2778
Sök

Går fortfarande dåligt efter topplockspacknings byte

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 november 2009
Paaj skrev:
aa de e nånting där ja. Men e du säker på att det är dom som är markörerna eller?

den på kåpan är det iaf, känn om det är som en urgröpning under det vita, isåfall är den andra markeringen där.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

79 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
aa de e nånting där ja. Men e du säker på att det är dom som är markörerna eller?

den på kåpan är det iaf, känn om det är som en urgröpning under det vita, isåfall är den andra markeringen där.

aa de är lite urgröpt på den vita markören. Är det dom 2 markörerna på bilden som skall vara ihop då.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 november 2009
Paaj skrev:
NITROUS skrev:
Paaj skrev:

aa de är lite urgröpt på den vita markören. Är det dom 2 markörerna på bilden som skall vara ihop då.

svar ja

79 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Paaj skrev:
NITROUS skrev:

svar ja

gött:P tack

79 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Har dem nedre remskivorna också betydelse hur dem sitter? Finns det markering där isåfall?

Rally Mupp
300 Inlägg
6 november 2009
Köp en handbok, allt står där......

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

79 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
rallykleen skrev:
Köp en handbok, allt står där......

a, den kommer på måndag typ...

301 Inlägg
6 november 2009
vänta tills dess om du är osäker..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 november 2009
Paaj skrev:
Har dem nedre remskivorna också betydelse hur dem sitter? Finns det markering där isåfall?

Ja de ä ganska viktigt för annars kommer de att bli ganska ordentlig otakt wink

Men de ä svårt att visa utan de rätta bilderna, så de ä väl bäst att du kikar manualen om de va en på väg wink

Stabil som fan
304 Inlägg
7 november 2009
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf rätt bra annars smile Där står hur markeringar osv ska vara:)

79 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Riktigt check sida:) tack....men jag missade tyvärr att markera vevaxeldrevet:S  Har inte tagit av nån remskiva eller drev till kamremmen. Men jag lossade på kamremmen så vevaxelhjulet kan antagligen har rullat nån cm:S  hur gör jag nu....

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 november 2009
Paaj skrev:
Riktigt check sida:) tack....men jag missade tyvärr att markera vevaxeldrevet:S  Har inte tagit av nån remskiva eller drev till kamremmen. Men jag lossade på kamremmen så vevaxelhjulet kan antagligen har rullat nån cm:S  hur gör jag nu....

spelar ingen roll, ta loss toppen och byt packningen, sen nollar du motorn när du ska ihop med allt.

79 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Paaj skrev:

spelar ingen roll, ta loss toppen och byt packningen, sen nollar du motorn när du ska ihop med allt.

jasså okej nice!smile

79 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Jag hörde något om att topplockspackningen från biltema är dålig. Stämmer detta??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2009
Paaj skrev:
Jag hörde något om att topplockspackningen från biltema är dålig. Stämmer detta??

jag kör med deras packning, har funkat 4000 mil hittills.

79 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Jag ska ha kvar de gamla bultarna. Tänkte då dra 5kg o sen 9 kg. men 9 kg e la typ mer än 20nm, 60nm, 90 grader...måste ju dra mindre än de som står i boken då dom då kan gå av.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 november 2009
Paaj skrev:
Jag ska ha kvar de gamla bultarna. Tänkte då dra 5kg o sen 9 kg. men 9 kg e la typ mer än 20nm, 60nm, 90 grader...måste ju dra mindre än de som står i boken då dom då kan gå av.

ska du ha kvar gamla ska du dra lika mycket som innan,20,60nm+90*  men dumt att snåla på bultarna, tråkigt om dom går av i blocket.

79 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
vågar nog inte dra så möt, drar antagligen till 100 nm...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 november 2009
Paaj skrev:
vågar nog inte dra så möt, drar antagligen till 100 nm...

byt b ultar då? drar du den för lite kommer inte packningen hålla länge

1 915 Inlägg
10 november 2009
Även om du ska återanvända de gamla bultarna så ska de dras med de rätta momenten.

Drar du för lite är det risk att du får göra om jobbet efter ett tag...
Är du rädd att bultarna ska gå av så är det bättre du köper nya, kostar bara ett par hundra.

Gör ett bra jobb från början, annars blir det merkostnader med nya packningar osv då du måste göra om jobbet när nya packningen går sönder... Då hade du lika gärna kunnat spendera 240kr på nya topplocksbult och dra dom med rätt moment.

Paaj skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök