2731
Sök

Byt växellåda från automat till manuell på 940 turbo. Vad säger besiktningen om det?

22 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
Hej!

Har kontakt med en kille som har en 940 turbo automat växlad, ska eventuellt köpa den. Men undrar om man kan byta från automat till manuell och fortfarande besiktiga den utan nå större problem? Inte en alltför avancerad operation häller kanske? smile
Tacksam för svar!

mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 november 2009
regbesiktning, dessutom måste bilen vara äldre än 93 om du inte vill klabba med avgascertifikat och annat roligt.
Senast redigerat av NITROUS (8 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
regbesiktning, dessutom måste bilen vara äldre än 93 om du inte vill klabba med avgascertifikat och annat roligt.

Aha okej. Det är en 93:a, så då klarar jag mig ifrån avgascertifikat och de andra kluriga?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 november 2009
kristofferoo skrev:
NITROUS skrev:

Aha okej. Det är en 93:a, så då klarar jag mig ifrån avgascertifikat och de andra kluriga?

nej, den måste vara registrerad före 1 januari -93

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
NITROUS skrev:

nej, den måste vara registrerad före 1 januari -93

Ah okej.. Men en äldre bil än 93, är det alltså inga problem med avgascertifikat eller liknande? Enda jobbet är då att byta lådan? Tänker på en 85:a
Och hur blir det mer regbesiktningen om man byter låda? Ombyggt fordon?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
8 november 2009
En stilla undran bara: Vad har avgascert. med v-lådan att göra? Det gäller väl bara om man byter motor i bilen?

Har för mig att det räcker med en begränsad reg-besikting vid byte från automat till manuell och tvärtom.

Enklast är väl annars för dig att du ringer bilprovningen och frågar dom så får du raka svar iaf.
Senast redigerat av g-man (8 november 2009)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 november 2009
g-man skrev:
En stilla undran bara: Vad har avgascert. med v-lådan att göra? Det gäller väl bara om man byter motor i bilen?

Har för mig att det räcker med en begränsad reg-besikting vid byte från automat till manuell och tvärtom.

Enklast är väl annars för dig att du ringer bilprovningen och frågar dom så får du raka svar iaf.

Är bilen registrerad efter 1/1 1993 så får man inte byta mellan manuell/automat hur man vill.
Precis som någon sa precis nyss..

Det har med utsläppen att göra.

MVH. Alex

3 182 Inlägg
8 november 2009
vet flera som har byt till Manuel i bilar nyare en 93 dom har då inte regat om men har kört igenom bes utan att dom har sagt nåt.

Blyfot
829 Inlägg
8 november 2009
Oftas är bes mannen inte så intresserad av vad de sitter för låda i bilen. Men bara för att han inte säger något så betyder ju inte de att bilen är godkänd med annan låda. Man kan ju åka i en flygande bes också

"bara en mor kan älska en sån son"

22 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Okej, tack för alla svar! Kändes genast lite bättre i hjärtat^^
Får se hur det blir med bilen nu då smile

Sök