2569
Sök

Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?

8 156 Inlägg
10 november 2009
#101
Det är stor skillnad när det gäller lågbudget, dom nämnda bilarna och lyxbilar.
Jag räknar skulle nog bara räkna in Rolls-Royce , Bentley, Maybach, Jaguar och kanske Mercedes-Benz till klassen lyxbilar. Cadillac, Lexus och Lincoln har för brett sortiment för att hamna i den klassen.
Stora bilar med massor av komfort, mjuk fjädring och utmärkt ljudisolering, det är vad jag kallar för lyxbil.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
10 november 2009
#102
Jag antar att vi svenskar är ute efter funktionalitet när vi köper bil, inte ett mobilt vardagsrum.
Dvs vi använder inte våra bilar som penisförlängare i samma utsträckning som i USA. Lite har det väl med historia att göra också. Hästen betydde ju en hel del för en cowboy, medan man använde hästar på ett helt annat sätt i Sverige.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2009
#103
Martin 9-3 skrev:
Tycker det är tillräckligt fräsch bilpark i landet.

De allra flesta är ju ändå belånade upp över takräckena så det är väl bra ändå att svenssons tycker att en simpel, billig V70 är guds gåva till bilfolket.

Vi tillhör ju ett avundsjukt folkslag:

Att grannen släpar hem en ny v70 var 3e-4e år kan vi faktiskt acceptera. Vi fortsätter heja vid brevlådan men tittar lite avundsjukt i smyg när han polerar den på uppfarten men tar varje chans att poängtera till övriga att det bara är en snikmodell med lilla motorn och inte ens har full utrustningsnivå och att man själv köper en lite bättre nästa år...

Köper nästa granne en vräkigare BMW, Merca eller ännu värre, en Porsche då träder den oskrivna avundsjukeregeln in:

Alla vet vad som gäller, det är svensson-koden som aktiveras direkt hos gemene man och diskutionerna på arbetsplatsen och i ica-kön är igång redan samma dag: "Har XXXXX blivit en snobb?" "Har han verkligen råd med det" "Det är svarta pengar, det vet ju vem som helst"


Därför skulle inte många våga tränga sig utanför svensson-ramen med lyxigare bilar.

Vet själv omgivningens reaktioner på ens bilval. Tappade några människor bara pga bilen, tveksam om man skulle göra samma sak om man visste i förväg vad som skulle ske.

Vet att äldre kollegor tog upplysning på mig och bilen och blev väldigt avig när de insåg att den betalades cash.

Fick direkt distans till många jämnåriga. De tålde inte att jag beställde en fabriksny fullutrustad Aero som förstabil medan de körde i princip skrotbilar.

Svenska avundsjukan tar udden av det roliga. Tyvärr kan inte folk glädjas åt andra. En stor orsak till våra bilval tror jag.
Bra skrivet! Vad många tänker men väldigt få erkänner. Och inte blir det bättre av att den svenska avundsjukan verkar lägga en nolla eller två på priset så fort det handlar om en bil med fint märke...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gréve
497 Inlägg
10 november 2009
#104
Rquired skrev:
Martin 9-3 skrev:
Tycker det är tillräckligt fräsch bilpark i landet.

De allra flesta är ju ändå belånade upp över takräckena så det är väl bra ändå att svenssons tycker att en simpel, billig V70 är guds gåva till bilfolket.

Vi tillhör ju ett avundsjukt folkslag:

Att grannen släpar hem en ny v70 var 3e-4e år kan vi faktiskt acceptera. Vi fortsätter heja vid brevlådan men tittar lite avundsjukt i smyg när han polerar den på uppfarten men tar varje chans att poängtera till övriga att det bara är en snikmodell med lilla motorn och inte ens har full utrustningsnivå och att man själv köper en lite bättre nästa år...

Köper nästa granne en vräkigare BMW, Merca eller ännu värre, en Porsche då träder den oskrivna avundsjukeregeln in:

Alla vet vad som gäller, det är svensson-koden som aktiveras direkt hos gemene man och diskutionerna på arbetsplatsen och i ica-kön är igång redan samma dag: "Har XXXXX blivit en snobb?" "Har han verkligen råd med det" "Det är svarta pengar, det vet ju vem som helst"


Därför skulle inte många våga tränga sig utanför svensson-ramen med lyxigare bilar.

Vet själv omgivningens reaktioner på ens bilval. Tappade några människor bara pga bilen, tveksam om man skulle göra samma sak om man visste i förväg vad som skulle ske.

Vet att äldre kollegor tog upplysning på mig och bilen och blev väldigt avig när de insåg att den betalades cash.

Fick direkt distans till många jämnåriga. De tålde inte att jag beställde en fabriksny fullutrustad Aero som förstabil medan de körde i princip skrotbilar.

Svenska avundsjukan tar udden av det roliga. Tyvärr kan inte folk glädjas åt andra. En stor orsak till våra bilval tror jag.
Bra skrivet! Vad många tänker men väldigt få erkänner. Och inte blir det bättre av att den svenska avundsjukan verkar lägga en nolla eller två på priset så fort det handlar om en bil med fint märke...
så de ni menar är att en vanlig svensson, (kan nån beskriva de lite närmare tack?) alltså vilken svensk som helst, bryr sig mera om vad den idiotiska snusk-grannen bredvid ska tycka om bilen som man köper  än vad man själv ska göra?

de funkar iallafall inte i mitt huvud, man köper väll en bil som man gillar själv? tongue
Senast redigerat av The_Rebel (10 november 2009)


fälg fantast
1 086 Inlägg
10 november 2009
#105
är VW och AUDI lågbudget bilar !!!

föddes du igår eller ? tror du sven eriksson har råd att köra en cheva på 6.0 liter och 12 kr liter i bensin , och en statsminister ssom gärna lånar pengar av oss vanliga människor men ger fan inte tillbaka dom

vakna upp, grabben året är 2009 månaden 11 och dagen 10, klockan är runt halv 9 och du är i sverige!!!!!!!!!!!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

2 600 Inlägg
10 november 2009
#106
sen så börja ju folk  köpa miljöbilar med vilket är bra tycker jag då. men att vi har tråkiga bilar i Sverige tycker jag inte men viss häftigt med en mustang med v8 men dom dra mycket bensin kostar mycket. men vi bor inte usa och vi har våra bilar här i Sverige dom flesta nöjer sig med en ford tex hade jag  gjort för jag har sj haft en tongue  men var det inte usa som Toyota prius eller vad dom heter stora i usa nu ?

gör som jag kör gubba racer=)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2009
#107
The_Rebel skrev:
Rquired skrev:
Martin 9-3 skrev:
Tycker det är tillräckligt fräsch bilpark i landet.

De allra flesta är ju ändå belånade upp över takräckena så det är väl bra ändå att svenssons tycker att en simpel, billig V70 är guds gåva till bilfolket.

Vi tillhör ju ett avundsjukt folkslag:

Att grannen släpar hem en ny v70 var 3e-4e år kan vi faktiskt acceptera. Vi fortsätter heja vid brevlådan men tittar lite avundsjukt i smyg när han polerar den på uppfarten men tar varje chans att poängtera till övriga att det bara är en snikmodell med lilla motorn och inte ens har full utrustningsnivå och att man själv köper en lite bättre nästa år...

Köper nästa granne en vräkigare BMW, Merca eller ännu värre, en Porsche då träder den oskrivna avundsjukeregeln in:

Alla vet vad som gäller, det är svensson-koden som aktiveras direkt hos gemene man och diskutionerna på arbetsplatsen och i ica-kön är igång redan samma dag: "Har XXXXX blivit en snobb?" "Har han verkligen råd med det" "Det är svarta pengar, det vet ju vem som helst"


Därför skulle inte många våga tränga sig utanför svensson-ramen med lyxigare bilar.

Vet själv omgivningens reaktioner på ens bilval. Tappade några människor bara pga bilen, tveksam om man skulle göra samma sak om man visste i förväg vad som skulle ske.

Vet att äldre kollegor tog upplysning på mig och bilen och blev väldigt avig när de insåg att den betalades cash.

Fick direkt distans till många jämnåriga. De tålde inte att jag beställde en fabriksny fullutrustad Aero som förstabil medan de körde i princip skrotbilar.

Svenska avundsjukan tar udden av det roliga. Tyvärr kan inte folk glädjas åt andra. En stor orsak till våra bilval tror jag.
Bra skrivet! Vad många tänker men väldigt få erkänner. Och inte blir det bättre av att den svenska avundsjukan verkar lägga en nolla eller två på priset så fort det handlar om en bil med fint märke...
så de ni menar är att en vanlig svensson, (kan nån beskriva de lite närmare tack?) alltså vilken svensk som helst, bryr sig mera om vad den idiotiska snusk-grannen bredvid ska tycka om bilen som man köper  än vad man själv ska göra?

de funkar iallafall inte i mitt huvud, man köper väll en bil som man gillar själv? tongue
Du skulle bli förvånad...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

597 Inlägg
10 november 2009
#108
Rquired skrev:
The_Rebel skrev:
Rquired skrev:

Bra skrivet! Vad många tänker men väldigt få erkänner. Och inte blir det bättre av att den svenska avundsjukan verkar lägga en nolla eller två på priset så fort det handlar om en bil med fint märke...
så de ni menar är att en vanlig svensson, (kan nån beskriva de lite närmare tack?) alltså vilken svensk som helst, bryr sig mera om vad den idiotiska snusk-grannen bredvid ska tycka om bilen som man köper  än vad man själv ska göra?

de funkar iallafall inte i mitt huvud, man köper väll en bil som man gillar själv? tongue
Du skulle bli förvånad...
Förstår prec det här med avundsjukan och baktalet men det har motsatt effekt på mig ju mer jag vet att folk baktalar att man köpt sig en dyrare första bil desto mer trycker jag det i nyllet på dem dvs gasar lite extra eller glider förbi dem lite långsammare när jag stöter på dem. Deras miner är ju priceless. Så för mig så påverkar dessa personer absolut inte bilvalet om inget så hjälper dem till ju mer baktal desto mer vill ha faktor för mig cool

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 november 2009
#109
Det är amerikanarna som kör runt i budgetbilar.... tänk alla cadillac o chrysler med v6 framhjulsdrift, och dålig kvalité... tänk också bilar som dodge neon... var är statusen?

alla deras japanska bilar är ju rena snikmodeller! 

visst dem fick många modeller som inte kom hit... men dem fick också riktiga snikversoner på dem också..

eclipse(gen1) med en 90hk motor
nissan s13/s14, UTAN turbo med typ 150hk

och listan fortsätter på det viset....

Amerikanarna kan behålla sin livsstil och sina "vanliga" bilar enligt mig... däremot deras sportbilar (corvette, viper osv...) dem kan vi ta...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 november 2009
#110
Vänta lite nu, VW och Audi under "lågbudget-bilar", men Volvo och Saab är inte med i den listan?

Gör om, gör rätt! wink

Kika du på nyare modeller av VW och Audi, de lite värre, med lite mer utrustningstillval, så snackar vi inte lågbudgetbilar precis..
Senast redigerat av Edil_ (12 november 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

264 Inlägg
12 november 2009
#111
Låg budget bil för mig är: Kia, Dacia, Seat, Skoda mfl. INTE Audi, å Saab el, Volvo.....


The Listener
279 Inlägg
12 november 2009
#112
Phaetoon skrev:
Det är stor skillnad när det gäller lågbudget, dom nämnda bilarna och lyxbilar.
Jag räknar skulle nog bara räkna in Rolls-Royce , Bentley, Maybach, Jaguar och kanske Mercedes-Benz till klassen lyxbilar. Cadillac, Lexus och Lincoln har för brett sortiment för att hamna i den klassen.
Stora bilar med massor av komfort, mjuk fjädring och utmärkt ljudisolering, det är vad jag kallar för lyxbil.
Och du tycker inte att Cadillac uppfylller de kraven, försök hitta en större bil med mjukare fjädring än cadillac... ljudisoleringen och kvalitén brukar håla måttet tillräckligt i alla fall. Åtminstånde så kan du ju inte säga att Mercedes är en bättre lyxbil än Cadillac. Och Jaguar är enligt mig mer sportbil.

blacken
12 november 2009
#113
Jonte13-59-68 skrev:
Phaetoon skrev:
Det är stor skillnad när det gäller lågbudget, dom nämnda bilarna och lyxbilar.
Jag räknar skulle nog bara räkna in Rolls-Royce , Bentley, Maybach, Jaguar och kanske Mercedes-Benz till klassen lyxbilar. Cadillac, Lexus och Lincoln har för brett sortiment för att hamna i den klassen.
Stora bilar med massor av komfort, mjuk fjädring och utmärkt ljudisolering, det är vad jag kallar för lyxbil.
Och du tycker inte att Cadillac uppfylller de kraven, försök hitta en större bil med mjukare fjädring än cadillac... ljudisoleringen och kvalitén brukar håla måttet tillräckligt i alla fall. Åtminstånde så kan du ju inte säga att Mercedes är en bättre lyxbil än Cadillac. Och Jaguar är enligt mig mer sportbil.
Nej merca är inte en bättre lyxbil än en Cadillac, den är oändligt mycket bättre än något  jänkejärn i fråga om kvalitè, lyx och funktionalitet. Den dan dom bygger en bättre bil i USA än vad Tyskarna kan prestera i det hänseèndet , då går det sju söndagar i veckan..

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 november 2009
#114
blacken skrev:
då går det sju söndagar i veckan..
Då får vi fan hoppas på det snart! big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 november 2009
#115
BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?
folk vill ha småa bilar i stan, medelstora utanför stan som tar lite bränsle och helst har en överkomlig skatt, skatten i staterna är knappt hälften av det vi har här, +att dom har billigare bränsle än oss vilket gör att dom kan köra större och törstigare bilar, min käftläkare är från staterna bodde i ohio nånstans, där nere hade han en suburban som bruks bil och en chevelle som glidar bil, nu i sverige kör han en v70 och hans sambo en golf4

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 182 Inlägg
12 november 2009
#116
Matspetter skrev:
Niklas 1987;

Hur skulle det vara med lite mer faktabaserade påståenden?
På vad?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

25 Inlägg
12 november 2009
#117
Jag kör och äger hellre en Polo än en Cadillac, oavsett pris... Storlek och plast tilltalar inte mig.

135 Inlägg
13 november 2009
#118
TurbOla skrev:
Ja, Volvo använde rödblockarna länge i sina bilar, men till skillnad från Chevrolet så slutade man tillverka dem i slutet på -90talet, medan Chevrolet fortfarande ångar på med sin 350. wink
Chevrolet använder inte sin 350 i bilar längre... De slutade med det på -90-talet, först kom lt-1:an, som egnetligen var en uppgraderad 350. Sedan -96 eller -97 tror jag kom LS1 som inte har något direkt gemensamt med 350 motorn, mer än en är en V8 på 5,7 liter...
350 motorn säljs idag endast i "lösvikt"! wink


135 Inlägg
13 november 2009
#119
Sedan kan jag inte tänka mig att det rullar lyxigare bilar i USA, deras vanligaste märke är väl toyota, i dagens läge!


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 november 2009
#120
blacken skrev:
Nej merca är inte en bättre lyxbil än en Cadillac, den är oändligt mycket bättre än något  jänkejärn i fråga om kvalitè, lyx och funktionalitet. Den dan dom bygger en bättre bil i USA än vad Tyskarna kan prestera i det hänseèndet , då går det sju söndagar i veckan..
Funktionalitet och amerikanare går inte hand i hand. Dom har ju tillverkat en grill som drivs av en Hemi V8'a med kompressor ffs.

Sen så kommer det nu även ut ett nytt Cadillac lyxskepp med kompressormatade LS7'an från Corvette ZR1 på 725hk och komfort.

Låter det som funktionalitet?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök