3857
Sök

Jobba som bilmek

39 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har funderingar kring att börja jobba som bilmek, nån här som har haft det som yrke själv och vet hur det är? Bra / dåligt betalt? Stressigt osv? Eller ska man satsa på nått kontorsjobb roll

Anledningen till att jag vill börja jobba som bilmekaniker är väll för att jag alltid vart grymt intresserad av bilar, men kanske inte är värt att ha det som yrke om man lär leva på nudlar resten av livet cool

BMW ///M3
404 Inlägg
22 oktober 2009
#2
jag tycker själv så här att om man har bilar, motorer och sånt som hobby så kanske man inte borde bli bilmekaniker för efter några antal år då så kommer man antagligen inte tycka att det är lika kul längre eftersom det är det enda man gör är mecka på jobbet och sen hemma..

vet några som haft det som hobby och jobbat som bilmek i flera år och dom ångrar det pga att dom tröttnat och inte tycker de är lika kul längre.

så fundera riktigt innan du väljer smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 oktober 2009
#3
Bilmek är ett tungt och påfrestande jobb för kroppen (tygg, nacke och axlar framförallt). Oftast dåligt betalt oxå.

Men man får ta det som med vilket annat jobb som helst, ta det som det är. Jag hade aldrig klarat av att sitta som teleförsäljare eller något annat kontorsjobb. Kontorsjobb är för den delen inte heller allt för ergonomiskt.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 oktober 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
22 oktober 2009
#4
te_wik skrev:
Bilmek är ett tungt och påfrestande jobb för kroppen (tygg, nacke och axlar framförallt). Oftast dåligt betalt oxå.

Men man får ta det som med vilket annat jobb som helst, ta det som det är. Jag hade aldrig klarat av att sitta som teleförsäljare eller något annat kontorsjobb. Kontorsjobb är för den delen inte heller allt för ergonomiskt.


Mvh Tommy

Hehe   hör att du aldrig testat lastbilsmek.    Efter ett par månader tungmek känns personbilsmek som att leka med fjärilar typ   ^^


Men håller med dig helt om det andra, telefonförsäljare eller liknande kan ju inte va så kul   hmm
Senast redigerat av ZonaX (22 oktober 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Egenföretagare
999 Inlägg
22 oktober 2009
#5
laaaarsson skrev:
jag tycker själv så här att om man har bilar, motorer och sånt som hobby så kanske man inte borde bli bilmekaniker för efter några antal år då så kommer man antagligen inte tycka att det är lika kul längre eftersom det är det enda man gör är mecka på jobbet och sen hemma..

vet några som haft det som hobby och jobbat som bilmek i flera år och dom ångrar det pga att dom tröttnat och inte tycker de är lika kul längre.

så fundera riktigt innan du väljer smile

Tror det ligger mycket i detta faktiskt.
Hobby-känslan riskerar att bli förstörd.

Men brinner du verkligen för det så är det kanske rätt ändå, för det är verkligen inte lätt att hitta ett yrke som man trivs med i längden.


Ointresserad.
936 Inlägg
26 oktober 2009
#6
Någon som gått fordonslinje men sen fått jobb inom annan inriktning? Nämn gärna några jobb..

Teabag appreciation club.

1 353 Inlägg
26 oktober 2009
#7
Snitch skrev:
Någon som gått fordonslinje men sen fått jobb inom annan inriktning? Nämn gärna några jobb..

Gick personbilsmek 3 år, gick ut skolan och jobbade 1 år som bilmek och fick sedan sluta pga arbetsbrist,
Jobbar nu som Lärarassistent åt lärare på Fordonsprogram, känns rätt lustigt att vara 20 år och ha hand om elever som är typ 17-20 år tongue

There's no replacement for displacement

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 oktober 2009
#8
Lånar tråden lite.

Ingen här som jobbar som billackerare? Kom nämligen in på en sån utbildning i Skåne och har alltid tyckt att det verkar vara ett kul yrke. Så någon som kanske kan berätta lite om hur det är och om det är bra betalt osv? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

BMW ///M3
404 Inlägg
27 oktober 2009
#9
IceEyes skrev:
Lånar tråden lite.

Ingen här som jobbar som billackerare? Kom nämligen in på en sån utbildning i Skåne och har alltid tyckt att det verkar vara ett kul yrke. Så någon som kanske kan berätta lite om hur det är och om det är bra betalt osv? smile

haha jag gick som billackerare iår men då till och med lärarna rekommenderade oss att byta så var det inget att fundera över, stå att slipa 8timmar om dagen är inget jag vill göra iaf


20 Inlägg
27 oktober 2009
#10
Jag jobbar som bilmek nu och det är ett rätt ok jobb men de som folk säger de e inte riktigt så man har lust att gå ut i garaget och börja pilla när man kommer hem. Sen de e ju inte världens bästa jobb för kroppen men vilka jobb e de förutom gympa lärare.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
27 oktober 2009
#11
Precis så tänkte jag, därför att man är elektriker istället smile Är sjukt bilintresserad och måste ha en bil att hålla på med tongue Gillar du att skruva och greja så borde du satsa på något hantverkarjobb, typ elektriker, bygg, rörmockare osv. Så har man lusten att skruva när man kommer hem.
Senast redigerat av Marcus_89 (27 oktober 2009)


474 Inlägg
27 oktober 2009
#12
Kanske inte har så mycket att komma med men ändå tongue
Jag går iaf fordon i 1:an. Och till 2:an så funderar jag på att gå tungt, för att det verkar vara lite bättre betalt, lättare att få jobb. Och sen så blir de ju inte direkt som att skruva "vanlig" bil, så förhoppningsvis finns ju lusten kvar när man kommer hem smile

//Alex


Svetsare
3 150 Inlägg
27 oktober 2009
#13
Alka0512 skrev:
Kanske inte har så mycket att komma med men ändå tongue
Jag går iaf fordon i 1:an. Och till 2:an så funderar jag på att gå tungt, för att det verkar vara lite bättre betalt, lättare att få jobb. Och sen så blir de ju inte direkt som att skruva "vanlig" bil, så förhoppningsvis finns ju lusten kvar när man kommer hem smile

//Alex

Tungmek är bättre betalt, sen är det, precis som du säger inte som att meka med en bil så lusten finns kvar när man kommer hem också  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

474 Inlägg
27 oktober 2009
#14
ZonaX skrev:
Alka0512 skrev:
Kanske inte har så mycket att komma med men ändå tongue
Jag går iaf fordon i 1:an. Och till 2:an så funderar jag på att gå tungt, för att det verkar vara lite bättre betalt, lättare att få jobb. Och sen så blir de ju inte direkt som att skruva "vanlig" bil, så förhoppningsvis finns ju lusten kvar när man kommer hem smile

//Alex

Tungmek är bättre betalt, sen är det, precis som du säger inte som att meka med en bil så lusten finns kvar när man kommer hem också  smile

Okej big_smile Då får de nog bli tung till tvåan kanske.. tongue


Egenföretagare
999 Inlägg
28 oktober 2009
#15
Är inte tungmek rätt grisigt och hårt för kroppen?


Svetsare
3 150 Inlägg
29 oktober 2009
#16
weeeman skrev:
Är inte tungmek rätt grisigt och hårt för kroppen?

Beror på lite vilka hjälpmedel som finns men det är ju inget för de klena så att säga, ganska hårt för kroppen är det.


Så här kan det se ut när man bytt bromsband tex, brukade bli skitig ända upp till axlarna (allvarligt).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87989/791872_pqvr2a.jpg





Kan man föreställa sig hur man se ut efter typ växellådsbyte eller fullservice med fett och liknande...


Ps.  Hittade en bild från när vi bytte växellåda  smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87989/791875_o2suup.jpg
Senast redigerat av ZonaX (29 oktober 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

246 Inlägg
29 oktober 2009
#17
Snitch skrev:
Någon som gått fordonslinje men sen fått jobb inom annan inriktning? Nämn gärna några jobb..

snickare, industrimontör, lastbilschaufför, däckare.. jobbade som personbilsmekaniker i 2 månader efter studenten, aldrig mer!


Svetsare
3 150 Inlägg
29 oktober 2009
#18
westlife skrev:
Snitch skrev:
Någon som gått fordonslinje men sen fått jobb inom annan inriktning? Nämn gärna några jobb..

snickare, industrimontör, lastbilschaufför, däckare.. jobbade som personbilsmekaniker i 2 månader efter studenten, aldrig mer!

Varför inte?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

453 Inlägg
29 oktober 2009
#19
Var inne på att byta till bil lackerare och även bil mek men, har hört att bil mek är inte som man kanske alltid tror mkt data nu för tiden, vad jag hört från olika företag osv. sen bil lackerare kan vara svårt att få jobb om man inte har kontakter.

Så går industri plåt/svets är jävligt bra på det, är en av få som har den talangen för svetsning.

Och ett pluss till, industrin skriker efter både svetsare och cnc operatörer pluss ricktigt bra lön!

Så gillar du jobba med plåt och svetsa osv jobba med händerna så är det en bra linje samt att du kommer ha bra svets kunskaper i bil hobbyn sen:)

Egenföretagare
999 Inlägg
29 oktober 2009
#20
ZonaX skrev:
weeeman skrev:
Är inte tungmek rätt grisigt och hårt för kroppen?

Beror på lite vilka hjälpmedel som finns men det är ju inget för de klena så att säga, ganska hårt för kroppen är det.


Så här kan det se ut när man bytt bromsband tex, brukade bli skitig ända upp till axlarna (allvarligt).

http://www1.garaget.org/gallery/archive/87989/791872_pqvr2a.jpg





Kan man föreställa sig hur man se ut efter typ växellådsbyte eller fullservice med fett och liknande...


Ps.  Hittade en bild från när vi bytte växellåda  smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/87989/791875_o2suup.jpg

Tackar, precis därför jag aldrig skulle kunna tänka mig tung-mek smile
Jobbade ett år med att reparera mobil hydraulik på tunga fordon, fy fan stå med händerna i hydraulolja hela dagarna... Jobbar man med det i 20 år kan man ju i alla fall vara säker på en sak, att man får cancer.



Sök