2276
Sök

Ny fråga:P Tryckplattan förhållande till svänghjulet?!:S

79 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#1
VOLVO 740GL 1990 Hydralkoppling.


EDIT:
Svänghjulet sitter kvar, men tryckplattan och lamellen är borttagen. Jag glömde att markera vart tryckplattan satt i förhållande till svänghjulet. Hur gör jag nu??!:S
Senast redigerat av Paaj (28 oktober 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2009
#2
köp både lamell å tryckplatta å urtrampningslager är inte dumt det heller:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Lastbilschaffis
64 Inlägg
21 oktober 2009
#3
Köp komplett kopplingssats med lager.. Har du ändå isär det så är det lika bra att byta..

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

79 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#4
okej, så de jag ska byta är tryckplatta och lamell och urtrampningslagret? hur e det med centreringen av lamellen? behöver jag centrera den eller köper man den centrerad i tryckplattan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
#5
Paaj skrev:
okej, så de jag ska byta är tryckplatta och lamell och urtrampningslagret? hur e det med centreringen av lamellen? behöver jag centrera den eller köper man den centrerad i tryckplattan.

lamellen får du centrera själv, antingen köper du centreringsverktyg, eller så kör du med ögonmått.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#6
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
okej, så de jag ska byta är tryckplatta och lamell och urtrampningslagret? hur e det med centreringen av lamellen? behöver jag centrera den eller köper man den centrerad i tryckplattan.

lamellen får du centrera själv, antingen köper du centreringsverktyg, eller så kör du med ögonmått.

Okej. Räcker det med ögonmått eller kan det skita sig att man måste plocka isär de igen och ändra?
Vart kan man köpa satsen biligast? Mekonomen för 1248 kr utan urtramningslager...tycker de va lite mycke

1 339 Inlägg
22 oktober 2009
#7
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
okej, så de jag ska byta är tryckplatta och lamell och urtrampningslagret? hur e det med centreringen av lamellen? behöver jag centrera den eller köper man den centrerad i tryckplattan.

lamellen får du centrera själv, antingen köper du centreringsverktyg, eller så kör du med ögonmått.

Okej. Räcker det med ögonmått eller kan det skita sig att man måste plocka isär de igen och ändra?
Vart kan man köpa satsen biligast? Mekonomen för 1248 kr utan urtramningslager...tycker de va lite mycke

Biltema då?


79 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#8
Volvo740an skrev:
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
lamellen får du centrera själv, antingen köper du centreringsverktyg, eller så kör du med ögonmått.

Okej. Räcker det med ögonmått eller kan det skita sig att man måste plocka isär de igen och ändra?
Vart kan man köpa satsen biligast? Mekonomen för 1248 kr utan urtramningslager...tycker de va lite mycke

Biltema då?

kollade i katalogen men såg bara ut som dom hade till volvo 440 o 940 :S verkar väldigt konstigt...
Senast redigerat av Paaj (22 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
#9
Paaj skrev:
Volvo740an skrev:
Paaj skrev:

Okej. Räcker det med ögonmått eller kan det skita sig att man måste plocka isär de igen och ändra?
Vart kan man köpa satsen biligast? Mekonomen för 1248 kr utan urtramningslager...tycker de va lite mycke

Biltema då?

kollade i katalogen men såg bara ut som dom hade till volvo 440 o 940 :S verkar väldigt konstigt...

940 är ju i stort sett samma bil så lär ju passa

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
Volvo740an skrev:

Biltema då?

kollade i katalogen men såg bara ut som dom hade till volvo 440 o 940 :S verkar väldigt konstigt...

940 är ju i stort sett samma bil så lär ju passa

Det stod att det var till m90 lådan. Jag har en 5-växlad. Alltså m47 antagligen. Vet nån om det kan passsa?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
#11
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
kollade i katalogen men såg bara ut som dom hade till volvo 440 o 940 :S verkar väldigt konstigt...

940 är ju i stort sett samma bil så lär ju passa

Det stod att det var till m90 lådan. Jag har en 5-växlad. Alltså m47 antagligen. Vet nån om det kan passsa?

andra splines på M90 än M46/47 men lär funka ändå, värsta fall får du fila lite på den.
Senast redigerat av NITROUS (22 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 oktober 2009
#12
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:

kollade i katalogen men såg bara ut som dom hade till volvo 440 o 940 :S verkar väldigt konstigt...

940 är ju i stort sett samma bil så lär ju passa

Det stod att det var till m90 lådan. Jag har en 5-växlad. Alltså m47 antagligen. Vet nån om det kan passsa?

Passar inte. Olika svänghjul och olika antal splines på lådornas ingående axel.

Jonas

79 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#13
Volvo_Mannen skrev:
Paaj skrev:
NITROUS skrev:

940 är ju i stort sett samma bil så lär ju passa

Det stod att det var till m90 lådan. Jag har en 5-växlad. Alltså m47 antagligen. Vet nån om det kan passsa?

Passar inte. Olika svänghjul och olika antal splines på lådornas ingående axel.

A okej. Vart är de billigast att få tag på då? Kostade 1249 kr på mekonomen, lamell och tryckplatta typ

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 oktober 2009
#14
Paaj skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Paaj skrev:

Det stod att det var till m90 lådan. Jag har en 5-växlad. Alltså m47 antagligen. Vet nån om det kan passsa?

Passar inte. Olika svänghjul och olika antal splines på lådornas ingående axel.

A okej. Vart är de billigast att få tag på då? Kostade 1249 kr på mekonomen, lamell och tryckplatta typ

http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P11325.aspx Lite billigare dock är det väl frakt på det

http://www.autokatalogen.se/afw/orebro/ … eNo=109919 Detta var inkl urtramplager,

Jonas

1 749 Inlägg
22 oktober 2009
#15
Byt packboxen och lagret i vevaxeln när du ändå håller på.
Annars kommer du att ångra dig när det börjar jäklas.

Finns även kopplingsdelar på kg mototrim
http://www.kgtrimning.com/koppling2.htm

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

79 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#16
det är ju hydralisk koppling på denna såg jag, e de bara att skruva loss hydralslangen från kopplingsstaget nere vid växellådan??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 oktober 2009
#17
Paaj skrev:
det är ju hydralisk koppling på denna såg jag, e de bara att skruva loss hydralslangen från kopplingsstaget nere vid växellådan??

nä, räcker med att plocka ur segersäkringen och dra ut slavcylindern.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#18
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
det är ju hydralisk koppling på denna såg jag, e de bara att skruva loss hydralslangen från kopplingsstaget nere vid växellådan??

nä, räcker med att plocka ur segersäkringen och dra ut slavcylindern.

e segersäkringen ringen som är formad som ett C som en låsning då.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 oktober 2009
#19
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
det är ju hydralisk koppling på denna såg jag, e de bara att skruva loss hydralslangen från kopplingsstaget nere vid växellådan??

nä, räcker med att plocka ur segersäkringen och dra ut slavcylindern.

e segersäkringen ringen som är formad som ett C som en låsning då.

stämmer bra det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#20
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
NITROUS skrev:

nä, räcker med att plocka ur segersäkringen och dra ut slavcylindern.

e segersäkringen ringen som är formad som ett C som en låsning då.

stämmer bra det.

gottgott tack ska du ha:)


Sök