2456
Sök

Bilbas till hemmastereo??

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
13 maj 2006
Trådstartare
Hej!

Kan man koppla in en bilbas till hemmastereo? impendensen på förstärkaren är 8 ohm och impendensen på basen är 4 ohm. kan man ha sönder förstärkaren genom att koppla in basen?

Tacksam för svar. smile

MVH Fredrik

10 287 Inlägg
13 maj 2006
I princip alla hemmaförstärkare klarar 4 ohm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 903 Inlägg
13 maj 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
I princip alla hemmaförstärkare klarar 4 ohm.

/Göran

okej tack så mycket.
så det är ingen risk att förstärkaren går sönder då?
det står nämligen "8 ohms to 16 ohms" på baksidan av förstärkaren.

MVH Fredrik

17 Inlägg
13 maj 2006
Jag hade sönder min dator bas i onsdags när jag exprimenterade med rockford 12:an. Så jag skulle ta det jävligt lungt big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 maj 2006
hej, det stpr klart och tydligt på att det inte går, troligtvis så säger det bara klick och sen e det tyst... Så de e bara o prova, kortslutningsskyddet utlöser om man har för låg impedans

21 761 Inlägg
14 maj 2006
Håller med, om det står 8-16 Ohm så är det nog inte meningen att den ska belastas med lägre impedans. Sedan är det ju frågan om hur den ska kopplas in. Om det bara är ett element så kan den bara kopplas in på en kanal, enklare hemmaförstärkare brukar inte gilla att bryggkopplas och skulle man göra så i det här fallet så skulle förstärkaren antagligen ge upp ganska snabbt.

524 Inlägg
14 maj 2006
koppla in två basar då

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
går alldeles perfekt har haft bilbasar i mitt rum sen jag var 10 så går ej att säga något annat! big_smile Så ta du bilbasar där me! föredrar faktist bilbasar tongue

Speedparts That´s why.......

1 903 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
GrebyAxel skrev:
koppla in två basar då

Kan jag få högre impendens om jag kopplar in 2 basar?

MVH Fredrik.

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
mmm men SERIEKOPPLAT ja! ikke parallel kopplat... + från stget till första basens  + ut genom - på den första basen till den andra + sen ut genom - på den andra basen o sen till  - på steget...går ej annars...men kom ihåg att den fungerar som EN bas  då...om du ahr klent steg och för lång kabel mellan dom 2 basarna kan den sista basen spela lite lite efter....

Speedparts That´s why.......

Sök