om man har en stor diskmaskin tongue

Hetvattentvätt är bra, en motorrenoveringsfirma har säkert en sådan/vet vart det finns. Borde inte vara jättedyrt att få tvätta sin topp där.

Man bör tänka sig för när det gäller tvätt av en topp, det finns ganska många skrymslen där smuts kan fastna och ställa till problem senare.
Blästra är inte att tänka på¨om man nu inte kan "skärma av" så man bara tar utsidan.
Att få blästersand i kamgångar/oljekanaler är inte bra.......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Jävel
2 018 Inlägg
22 oktober 2009
#8
fälgrengöring tog ja på min, då rann allting av smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

-utan 940
1 728 Inlägg
22 oktober 2009
#9
Jag körde med Bräkleen broms-rengöring, funkade bra på den smutsen som var på min topp iaf.

1 062 Inlägg
23 oktober 2009
#10
kolvas skrev:
finns det inte en massa olika alfanol? HD Grön och nån mer? vilken är det som du har?
ok jag trodde det bara fanns 1 sort roll men det kan nog vara hd grön för medlet e grönt iaf ^^

Team Björkeryd

1 581 Inlägg
19 april 2010
#11
Jag har fått en havererad vevhusventilationsslang vilket har lett till urrinning av olja ovanpå toppen. Så nu är ventilkåpan borta och jag tänkte försöka få upp så mkt olja som möjligt, några tips?
Senast redigerat av Fellow (19 april 2010)

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 april 2010
#12
Skeden skrev:
Tänkte jag skulle få rent toppen så den iallafall ser bra ut dom första dagarna så jag hinner ta några fina kort. Men alltså jag har skrubbat som en idiot nu i säkert 1-2 timmar men har bara fått rent halva avgas sidan så nu hoppas jag det finns folk som har lite fina tips och trix?. annars kör jag den fan i diskmaskinen snart big_smile  //Skeden.

OBS jag har tagit av Topplocks kåpan också, vill få bort avlagringar och lite annat!
Nja skulle införskaffa industri avfettning, som de har till maskiner, blir mycket fin med de. smile ska ta ett kort min topp så ska du se före och efter skillnad big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

040 RedLine
1 219 Inlägg
19 april 2010
#13
Hur gär man om man har toppen av och vill rengöra från metallspån efter portning då?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 april 2010
#14
BrajjAxx skrev:
Hur gär man om man har toppen av och vill rengöra från metallspån efter portning då?
ja du har säkert en gammal magnet penna ?! eller så gör du dig en liknande så du kan föra in den i in/ut portarna.. sen är de redigt med hett vatten och bra tryck och skarpt medel så kommer de..
men jag tror inte att du kommer få ut exakt allt av spåner men till 95% iaf.. resten kommer ju åka ut och en del in hmm
Senast redigerat av XeptiQ (19 april 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

136 Inlägg
19 april 2010
#15
blästra fungerar alldeles utmärkt om man gör rent ordentligt efter sig, tvätta och blås ur kanaler etc ett flertal gånger, kontrollera att alla kanaler är rena osv, har alltid fungerat för mig när jag jobbade på ett ställe där vi renoverade motorer

1 482 Inlägg
19 april 2010
#16
Ultraljudstvätt är fruktansvärt effektivt på motordelar smile

BLT Service
Theracords Music Label

245 Inlägg
19 april 2010
#17
XeptiQ skrev:
BrajjAxx skrev:
Hur gär man om man har toppen av och vill rengöra från metallspån efter portning då?
ja du har säkert en gammal magnet penna ?! eller så gör du dig en liknande så du kan föra in den i in/ut portarna.. sen är de redigt med hett vatten och bra tryck och skarpt medel så kommer de..
men jag tror inte att du kommer få ut exakt allt av spåner men till 95% iaf.. resten kommer ju åka ut och en del in hmm
Förmodar att han har en Alu topp och då får han fanimej jobba med magnetpennan om han ska få spånen att fastna på den lollol
Senast redigerat av Turbo_Davve (19 april 2010)

S.v.r

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 april 2010
#18
XeptiQ skrev:
BrajjAxx skrev:
Hur gär man om man har toppen av och vill rengöra från metallspån efter portning då?
ja du har säkert en gammal magnet penna ?! eller så gör du dig en liknande så du kan föra in den i in/ut portarna.. sen är de redigt med hett vatten och bra tryck och skarpt medel så kommer de..
men jag tror inte att du kommer få ut exakt allt av spåner men till 95% iaf.. resten kommer ju åka ut och en del in hmm
Lite svårt att få aluminiumspån att fastna på magnetpennan bara lol



Ja tog stålborsttrissa på borrnaskinen och drog av de värsta på min topp bara, sen torka av ytorna med thinner eller något. De enda ja inte kom åt var runt tändstiften men de sket ja i


1 581 Inlägg
24 april 2010
#19
Lite hjälp här nu, som jag skrev innan så havererade slangen till vevhusventilationen så det ligger o dryper olja ovanpå toppen. Har petat ner gamla trasor från lakan för o suga upp så mkt som möjligt men nu vill jag få det fint igen och "polera" upp toppen som har en del smuts i sig. Så jag antar att jag inte ska köra högrtryckstvätt ovanpå toppen med tanke på kablage och tändstift men kan jag köra med trädgårdsslangen? Avettning, spola av med trädgårdsslang och sedan blåsa av så mkt som möjligt med tryckluft runt om? HD-grön?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 april 2010
#20
Fellow skrev:
Lite hjälp här nu, som jag skrev innan så havererade slangen till vevhusventilationen så det ligger o dryper olja ovanpå toppen. Har petat ner gamla trasor från lakan för o suga upp så mkt som möjligt men nu vill jag få det fint igen och "polera" upp toppen som har en del smuts i sig. Så jag antar att jag inte ska köra högrtryckstvätt ovanpå toppen med tanke på kablage och tändstift men kan jag köra med trädgårdsslangen? Avettning, spola av med trädgårdsslang och sedan blåsa av så mkt som möjligt med tryckluft runt om? HD-grön?
De borde gå. Motorn i sig ska klara vatten ( vore ju konstigt annars ). Jag lyfte ur en b230F med kablage och hela skiten och spruta av den med diesel/ fotogen och det funkade fint. Var lite mer tryck i den än en vanlig trädgårdsslang så.

Värsta som kan hända är att någon sladd hoppar av eller att det lägger sig vatten på fel ställe, men vattnet bör ju dunsta bort så småningom.



Sök