3130
Sök

Vad har du haft för problem med din BMW

1 944 Inlägg
12 november 2009
#41
Bmw e34 518

stabbstag
elfel i massor
tickningar


typ dem felen jag haft på bmw.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

"Unloaded"
1 557 Inlägg
12 november 2009
#42
Nu kör ju jag som ett jefla klappmongo samt att bilen inte är så mkt 325 längre, men när den VAR 325 så lyckades jag ha ihjäl bussningar i bakvagnen, diffbult, framvagnen mår inte så jippie(bussningar igen) och så.
Taskig lambdamätare, bytt ventilkåpspackning.

Annars inget utöver sånt man kan räkna med när man kör som jag tidigare nämnt. Tempen går upp fort som fan när man börjar leka ordentligt, dock så är min en lagad originalkylare så det kan vara något att uppgradera; men primärt pga. viskosfläkthistorian, står om på Autopower. Skaffa elfläkt är ett bra tips, och gärna en hel M3-kylare, ifall du lirar 3-serie.

"When innovation meets passion!"

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 november 2009
#43
Min 540 käkar diffar:P Kanske beror på min körning och att det är samma dimmensioner på diffarna från 518 till 540. Annars bara slitage delar:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 482 Inlägg
12 november 2009
#44
marwin_of_sweden skrev:
Min 540 käkar diffar:P Kanske beror på min körning och att det är samma dimmensioner på diffarna från 518 till 540. Annars bara slitage delar:)

Det är inte samma dimension på diffarna. Visst kanske utanpå men en 540 har större medbringar och fetare delar. samma dimensioner som M5an.

BLT Service
Theracords Music Label

V-Power
1 186 Inlägg
12 november 2009
#45
Noxxer skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Min 540 käkar diffar:P Kanske beror på min körning och att det är samma dimmensioner på diffarna från 518 till 540. Annars bara slitage delar:)

Det är inte samma dimension på diffarna. Visst kanske utanpå men en 540 har större medbringar och fetare delar. samma dimensioner som M5an.

Snackar ni E39 eller E34 nu?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

214 Inlägg
12 november 2009
#46
M5 (E34) -91
*Låg olje temp (stannar vid 70C)
*ojämn gång (fördelare + tändkablar)
*Små elfel (larmar om lampor som är trasiga men inte är det osv. Även innan xenon konverteringen)

1 482 Inlägg
12 november 2009
#47
R1kard skrev:
Snackar ni E39 eller E34 nu?

Det är så på E34 iaf. På E39an vet jag inte men skulle TRO det är likadant.

Se bilder. Vänster är 540 diff, höger 530 diff. Båda från V8 modellen. E34

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 … _00043.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 … _00042.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 … _00041.jpg

BLT Service
Theracords Music Label

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 november 2009
#48
På e39an som ja pratar om är det inga grövre grejer för att det är större motor. Det är i alla fall samma tillverkning nr på diffen från 520 Dieseln som på 540.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

34 Inlägg
13 november 2009
#49
DusanMandick skrev:
aldrig haft en bmw själv, men jobba som bilmek ett tag o då bytte ja 3 vattenpumpar, alla på e34or, då dom hade dom riktigt dåliga plast skovelhjulen, och en kamaxellägesgivare på en 540ia -95a

Efter min erfarenheter på olika bmws är att vattenpumpen brukar ge sig kring 16-18k mil. Vilket är rätt så bra i och med att viskofläkten inte gör det direkt enkelt för lagrena i pumpen.
Bränslepumpen håller till ca 25k mil.

2st grejor jag vet brukar alltjämt ske vid samma miltal.


vinnarskalle!
907 Inlägg
13 november 2009
#50
Mina BMW-bilar genom tiderna (E30, E34, E36) har haft problem med bussningar. miltal på dessa bilar mellan 15-25k mil. Antar att en del bussningar bör bytas ut efter ca 20k mil. Annars har jag klarat mig bra. Inga övriga svåra fel. Det dyraste blev kopplingsbyte på gamla 325an vid 23k mil.


811 Inlägg
13 november 2009
#51
Bmw e34 518  rasad topp efter ett kamremshaveri, oljeläckage, spröt av sig vattnet mm

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

12 086 Inlägg
13 november 2009
#52
dcay skrev:
Tråkiga pengar att punga ut hmm Lägg upp en guide ifall det blir förjävligt för mig wink

Det är inte mkt till guide.. jag svarvade till en hylsa i mässing och sedan borrade jag upp hålet i armaturen och pressade i hylsan, då fick jag bort glappet i armen. Sen hade även en kula till mellanstaget blivit rostskadat, då tog jag en ny oskadad kula från en annan armatur och svetsade dit. Tillslut kortade jag av armen som sitter på motorn ca 1½mm på så sätt slår armen inte ner antingen i botten lr upp på fönsterlisten längre. Vart kalasbra helt enkelt tongue

12 086 Inlägg
13 november 2009
#53
Noxxer skrev:
R1kard skrev:
Snackar ni E39 eller E34 nu?

Det är så på E34 iaf. På E39an vet jag inte men skulle TRO det är likadant.

Se bilder. Vänster är 540 diff, höger 530 diff. Båda från V8 modellen. E34

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 … _00043.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 … _00042.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 … _00041.jpg

Fel, E34 har 2 olika diffar.. brukar smidigast kallas för stora och lilla diffen. Stora diffen har 210mm kronhjul och ser mkt större ut än den lilla. Lilla diffen har 188mm kronhjul.

Stora diffen sitter på 535, 540, M5. Alla andra E34 sitter lilla diffen.

Jag läste fel, du mena säkert rätt smile Det jag skrev är rätt iaf.
Senast redigerat av JapMax (13 november 2009)

12 086 Inlägg
13 november 2009
#54
marwin_of_sweden skrev:
På e39an som ja pratar om är det inga grövre grejer för att det är större motor. Det är i alla fall samma tillverkning nr på diffen från 520 Dieseln som på 540.

Fel, därimot sitter 2.81 diffen (1 av 2 E39 540 diffar) även på 530 diesel.

Även E39 har stora och lilla diffen.
520d har lilla

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 november 2009
#55
JapMax skrev:
marwin_of_sweden skrev:
På e39an som ja pratar om är det inga grövre grejer för att det är större motor. Det är i alla fall samma tillverkning nr på diffen från 520 Dieseln som på 540.

Fel, därimot sitter 2.81 diffen (1 av 2 E39 540 diffar) även på 530 diesel.

Även E39 har stora och lilla diffen.
520d har lilla

O fan, då hade jag fel:P Fick för mej att det var från en 520d jag tog diffen sist men då var det fel, kändes väldigt konstigt om det skulle va samma dimmensioner.
Vad är det för utväxling på den andra diffen till 540? Jag skulle vilja mixtra lite med utväxlingen:P
Senast redigerat av marwin_of_sweden (13 november 2009)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

60 Inlägg
28 juni 2010
#56
Bmw 525i -92
Bytte för några veckor sedan
vattenpump
kylare
termostat, termostathus. Det typiska felet på bmw verkar det som tongue

671 Inlägg
28 juni 2010
#57
Hmm

Det var ca 10 år sedan jag sist hade en BMW och då åkte jag BMW i ca 6-8 år
Massor av E28or med M30 motorer, 2,8/3,5liter vässade oftast.
En E12 B7 Alpina
Kompisar som hade E30 hade liknande problem.
Jag tar bort sådant som är generellt underhåll..

Generellt
Läckande bränsletankar
Rost runt fjäderbenstornen och vid dörrstolparna
Glödlampor och säkringar gick ofta
Blårök,  härstammar från taskig konstruktion o kvalite på toppen
Topplockspackningar.
Slavcylindrar bytt ett antal
Dämpare bak gick ofta men det var lika med min RWD Volvo med individuelll hjulupphängning.
Styrsnäcka vilken skitkonstruktion
Bussningar i bakvagn
Hardyskivor utbytta ett antal ggr


De lite utav vad jag hade som problems

70 Inlägg
22 september 2012
#58
hej jag undrar vad dom där grejerona är?
nr 1 är en kontakt bara som är kopplad till nån sorts spejll/vajer nr 2 som de sitter vajer på som går till nr 3 vad har dessa för funktion.?

nån som kan beskriva lite uförligt lr så?


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164944/164944-1b4b06c82956b664ab1be5ca66a85a0b.jpg

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

458 Inlägg
22 september 2012
#59
En e46 330ci
Länkarmsbussningar fram
Bärarmsbussningar bak
Termostat m. Termostathus
Luftmängdmätare
Låskistan på bagagen
Styrled
Inväntar lev på ledlager o delrin istället, dom håller väl förhoppningsvis smile
Mvh John


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 september 2012
#60
728iA E23 -84 kördes ca 4500 mil med början kring 30000.
En elhissmotor, inte trasig men så jävla långsam. 500:- (Skroten)
En drivaxel, slutkörd vid bara 32k. tongue 500:- (Skroten)
Tändmodul, körde igenom stooor vattenpöl. 657:- (Mekonomen)
Vattenpump, slutkörd. Ca 700:- men minns inte var.

728i E23 -83 köptes med kamhaveri & hade då stått fem år. Körde ca 1500 mil med den.
Det enda som hände efter att jag fått fart på den & renoverat oken var 2st spräckta bromsok och att den ville tömma batteriet helt oprovocerat.
I efterhand har jag kommit fram till att något i bromsarna/infästningen måste ha varit stukat & startmotorn måste ha varit boven med strömmen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök