Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning
ok just som jag förutspått.. hur trimmar man en bil med 2 kammar?
Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant. Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två!
Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.
Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.
Den största fördelen är att man kan justera kammarna individuelt. För att ha Vanos eller liknande ventilsystem är dubbla kammar en förutsättning.
Sedan finns det andra bra och sämre topplockslösningar. Ventiltryckare vs Vipparmar, 4 ventils 2 ventil. Hydrauliska eller schims justerad ventiler. Tyvärr finns det inget enkelt och rakt svar på vad som är bäst. Vissa lösningar är bra i en motor och sämre i en annan.
Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning
ok just som jag förutspått.. hur trimmar man en bil med 2 kammar?
Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant. Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två!
Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.
Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.
MVH
Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.
ok just som jag förutspått.. hur trimmar man en bil med 2 kammar?
Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant. Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två!
Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.
Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.
MVH
Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.
Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P
Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant. Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två!
Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.
Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.
MVH
Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.
Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P
Finns mer än Ford motorn som är så men har bara sett en till och det är någon 80-tals Lancia.
Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.
Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P
Finns mer än Ford motorn som är så men har bara sett en till och det är någon 80-tals Lancia.
ok just som jag förutspått.. hur trimmar man en bil med 2 kammar?
Beror helt på vad det är för motor.
Turbo? Kompressor?
Ska du sugtrimma? etc
som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig
Men detta var inte vad du frågade om i din första post, ej heller i topic. Jag föreslår att du antingen ändrar din topic och uppdaterar ditt första inlägg, eller ännu bättre, skapa en ny tråd där du frågar efter trim till motorn, då du nu fått svar på vad DOHC är för något.
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
ok just som jag förutspått.. hur trimmar man en bil med 2 kammar?
Beror helt på vad det är för motor.
Turbo? Kompressor?
Ska du sugtrimma? etc
som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig
Man gör precis som med vilken bil som helst. tex. Byter kammar eller slipar om dem med mer lyft mer dur. portar toppen om det behövs och testar flödet på insuget bygger om om det behövs.
Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig
Men detta var inte vad du frågade om i din första post, ej heller i topic. Jag föreslår att du antingen ändrar din topic och uppdaterar ditt första inlägg, eller ännu bättre, skapa en ny tråd där du frågar efter trim till motorn, då du nu fått svar på vad DOHC är för något.
Den han absolut hellst ska göra är att söka, då frågan varit uppe ganska många gånger.