3119
Sök

Sommardäck nu på vinter

67 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
tjena, jag har en fråga jag har ett par sommardäck nere i källaren som jag har tänkt använda nu på vintern,
eftersom att jag har mycket annat att tänka på, ska kanske köpa vinterdäck senare då.

men det jag ville komma fram till är att,
hur stor skillnad är det verkligen, för man ska väl kunna klara sig med sommardäck också väl ?

Avstängd
512 Inlägg
28 oktober 2009
Först, olagligt! Sen livsfarligt! Men godkänt om det står M&S på dem och har däckljup på över 3.5mm, men bor du i skåne kan det funka, men skulle never köra på sommardäck eller allrounddäck på vintern.

/A.

642 Inlägg
28 oktober 2009
Är du rädd om ditt liv så slänger du på vintersulorna, man ska aldrig snåla när det gäller ens egna liv och eventuella passagerares. Ifall du skulle åka på sladd och kana in i en stolpe skulle ju eventuellt försäkringsbolaget också börja tjafsa ifall du har helförsäkring.

Avstängd
512 Inlägg
28 oktober 2009
De gör det garanterat om du har sommardäck på!

463 Inlägg
28 oktober 2009
Sommardäck blir som hockeypuckar när det blir kallt.. Se till att skaffa riktiga vinterdäck..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 oktober 2009
beror ju helt på fall du ska tex ställa bilen ut i vinter och stå still så går ju sommardäck men ska du köra kommer du garanterat understyra in i nått trevlig stilla stånde förmål big_smile
+ att får man besök av de blå blinkade dårarna så äre feta bötesblocket som gäller vilktet brukar bli saftigt.
+ försäkringbolagen lär ju inte gilla när du väl smäller då och har enbart sommar däck då .

1 853 Inlägg
28 oktober 2009
Jag antar att du har cyklat någon gång på vintern?... Det går kanon bra tills man ska svänga eller bromsa hmm

same same...

/mvh soyd

7 100 Inlägg
28 oktober 2009
om du ska ha sommardäck på vintern så vill ja fan inte möta dej!!
du riskerar båda ditt och andras liv!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 339 Inlägg
28 oktober 2009
Varför tror du att det heter sommardäck?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 oktober 2009
Av egen erfarenhet kan jag säga att det i alla fall inte fungerar i Norrland, men det kanske är annorlunda i Göteborg. tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 982 Inlägg
28 oktober 2009
mommo89 skrev:
tjena, jag har en fråga jag har ett par sommardäck nere i källaren som jag har tänkt använda nu på vintern,
eftersom att jag har mycket annat att tänka på, ska kanske köpa vinterdäck senare då.

hur stor skillnad är det verkligen, för man ska väl kunna klara sig med sommardäck också väl ?

HAHAHA!
tillomed min lillesyrra vet att vinterdäck använder på vintern och sommardäck används under sommarn.
inte tvärtom!

1 853 Inlägg
28 oktober 2009
Det geografiska läget är ju avgörande om det "går" eller inte.... Men olagligt och värt risken liksom hallå smile ?

/mvh soyd

58 Inlägg
28 oktober 2009
Satte på sommadäcken lite tidigt på en bil engång, och snö blev det naturligtvis, bara man kör lungt så går det. Men inget ja rekomenderar att göra, är så jävla svårt att få stopp på bil om den börjar kana. Är bilen 30år eller äldre får du köra på sommardäck året runt men det betyder inte att gammla bilar är på vinterväga än nya.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

2 751 Inlägg
28 oktober 2009
mommo89 skrev:

Jag testade mina på snön förra året då dom var helt nya, det är som att åka på is. Du e bara dum ifall du kör med sommardäck på vintern..

Who Djaa bless no man curse

865 Inlägg
28 oktober 2009
Här uppe funkar det bra så fort det blivit packad snö på vägen dock blir dom ju hårda när det blir mer än 15 minus

945 Inlägg
28 oktober 2009
mommo89 skrev:

Jag har kört sommardäck i 4år på olika bilar. Bor i Skåne och har aldrig haft några problem!
Förra vintern skulle jag till Gbg (där du bor) och det låg väll på -3 hela vägen.
Hjulen snurrade rätt effektivt på motorvägen och ja överallt, även om det bara små regna/snöa.

Detta året kör jag med dubbdäck.

687 Inlägg
28 oktober 2009
Det funkar fint med sommardäck på vintern, men man får anpassa farten därefter.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
28 oktober 2009
volvo_Tobias skrev:

dvs ingen fart alls, dvs stillastående.

2 751 Inlägg
28 oktober 2009
volvo_Tobias skrev:

Och vad händer ifall du blir tvungen till att nita eller väja för något? inte så lätt att anpassa sig där inte..

Who Djaa bless no man curse

2 337 Inlägg
28 oktober 2009
Jag har halkat runt på sommardäck en gång i snö, aldrig mer. Hade väl kommit strax över en decimeter medan jag var bortrest och jag körde hem bilen för att byta. Var tvungen att bli knuffad ut från parkeringen och bilfan spann på alla växlar i alla hastigheter, inkl. 5:an i 30 knyck.

Min rekommendation - ställ bilen om du inte tänker skaffa vinterdäck. Du är en fara både för dig själv och dina medtrafikanter.

Sök