3618
Sök

Saab 900s -91:a. Bilen avställd!

956 Inlägg
29 januari 2010
#121
Har för mig att 9-5:ans ventilkåpan inte passar pga. fördelaren som sitter där. Dock inte 100% säker.

1 270 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#122
Elda skrev:
Glader9991 skrev:
Har för mig att 9-5:ans ventilkåpan inte passar pga. fördelaren som sitter där. Dock inte 100% säker.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/71767/848702_88uek0.jpg
Kolla där jag har zoomat in, alla ventilkåpor är identiskadock är dessa pluggade där ist'llet för att ha en fördelare smile

Aa just så där äre ju =/ Aja inget och göra nått åt big_smile


695 Inlägg
29 januari 2010
#123
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
J_Erixzzon skrev:

Okej! wink
Då är frågan om jag ska ha en sån lr en polerad big_smile

tror inte den passar från 9-5:an i o med att de e kortmotorn i 9-5:an o lång motorn i 900an men e inte säker så prova du. passar den ska ja me ha en sån:)

är inge kortmotor i 9-5an, det är ju en B2x5 motor, en helalu motor som är totalt olik både "kort" och "lång" motorn.

kmr inte ihåg när oljerören i ventilkåpan försvann, tror det var -88. Från -88 till minst 2000 så passar alla kåpor.

de e i princip samma motor som kort motorn o ventilkåpan passar inte enligt saab epc

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
31 januari 2010
#124
jonnielahti skrev:
den passar helt bolt on!
samma packning till alla! big_smile

jaha e de? de ser inte lika ut på saab epc... gött då ska ja me skaffa en 9-5 kåpa:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 270 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#125
snygg_mange skrev:
jonnielahti skrev:
den passar helt bolt on!
samma packning till alla! big_smile

jaha e de? de ser inte lika ut på saab epc... gött då ska ja me skaffa en 9-5 kåpa:P

Som jag fatta det som så vare inte samma, eller?
Var väl pluggat där fördelaren sitter?


plankan
31 januari 2010
#126
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
J_Erixzzon skrev:
Okej! wink
Då är frågan om jag ska ha en sån lr en polerad big_smile

tror inte den passar från 9-5:an i o med att de e kortmotorn i 9-5:an o lång motorn i 900an men e inte säker så prova du. passar den ska ja me ha en sån:)

är inge kortmotor i 9-5an, det är ju en B2x5 motor, en helalu motor som är totalt olik både "kort" och "lång" motorn.

kmr inte ihåg när oljerören i ventilkåpan försvann, tror det var -88. Från -88 till minst 2000 så passar alla kåpor.

Från MY 89 -> är det broberg

1 270 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#127
Elda skrev:
J_Erixzzon skrev:
snygg_mange skrev:

jaha e de? de ser inte lika ut på saab epc... gött då ska ja me skaffa en 9-5 kåpa:P

Som jag fatta det som så vare inte samma, eller?
Var väl pluggat där fördelaren sitter?

ja det är pluggat, men det är bara en plugg o ignen gjutning. pluggen sitter fast på samma sätt fördelaren sitter på gammla smile

Jaha okej då förstår jag! big_smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 januari 2010
#128
Alla ventilkåpor som sitter på en 16 ventilare är exakt lika dan, bara annorlusda utseende på de smile


1 270 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#129
Ska iaf till skroten i veckan och köpa mig en vanlig som jag har på bilen nu och polera den tongue så får se hur det kommer att sluta big_smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 januari 2010
#130
Elda skrev:
Funkiee skrev:
Alla ventilkåpor som sitter på en 16 ventilare är exakt lika dan, bara annorlusda utseende på de smile

Faktafel. Dom som sitter 84-88 har hållare till/rör i ventilkåpan som smörjer kammarna. Om du använder en nyare ventilkåpa på dessa riskerar du att kamaxeln skär.

Tack, då har jag lärt mig något nytt! big_smile


1 270 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#131
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.
Senast redigerat av J_Erixzzon (2 februari 2010)


695 Inlägg
2 februari 2010
#132
J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

a prova med k-sprit kan ju va de eller prova när bilen e igång att spreja start spray runt insuget o ökar han i varv då så läcker de de kan vara de.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 270 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#133
snygg_mange skrev:
J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

a prova med k-sprit kan ju va de eller prova när bilen e igång att spreja start spray runt insuget o ökar han i varv då så läcker de de kan vara de.

Okej ska prova det i morgon när jag kommer hem smile


Move Your Mind
164 Inlägg
2 februari 2010
#134
J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

NGK BCP7ES kör de flesta på i sina T16 spisar. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#135
herrsiba skrev:
J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

NGK BCP7ES kör de flesta på i sina T16 spisar. smile

Okej, tackar wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 februari 2010
#136
Lite rättning, det ska vara NGK BCPR7ES-11 wink


1 270 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#137
vart osäker nu så kolla instruktionsboken och där står det NGK BCP-7EV tongue


956 Inlägg
3 februari 2010
#138
Speedparts säger BCP7ES

1 270 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#139
Glader9991 skrev:
Speedparts säger BCP7ES

Okej kanske ska ta dom då wink


214 Inlägg
11 februari 2010
#140
Haloj! Kikat igenom hela tråden nu. Ser kanon ut big_smile Ska följa denna..


Sök