3078
Sök

Dubblaturbo saab 2.0t

104 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#1
Går det att bygga dubbelturbo på en saab t5 2.0t, med orginal turbossar. går det även att ha dubblaintercoolers?


Fixare
321 Inlägg
6 november 2009
#2
Klart det går om man vill men frågan är varför?

Lone Star Garage

104 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#3
gravityone skrev:
Klart det går om man vill men frågan är varför?

Mer effekt, har en extra turbo och intercooler liggandes


4 506 Inlägg
6 november 2009
#4
Inget illa menat, men behöver man ställa den frågan så är man nog inte kompetent nog att genomföra ett sådant projekt.

Kan du andas kan du dö.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 november 2009
#5
allt går utom nyfödda barn

2slow

926 Inlägg
6 november 2009
#6
_Wallis_ skrev:
Inget illa menat, men behöver man ställa den frågan så är man nog inte kompetent nog att genomföra ett sådant projekt.

Va bra, då lägger vi ner det här Forumet då!

Det är väldigt komplext att styra turbosarna så att den ena laddar först och så att den andra hjälper till på högra varvtal.
Det är fullt möjligt. Men en Modern Turbo uppfyller alla krav som man kan uppnå med en sådan lösning ändå.
Ja, man kan ha dubbla intercoolers. Om man inte får plats med en stor, vilket fungerar lika bra. Sätter man två i serie, så blir det större tryckfall.

Mats

Must be the Ganja
68 Inlägg
6 november 2009
#7
mats757 skrev:
_Wallis_ skrev:
Inget illa menat, men behöver man ställa den frågan så är man nog inte kompetent nog att genomföra ett sådant projekt.

Va bra, då lägger vi ner det här Forumet då!



Mats

ligger det inte något i det som wallis säger då? visst för att trimma sin bil, men som wallis säger, man kanske inte ska börja högst upp på listan.. utan nerifrån, och gå uppåt..

4 506 Inlägg
6 november 2009
#8
Det jag sa var bara ur egen erfarenhet och menat så som Aero- skriver.
Det blir lätt att man tar sig vatten över huvudet "när man dalar in i dimman av drömmar".

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

2 021 Inlägg
6 november 2009
#9
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20179 Han har dubbelturbo på en 2,0t, 2st 15g (850 t5) bromsade 550hk med std bottendel. dock lite mer plats för sånt när den sitter rakmonterad i en gammal opel än i din 900a.


104 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#10
Rille0 skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20179 Han har dubbelturbo på en 2,0t, 2st 15g (850 t5) bromsade 550hk med std bottendel. dock lite mer plats för sånt när den sitter rakmonterad i en gammal opel än i din 900a.

Nog bättre att byta motor istället, typ 9000 aero 225hästarn. lite lättare kanske.


1 207 Inlägg
7 november 2009
#11
Goppie skrev:
Rille0 skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20179 Han har dubbelturbo på en 2,0t, 2st 15g (850 t5) bromsade 550hk med std bottendel. dock lite mer plats för sånt när den sitter rakmonterad i en gammal opel än i din 900a.

Nog bättre att byta motor istället, typ 9000 aero 225hästarn. lite lättare kanske.

Skall du bara ha ett sådant modest effektuttag är nog detta lättast.

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1
http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=2
Senast redigerat av maco (7 november 2009)

104 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#12
Men aerons 2,3liters har bättre trimmöjligheter och bättre låda har jag för mig


1 207 Inlägg
7 november 2009
#13
Goppie skrev:
Men aerons 2,3liters har bättre trimmöjligheter och bättre låda har jag för mig

Inte värt det...

Jag vet inte hur van du är vid effektfulla bilar men jag kan då säga dig det att nuförtiden är hästkrafter underskattade. Jag minns själv första gången jag körde min 9000 med 240hk (hade bara kört 100hk bilar innan), jag blev fan rädd för bilen. Men det är ju även så att man blir van vid det. Men har du över 200hk så klarar du definitivt omkörningar...

1 207 Inlägg
7 november 2009
#14
Föresten, vad har du gjort med motorn som är i nu? I profilen står det ju 210hk, och du har inte skrivit några ändringar. 2.0t i 900an -94-00 är ju bara på 185 hk.

104 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#15
maco skrev:
Föresten, vad har du gjort med motorn som är i nu? I profilen står det ju 210hk, och du har inte skrivit några ändringar. 2.0t i 900an -94-00 är ju bara på 185 hk.

Mappat om den med T5 suit sen bänkade den och blev bara 210:( har kört 500hästars alpina och trimmade maserati 4200 som farsan har haft, har sj haft en bmw 525 med 240hk innan och den gick bättre än saaben. köte 900a för att det finns billigast saker till den i svergie och är inte ett stort fan av volvo:P


1 207 Inlägg
7 november 2009
#16
Goppie skrev:
maco skrev:
Föresten, vad har du gjort med motorn som är i nu? I profilen står det ju 210hk, och du har inte skrivit några ändringar. 2.0t i 900an -94-00 är ju bara på 185 hk.

Mappat om den med T5 suit sen bänkade den och blev bara 210:( har kört 500hästars alpina och trimmade maserati 4200 som farsan har haft, har sj haft en bmw 525 med 240hk innan och den gick bättre än saaben. köte 900a för att det finns billigast saker till den i svergie och är inte ett stort fan av volvo:P

Men om du är haj på T5suite så är det ju inga problem, hala in en större turbo och mappa om den. Det är väl td04 16t eller 19 9000 trimmarna brukar lira med väl? Som sagt jag tror inte det är värt att göra om den till twinturbo/biturbo.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 november 2009
#17
Vill du bara snika ihop mycket effekt så dit med en gammal hx35/hx40, stora spridare och sen mappa i princip... Lite luft måste ju in och ut men i grova drag smile


156 Inlägg
7 november 2009
#18
Goppie skrev:
Går det att bygga dubbelturbo på en saab t5 2.0t, med orginal turbossar. går det även att ha dubblaintercoolers?

inget illa menat här heller, men det är väldigt onödigt att ha dubbelturbo på en så liten motor. visst det ger "lite" bättre prestanda men det är knappast värt. varför inte nöja sig med 300-400hk? smile du kan ju mappa om den så turbon laddar kanske 1,5bar bara du byter spridare vevar och lite annat så det håller.. kanske ev tåligare kolvar? men det lär ju kosta en del givetvis.
annars vill du inte lägga ner 20.000+ på den så köp dig en större saab eller sätt dit en saab V6t motor, kan nog gå att regga den men snacka me nån som vet innan isf.

152 Inlägg
7 november 2009
#19
Största vinsten med två mindre agg är väl snabbare respons-kortare spinuptid? Annars vinner man väl inte så värst mycket på dubbla, bortsett något lägre temperaturer kanske (komprimeringsförluster)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 758 Inlägg
7 november 2009
#20
SevilleDiesel skrev:
Största vinsten med två mindre agg är väl snabbare respons-kortare spinuptid? Annars vinner man väl inte så värst mycket på dubbla, bortsett något lägre temperaturer kanske (komprimeringsförluster)

De flesta brukar väl bygga dubbelturbo av den anledningen iaf... Ett mindre aggregat som laddar tidigt för de låga varvtalen och ett större aggregat som tar hand om "toppen".


Sök