2787
Sök

Höga avgasvärden s4 2.2T

Stegvalsare
6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
(Rätt tråd?)

Som sagt har en S4 2.2T -93

Fick dessa värden på besiktningen:

CO 0,8 (0,5) HC 286 (100)
CO 2500 0,7 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

Ny lambda(Bosch), racekat och nya stift sitter i (Bosch platina), oljan som är i har inte gått mer än 2-300 mil
planad top för ca 5000mil sen. plus hade E85 i tanken

Provade att sätta i orginal chippen (RS2 chip tidigare)
Då fick jag dessa värden:

CO 0,7 (0,5) HC 231 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) Lambda 1,02 (0,97-10,3)

Så värdena sjönk lite med original chipen, hur kommer det sig ?
kan det vara tempgivarn ? värt att prova att byta?

Nåra mer lätta/billiga saker som kan vara värt att prova innan man ger sig in på de större grejerna? : )

3" Hela vägen från Turbo

¤4" slutburk

¤Uppgraderad T3/T04 Hybrid Turbo som är uppgraderad av GIK.
Ombyggd med original Garrett axial och glidlager.
Balanserad och genomgången

¤Planad topp

¤Rs2 chip

¤Rs2 spridare

¤1.8T tändspolar

¤1.6bar WG-fjäder

¤3bars mapsensor

¤400hk Programvara

¤Sytec Hybriddump

¤Walbro soppapump

ca 350 - 400 hk. men ska väl [censur] gå att få den genom besiktningen för de. smile

tacksam för alla hjälp.

*Everyone is entitled to be stupid..but you are abusing the privilege

2 911 Inlägg
27 oktober 2009
#2
Börja med att mäta upp lite givare.
Mät motståndet, är det flera pins mät mellan olika och skriv ner resultaten.

I Haynes rep-handbok och liknande så återfinns alla värden som det ska vara.
Mät även givarna runt spjället.

Jag tror dock din setup med andra och större prylar är boven i det hela, möjligen i kombination med någon givare som är bökig.

Edit: Lite felkoder kan skvallra lite också, delvis.
Senast redigerat av Decibel (27 oktober 2009)

Stegvalsare
6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#3
Decibel skrev:
Börja med att mäta upp lite givare.
Mät motståndet, är det flera pins mät mellan olika och skriv ner resultaten.

I Haynes rep-handbok och liknande så återfinns alla värden som det ska vara.
Mät även givarna runt spjället.

Jag tror dock din setup med andra och större prylar är boven i det hela, möjligen i kombination med någon givare som är bökig.

Edit: Lite felkoder kan skvallra lite också, delvis.

Har letat överallt efter en haynes bok tkr jag, ej hittat nån just till quattron och S modellerna.

men nån verkstad ska väll kunna få fram nå schema ?
Senast redigerat av Wenngren (27 oktober 2009)

*Everyone is entitled to be stupid..but you are abusing the privilege

2 911 Inlägg
27 oktober 2009
#4
Wenngren skrev:
Decibel skrev:
Börja med att mäta upp lite givare.
Mät motståndet, är det flera pins mät mellan olika och skriv ner resultaten.

I Haynes rep-handbok och liknande så återfinns alla värden som det ska vara.
Mät även givarna runt spjället.

Jag tror dock din setup med andra och större prylar är boven i det hela, möjligen i kombination med någon givare som är bökig.

Edit: Lite felkoder kan skvallra lite också, delvis.

Har letat överallt efter en haynes bok tkr jag, ej hittat nån just till quattron och S modellerna.

men nån verkstad ska väll kunna få fram nå schema ?

Jag hade vanliga audi 100 boken till min, står lite turborelaterat under vissa avsnitt.

Stegvalsare
6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#5
okej, Tack för hjälpen! : )

*Everyone is entitled to be stupid..but you are abusing the privilege


Sök