3568
Sök

Går fortfarande dåligt efter topplockspacknings byte

79 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
Tänkte byta min första topplockspackning. Några tips på vad man ska tänka på? Hur är det med kamremmen. Måste den sitta exakt som den satt innan eller ska jag lossa den från nedre remskivan? Får antagligen köpa en momentnyckel me?

Den dricker ca 1 liter vatten på bara någon mil. Läcker även lite vatten från avgasröret. Går även ojämt på låga varv. Oljan som jag bytte heromdagen var vit/grå. Vattnet blir väldigt rostfärgat.

VOLVO 740 1990 GL

MVH/Oscar
smile


EDIT!

Bilen går fortfarande dåligt. Den går som den gjorde innan jag bytte packningen fast sämre. Har kollat dreven så de sitter rätt även bytt stift.

Den går sämst på låga varv, ibland kommer den som den ska på de höga varven.

Någon som vet vad det kan vara??!
Senast redigerat av Paaj (19 november 2009)

1 513 Inlägg
2 november 2009
#2
insugs pakningen


471 Inlägg
2 november 2009
#3
byt insugspackning och avgaspackning och topp packning. skaffa momentnyckel. OBS ! du måste köpa nya topp bultar pga att dom är sträckbultar så dom kan gå av om dom används igen! och sen så ska alltid kamrem och liknande vara i samma läge som innan. det finns anvisningsmärkning för sånt på remmen osv. sen så ha en bra ordning på sakerna de hjälper mkt!

när du ändå håller på kan du ju byta kamrem och vattenpumps rem och dylikt. smile
Senast redigerat av 240boy (2 november 2009)

Skiiit du nedde ! ;)

79 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#4
okeej...avgaspackningen, du menar grenrörspackningen då eller? Vet du någon bra länk om tips till att byta topplockspackningen då jag är lite osäker...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#5
köp dig en reparations handbok smile dom är suveräna
Senast redigerat av turboforssen (3 november 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bärs!
3 456 Inlägg
3 november 2009
#6
Man måste inte byta bultarna, men man ska helst göra det.

Se till att motorn e nollad när du pillar av kamremmen, sen äre bara å skruva.
Lycka te! smile

Garaget.org peakade 2008.

79 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#7
Aga_Diff skrev:
Man måste inte byta bultarna, men man ska helst göra det.

Se till att motorn e nollad när du pillar av kamremmen, sen äre bara å skruva.
Lycka te! smile

Vad menar du med att motorn är nollad då?

Nåt tips på en momentnyckel? Inte för dyr? Funkar den billigaste på biltema bra eller hur e de?
http://www.biltema.se/products/producti … emId=80945
Senast redigerat av Paaj (3 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#8
Paaj skrev:
Aga_Diff skrev:
Man måste inte byta bultarna, men man ska helst göra det.

Se till att motorn e nollad när du pillar av kamremmen, sen äre bara å skruva.
Lycka te! smile

Vad menar du med att motorn är nollad då?

Nåt tips på en momentnyckel? Inte för dyr? Funkar den billigaste på biltema bra eller hur e de?
http://www.biltema.se/products/producti … emId=80945

den där momentnyckeln suger, köp den för 500 istället. nolla motorn = ettans cylinder i topp, samt ställ alla drev efter sina markeringar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
Aga_Diff skrev:
Man måste inte byta bultarna, men man ska helst göra det.

Se till att motorn e nollad när du pillar av kamremmen, sen äre bara å skruva.
Lycka te! smile

Vad menar du med att motorn är nollad då?

Nåt tips på en momentnyckel? Inte för dyr? Funkar den billigaste på biltema bra eller hur e de?
http://www.biltema.se/products/producti … emId=80945

den där momentnyckeln suger, köp den för 500 istället. nolla motorn = ettans cylinder i topp, samt ställ alla drev efter sina markeringar.

Okej. Menar du kolven som ska vara i toppen? Hur ser jag att den är i topp då? Vilken är ettans cylinder?

Tack/Oscar

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#10
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:

Vad menar du med att motorn är nollad då?

Nåt tips på en momentnyckel? Inte för dyr? Funkar den billigaste på biltema bra eller hur e de?
http://www.biltema.se/products/producti … emId=80945

den där momentnyckeln suger, köp den för 500 istället. nolla motorn = ettans cylinder i topp, samt ställ alla drev efter sina markeringar.

Okej. Menar du kolven som ska vara i toppen? Hur ser jag att den är i topp då? Vilken är ettans cylinder?

Tack/Oscar

kolven ja. stick in en mejsel eller liknande i tändstiftshånet och dra runt motorn med ett spärrskaft så känner du när den är i topp. etttn är längst fram mot kylaren. sen köp en reparationshandbok.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2009
#11
Finns olika sorters bultar till topparna, vissa är sträckbultar och då har dom "tunn midja", ser man att den är missformad så får man byta.


De viktigaste är att lossa toppen i rätt ordning och demontera i rätt ordning samt dra me rätt moment, har du ingen manual kan ja skaffa fram ett schema då ja har volvo original manual till 740 osv wink

Sen är de jävligt viktigt att du gör rent packningsytorna så de inte är kvar rester från gamla packningar. När ja har av mina toppar planar ja dom alltid, men annars så försöker ja skrapa o slipa bort rester med fint sandpapper på en sten. Ja brukar göra de på motorblocket också, men de kan vara svårt att göra om man inte lyfter ur motorn då de lätt kommer ner skit i den, men försök pilla bort så gott de går wink


P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2009
#12
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
NITROUS skrev:

den där momentnyckeln suger, köp den för 500 istället. nolla motorn = ettans cylinder i topp, samt ställ alla drev efter sina markeringar.

Okej. Menar du kolven som ska vara i toppen? Hur ser jag att den är i topp då? Vilken är ettans cylinder?

Tack/Oscar

kolven ja. stick in en mejsel eller liknande i tändstiftshånet och dra runt motorn med ett spärrskaft så känner du när den är i topp. etttn är längst fram mot kylaren. sen köp en reparationshandbok.

Annars kan man lika gärna kika på kamdrevets markering så får man ÖD på 1:ans cylinder, men ska de vara 100% kollar man på markeringen på vevaxeln


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#13
Bensinskallen skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
Okej. Menar du kolven som ska vara i toppen? Hur ser jag att den är i topp då? Vilken är ettans cylinder?

Tack/Oscar

kolven ja. stick in en mejsel eller liknande i tändstiftshånet och dra runt motorn med ett spärrskaft så känner du när den är i topp. etttn är längst fram mot kylaren. sen köp en reparationshandbok.

Annars kan man lika gärna kika på kamdrevets markering så får man ÖD på 1:ans cylinder, men ska de vara 100% kollar man på markeringen på vevaxeln

hjälper knappat att kolla kamdrevet om toppen är lyft.

sen tycker jag det är lättast att känna vart kolven är, då tidigare ägare kanske gjort sina egna markeringar på vevaxeln.
Senast redigerat av NITROUS (3 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#14
Okaj tackar så mycket för svaren:). Hur lossar jag toppen i rätt ordning då? Hade du ett schema där hade de vart väldigt snällt om du kunde ordna de:)

Hittade en beskrivning här men beskrivs inte exakt.
http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=33
Senast redigerat av Paaj (3 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#15
Paaj skrev:
Okaj tackar så mycket för svaren:). Hur lossar jag toppen i rätt ordning då? Hade du ett schema där hade de vart väldigt snällt om du kunde ordna de:)

Hittade en beskrivning här men beskrivs inte exakt.
http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=33

lossna utifrån och in, dra åt inifrån och ut.

åtdragningsmoment är 20Nm 60 Nm sen vinkeldrar du 90*

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#16
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
Okaj tackar så mycket för svaren:). Hur lossar jag toppen i rätt ordning då? Hade du ett schema där hade de vart väldigt snällt om du kunde ordna de:)

Hittade en beskrivning här men beskrivs inte exakt.
http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=33

lossna utifrån och in, dra åt inifrån och ut.

åtdragningsmoment är 20Nm 60 Nm sen vinkeldrar du 90*

utifrån, är det mot kylet och sendan in mot coupen då? Skall man inte korsdra. Jag får nog skaffa mig en handbok. Står det i biltemas handbok hur och hur hårt man drar åt toppen?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#17
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
Okaj tackar så mycket för svaren:). Hur lossar jag toppen i rätt ordning då? Hade du ett schema där hade de vart väldigt snällt om du kunde ordna de:)

Hittade en beskrivning här men beskrivs inte exakt.
http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=33

lossna utifrån och in, dra åt inifrån och ut.

åtdragningsmoment är 20Nm 60 Nm sen vinkeldrar du 90*

utifrån, är det mot kylet och sendan in mot coupen då? Skall man inte korsdra. Jag får nog skaffa mig en handbok. Står det i biltemas handbok hur och hur hårt man drar åt toppen?

två längst fram, två längst bak, osv. står i rep handboken.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2009
#18
NITROUS skrev:
Bensinskallen skrev:
NITROUS skrev:

kolven ja. stick in en mejsel eller liknande i tändstiftshånet och dra runt motorn med ett spärrskaft så känner du när den är i topp. etttn är längst fram mot kylaren. sen köp en reparationshandbok.

Annars kan man lika gärna kika på kamdrevets markering så får man ÖD på 1:ans cylinder, men ska de vara 100% kollar man på markeringen på vevaxeln

hjälper knappat att kolla kamdrevet om toppen är lyft.

sen tycker jag det är lättast att känna vart kolven är, då tidigare ägare kanske gjort sina egna markeringar på vevaxeln.

Nä men innan man plockar av toppen så kan man ju ställa efter markeringen på kamdrevet wink När man ska ha dit toppen igen så är de ju bara att justera in ÖD innan man lägger på toppen, då är de svårt att gör fel


79 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#19
Bensinskallen skrev:
NITROUS skrev:
Bensinskallen skrev:

Annars kan man lika gärna kika på kamdrevets markering så får man ÖD på 1:ans cylinder, men ska de vara 100% kollar man på markeringen på vevaxeln

hjälper knappat att kolla kamdrevet om toppen är lyft.

sen tycker jag det är lättast att känna vart kolven är, då tidigare ägare kanske gjort sina egna markeringar på vevaxeln.

Nä men innan man plockar av toppen så kan man ju ställa efter markeringen på kamdrevet wink När man ska ha dit toppen igen så är de ju bara att justera in ÖD innan man lägger på toppen, då är de svårt att gör fel

okaaj,...tror du att du kunde fixa fram något schema eller va de va?

NissanMotorsport
3 november 2009
#20
köp dig haynes reperationshandbok för 740, där står alla moment, vinkel.. och hur man lossnar toppen steg för steg med bilder..


Sök