3560
Sök

Volvo 745 -88 vill ha lite förslag/tips för trimmning av motor B230F

258 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej har en 745 årsmodell 88 sitter en B230F motor i den. Vill ha lite mer effekt utan turbo. Så skulle vilja ha lite tips/förslag vad man kunde göra för att trimma. Den har gått 390000 mil smile

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#2
prova söka finns en hel del, men annan topp, gärna planad för högre komp, annan kam, original är som en blompinne. extraktorgrenrör etc.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
11 oktober 2010
#3
Nu tar jag denna tråd för det finns så många "B230F trimma" trådar.

Jag har en B230F i min bil. Sen har jag en B230F liggande. Jag kan få tag på V-kam och planad och portad 530 topp gratis. Kan fixa det mesta själv gratis.

Jag hade tänkt och sugtrimma en B230F till 150 hk, eller så länge den drar en SAAB 900 2,3 på 149 hk. smile
Hur gör jag? Ge mej alla tips.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa … =4&w=1
http://www.blocket.se/vasternorrland/Au … =4&w=1
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa … =4&w=1
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=1

Typ en sådan ska den kunna dra. Alltså den ska kunna dra 150-hk klassen.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 oktober 2010
#4
Se till att fixa dig en fin 531:a, planad 2mm rekommenderar jag, annars 3mm+ställbart kamdrev. Inget där i mellan för då funkar det inget vidare med remmen. Lätt, seriöst portad och gärna lite större ventiler. En bra kam, "minst" k/d, eller en eftermarknadskam. Extraktor skulle inte skada, samt ett 2,5" system med en riktig kisse, ingen rensad originalare eller så.

Bort med höfläkten så känns det bättre också wink Skadar inte att lätta svänghjulet, men inget måste, gör bara att du får lite snabbare respons. marinvev ifall du vill ha lite mer kräm utan att skaffa dig en allt för avancerad topp.

Nu beror det lite på om du har lh2.2 eller 2.4 i bilen, men till 2.4 finns i alla fall vikingchip eller liknande som lär behövas. Sedan en ställbar btr för att justera in bränslet. Kanske krävs lite större spridare. Går de inte är du tvungen att skaffa en riktig mappning, vilket ofta resulterar i ett eftermarknadssprut iom att det inte är så vanligt att man mappar originalboxen.

Då borde du klara 150hk utan problem. en 531+vx3 lämnar ju 136hk original så det ska inte vara några drömsiffror.


407 Inlägg
11 oktober 2010
#5
Bensinskallen skrev:
Se till att fixa dig en fin 531:a, planad 2mm rekommenderar jag, annars 3mm+ställbart kamdrev. Inget där i mellan för då funkar det inget vidare med remmen. Lätt, seriöst portad och gärna lite större ventiler. En bra kam, "minst" k/d, eller en eftermarknadskam. Extraktor skulle inte skada, samt ett 2,5" system med en riktig kisse, ingen rensad originalare eller så.

Bort med höfläkten så känns det bättre också wink Skadar inte att lätta svänghjulet, men inget måste, gör bara att du får lite snabbare respons. marinvev ifall du vill ha lite mer kräm utan att skaffa dig en allt för avancerad topp.

Nu beror det lite på om du har lh2.2 eller 2.4 i bilen, men till 2.4 finns i alla fall vikingchip eller liknande som lär behövas. Sedan en ställbar btr för att justera in bränslet. Kanske krävs lite större spridare. Går de inte är du tvungen att skaffa en riktig mappning, vilket ofta resulterar i ett eftermarknadssprut iom att det inte är så vanligt att man mappar originalboxen.

Då borde du klara 150hk utan problem. en 531+vx3 lämnar ju 136hk original så det ska inte vara några drömsiffror.

Kan jag lyckas få en B230F gå bättre än en BMW 520 motor. Dom på 150 hk.
* V-kam från B230E
* Portad och planad 530-topp typ runt 12kg
* 2.5" system
* Extraktor
* Större spridare
* Lättat svänghjul
* BTR


Behövs det 2.5" hela vägen?
Behövs det en luftbruk?
Varför kan man inte ha kvar orginalkissen? Det är ju inga häftiga hk jag kommer till. Det kanske blir som en 16 ventilare.  Jag kanske kan modifiera katten?

Jag har lh 2.2

Jag har gratis tillgång till CNC/laser och plåt mellan 1-10 mm. Rostfritt och pansar från Hägglunds.
Manuella fräsar och svarvar också. Ställbart kamdrev kan jag göra själv typ tongue
Senast redigerat av Diesel_77 (11 oktober 2010)

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 oktober 2010
#6
Men man kan väll inte bara byta till större spridare eller ja höja bränsletrycket utan att mappa om?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 250 Inlägg
11 oktober 2010
#7
BrajjAxx skrev:
Men man kan väll inte bara byta till större spridare eller ja höja bränsletrycket utan att mappa om?

Bygger man om motorn så den får i sig mer luft så kan man "bonnmappa" genom att ställa upp trycket lite grann så att den får i sig vettigare mängd bränsle, men då bör man ju ha lite koll med bb'n. Men naturligtvis så ger ju inte det lika bra resultat som en riktigt mappning.


040 RedLine
1 219 Inlägg
11 oktober 2010
#8
Marlboroman skrev:
BrajjAxx skrev:
Men man kan väll inte bara byta till större spridare eller ja höja bränsletrycket utan att mappa om?

Bygger man om motorn så den får i sig mer luft så kan man "bonnmappa" genom att ställa upp trycket lite grann så att den får i sig vettigare mängd bränsle, men då bör man ju ha lite koll med bb'n. Men naturligtvis så ger ju inte det lika bra resultat som en riktigt mappning.

Aha okej, så man kan öka bt om man förbättrar luftflödet med hjälp av annat filter och insugsför, eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 250 Inlägg
11 oktober 2010
#9
BrajjAxx skrev:
Marlboroman skrev:
BrajjAxx skrev:
Men man kan väll inte bara byta till större spridare eller ja höja bränsletrycket utan att mappa om?

Bygger man om motorn så den får i sig mer luft så kan man "bonnmappa" genom att ställa upp trycket lite grann så att den får i sig vettigare mängd bränsle, men då bör man ju ha lite koll med bb'n. Men naturligtvis så ger ju inte det lika bra resultat som en riktigt mappning.

Aha okej, så man kan öka bt om man förbättrar luftflödet med hjälp av annat filter och insugsför, eller?

Mja, alltså dem 2 modifieringarna gör ju ingen större skillnad på luftflödet. Jag tänkte mer på när man bytt till en bättre topp och vassare kam.


040 RedLine
1 219 Inlägg
11 oktober 2010
#10
Marlboroman skrev:
BrajjAxx skrev:
Marlboroman skrev:

Bygger man om motorn så den får i sig mer luft så kan man "bonnmappa" genom att ställa upp trycket lite grann så att den får i sig vettigare mängd bränsle, men då bör man ju ha lite koll med bb'n. Men naturligtvis så ger ju inte det lika bra resultat som en riktigt mappning.

Aha okej, så man kan öka bt om man förbättrar luftflödet med hjälp av annat filter och insugsför, eller?

Mja, alltså dem 2 modifieringarna gör ju ingen större skillnad på luftflödet. Jag tänkte mer på när man bytt till en bättre topp och vassare kam.

Aha okej! Nu är jag med på traven;)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 oktober 2010
#11
BrajjAxx skrev:
Men man kan väll inte bara byta till större spridare eller ja höja bränsletrycket utan att mappa om?

Jo de går, men sen hur bra de blir är en annan sak. Men tar man lite i taget så brukar det gå. Så länge lambdasonden är nöjd och motorn går rent så är ju allt okej.

Kan jag lyckas få en B230F gå bättre än en BMW 520 motor. Dom på 150 hk.
* V-kam från B230E
* Portad och planad 530-topp typ runt 12kg
* 2.5" system
* Extraktor
* Större spridare
* Lättat svänghjul
* BTR

Riktig kisse för att original inte flåsar så värst. Ska man ha ett värre avgassystem så ska man byta katt enligt mig, man brukar kalla motsatsen för bonnmeck eller liknande. Rensa katten är också ett fulknep som kan förstöra mer än det ger. Men visst, du kan kapa av ändarna så det passar mot 2,5" så fungerar det hyffsat.

Sen vet ja väl inte om du kommer få motorn att häva ur sig 150 ärliga ur det där. Beror ju mycket på vad portad betyder? Proffsgjort eller hemmafilat? En riktigt fin 530 kan leverara, men en medelmåttig 530 har jag svårt att tro att den skulle leverera så mycket. Ventilernas storlek spelar in en del också, och kammen. V är ju med och levererar 135hk, K/D uppåt 145 så det är lite skillnad.


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#12
Varför nöja sig med de lilla?

531 topp planad överdimensions ventiler.
Borrat plock överdimension.
Stålstakar
Smidda kolvar.
BR Kam.
2x weeber 48.
2.25 tums extraktor grenrör.
Pipercross filter burk.

http://www.youtube.com/watch?v=AEkiVSmf … re=related

Ingen saab 150hk som kommer nära.  wink

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

407 Inlägg
11 oktober 2010
#13
Jag hade mest bara tänkt och bonntrimma typ 150-hk klassen.


Sök