3827
Sök

Svajande laddtryck saab 9000 cse

11 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#1
tjena, har en Saab 9000 cse som jag har lite problem med. De e när jag trycker på till 1 bar:s laddtryck så börjar de svaja lite, ca:+0,2 -0,2 bar. Någon som vet nåt om de här? 


Tack på förhand Markus
Senast redigerat av SAAB-9000 (1 november 2009)


1 043 Inlägg
2 november 2009
#2
Troligtvis magnetventilen som behövs bytas.

11 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#3
Den e bytt. Lämnade in bilen på BRS för en felsökning, de dom hittade var sprucken magnetventil, som dom bytte, dom bytte även tändstiften. Dom kunde inte säga var de kom ifrån. sad


Inläggskritiker
990 Inlägg
3 november 2009
#4
har du TCS ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

5 710 Inlägg
3 november 2009
#5
Har du korrekt GLT (grundladdtryck)

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#6
Hammarslag skrev:
har du TCS ?

Om det är antisladdsystem så har jag inte de, bara ABS


11 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Har du korrekt GLT (grundladdtryck)

mvh Jonas

Ioförsig sa dom på BSR att ja hade 10 % för lågt grundladdtryck. Om de har nåt med de å göra? Laddar man på till typ 0,5 bar så svajarde ingen. De e sen när man trycker på lite till som de börjar.
Senast redigerat av SAAB-9000 (3 november 2009)


5 710 Inlägg
3 november 2009
#8
SAAB-9000 skrev:
jonTe skrev:
Har du korrekt GLT (grundladdtryck)

mvh Jonas

Ioförsig sa dom på BSR att ja hade 10 % för lågt grundladdtryck. Om de har nåt med de å göra?

Korrekt GLT är en förutsättning för att systemet skall kunna reglera vid högre trycknivåer.
Resultatet av att ha för lågt brukar resultera i svajj på topp.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

106 Inlägg
3 november 2009
#9
Hammarslag skrev:
har du TCS ?

ha..ha de finns väll ingen som är så dum o köper en bil med tcs??smile


11 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#10
jonTe skrev:
SAAB-9000 skrev:
jonTe skrev:
Har du korrekt GLT (grundladdtryck)

mvh Jonas

Ioförsig sa dom på BSR att ja hade 10 % för lågt grundladdtryck. Om de har nåt med de å göra?

Korrekt GLT är en förutsättning för att systemet skall kunna reglera vid högre trycknivåer.
Resultatet av att ha för lågt brukar resultera i svajj på topp.....

mvh Jonas

Ok, finns de något smidigt sätt att lösa de här på?


11 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#11
saab_lejf skrev:
Hammarslag skrev:
har du TCS ?

ha..ha de finns väll ingen som är så dum o köper en bil med tcs??smile

Hehe, jadu de finns väl alltid någon


5 710 Inlägg
4 november 2009
#12
SAAB-9000 skrev:
jonTe skrev:
SAAB-9000 skrev:

Ioförsig sa dom på BSR att ja hade 10 % för lågt grundladdtryck. Om de har nåt med de å göra?

Korrekt GLT är en förutsättning för att systemet skall kunna reglera vid högre trycknivåer.
Resultatet av att ha för lågt brukar resultera i svajj på topp.....

mvh Jonas

Ok, finns de något smidigt sätt att lösa de här på?

Ja....att justera smile

För att kolla GLT håller du lätt på bromsen (räcker med att bromljuset tänds) och gasar fullt t.ex. på 3:an.
GLT bör ligga på 0.4 genom hela varvtalsregistret.
Om inte skall wg stången kortas. Cirkus 0.03 bar/varv ger det.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
SAAB-9000 skrev:
jonTe skrev:

Korrekt GLT är en förutsättning för att systemet skall kunna reglera vid högre trycknivåer.
Resultatet av att ha för lågt brukar resultera i svajj på topp.....

mvh Jonas

Ok, finns de något smidigt sätt att lösa de här på?

Ja....att justera smile

För att kolla GLT håller du lätt på bromsen (räcker med att bromljuset tänds) och gasar fullt t.ex. på 3:an.
GLT bör ligga på 0.4 genom hela varvtalsregistret.
Om inte skall wg stången kortas. Cirkus 0.03 bar/varv ger det.

mvh Jonas

Ok, får pröva detta. tack så mycket för hjälpen smile



Sök