3400
Sök

Inte missnöjd med skruvat.se längre. Så ska ett seriöst företag agera!

19 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
I början av oktober beställde jag två framhjulslager till min XC70 hos SKRUVAT.SE. Dagen efter får jag ett mail att lagren är restnoterade, trots att det stod att de fanns i lager på hemsidan och leveranstiden beräknades till två – tre veckor.
Det var ju precis det jag inte ville höra. Mina gamla lager lät som om jag kört över en katt dessutom skulle bilen besiktigas.
Sur som ättika ringde jag upp kundtjänst och annullerade ordern.
Efter en del rundringningar kom jag fram till att jag inte ville betala dubbelt upp jämfört med SKRUVATS priser. Bilia skulle ha 3593:- när Skruvat ”bara” ville ha 1825:-.
Så in med en ny order och helt inställd på att vänta och undvika att nyttja bilen. Jag vill ju inte riskera att lagren skär och orsakar en olycka.
Till min stora förvåning får jag ett leveransmail dagen efter. Varorna är levererade.
Tacksam som bara den hämtar jag ut godset och börjar demonteringen. Min granne och jag ägnar flera dagar åt att med mycket våld få bort alla fastrostade bultar.

På besiktningen konstaterar man att båda framhjulen glappar trots att det är helt nya lager.

Information om problemet skickas till kundtjänst på SKRUVAT.SE.

Svaret kom dagen efter:
” Vi har tagit följande beslut i detta fall:
Vi skickar dig på måndag, 2 stycken nya lager till din bil, utan kostnad. Tillsammans med dessa lager följer det med en returfraktsedel som du använder för att skickat tillbaka den första uppsättningen lager med. Dessa lämnas in på samma utlämningsställe som de hämtades ut på.

För att ersättning skall utfärdas för arbete, vill vi ha kvittot på den första reparationen skickat till oss per post. Vi utfärdar alltså ersättning för den första reparationen mot ett giltigt kvitto. Noga är självfallet att datum finnes på kvittot”

Efter en mängd mailande fram och tillbaka, där jag kommer med olika förslag på hur jag kan kompenseras för merarbetet eller hur jag skulle slippa göra om allt arbete får jag följande:

”Vi vill ha ett kvitto på den första reparationen och ersätter således inte för  reparation nummer 2 utan alltså för reparation nummer 1 i följden.
Finns det inget kvitto att tillgå kan vi därför inte utfärda en ersättning för ett arbete som är gjort i garaget hemma eller utan kvitto.

Detta beslut är taget av skruvat.se som företag och inte av mig som person.

Gällande returneringen av de första lager har vi tagit beslutet att dessa inte behöver returneras utan kan alltså kastas efter demontering.”.

Följande frågor dyker upp.
Varför skulle jag inte kunna få lämna in bilen på en verkstad och få de ”glappande” lagren utbytta på SKRUVAT´s bekostnad?
Varför är det bara den första reparationen som är gällande? Vänder sig inte SKRUVAT till oss hemmafixare som självklart inte har något kvitto? Eller är det just det dom vet?
Kan det vara så att de lager som skickades i första vändan redan var returnerade från någon annan kund eftersom dom inte fanns med i lagerlistorna?
Varför kunde jag inte få någon kompensation? Vare sig i form av delar (bromsbelägg, skivor eller torxbultar som jag förslagit) eller ekonomisk kompensation?
Varför ville dom inte ha de glappande lagren tillbaka?

Nå ja nog om detta. Det som därefter är att jag fått ner nya lager som monterats och som provats.
Tro det eller ej men ett av de ny är också glapp!
Så tre av fyra nya lager glappar. Vad ska man tro?
Senast redigerat av Nils47 (11 november 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
9 november 2009
Låter jävligt skumt. När min motor rasade på min bil köpte jag alla lager därifrån. Nu har den gått 1000 mil utan problem. Men man blir ju lite orolig när man läser detta tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)

362 Inlägg
9 november 2009
Det var inte roligt att höra. Då vet vi att man inte ska köpa hjullager därifrån!

Administratör
11 935 Inlägg
9 november 2009
Rubrik redigerad. Här varnas inte för något företag, det finns alltid fler sidor av en berättelse. Noteras bör även att denna användare registrerat sig här bara en timme innan detta inlägg skrevs och detta är alltså det första och enda inlägg som skrivits av användaren i skrivande stund.

Tolka det som ni vill.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 001 Inlägg
9 november 2009
Låter helt enligt vanlig standardlinje vad gäller garanti, det är naturligtvis det första bytet som dom ska ersätta arbetskostnad för det är dom lagerna som garantin gäller byråkratiskt men så är det iaf.

sen en tanke till, är det inte koniska lager som ska spännas rätt?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 798 Inlägg
9 november 2009
Låter ju mkt mysko de där men jag antar ju att du iallafall först spänt åt dem ordentligt så lagret sätter sig o sen släppa loss så pass mkt så hjulet går o snurra på igen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 november 2009
kolvas skrev:

tänkte på detta också! har du dragit åt lagrena med rätt moment?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

342 Inlägg
9 november 2009
Ser man det ur företagets perspektiv tycker jag inte heller detta låter märkligt.
Om de ska ersätta jobb som utförts hemma av privatperson (dvs jobb utan ordentliga kvitton), hur skulle det fungera i praktiken?

Föreställ dig att du driver ett företag. Du levererar en produkt som kräver noggrann montering och den hamnar hos Pelle Slarvpelle som genom klantig hantering av varan sabbar den.
Viktigt att understryka nu att jag inte menar att du varit oaktsam vid monteringen.
Det jag skriver är att företaget omöjligen kan veta om monteringen gått rätt till eller ej och därmed måste agera utifrån det perspektivet ...

Det finns ingen dokumentation på hur arbetet utförts, vilken tid det tagit och vad det kostat fordonsägaren ifråga. Det finns heller ingen gällande praxis för hur mycket ett hemmameks-arbete är värt per timma och blir således omöjligt att värdera ett arbete utfört hemma ens om tiden för arbetet går att fastställa.
Det enda jobb som konkret går att värdera och därmed ersätta är om det utförts på firma, med ordentligt specat kvitto.

Att de sedan är redo att skicka ut en ny produkt innan de ens fått tillbaka sin gamla tycker åtminstone jag är till företagets fördel. Produkten de levererar kanske inte håller måttet, men de gör sitt bästa för att göra rätt för sig i alla fall, genom att förse kunden med ny vara innan de fått tillbaka den gamla och utan något omfattande detektivarbete om hur monteringen av deras produkt gått till.
Istället skickar de bara en ny likadan produkt, utan tjafs och bortförklaringar. Föredömligt skulle jag vilja säga.

Att de sedan, minuten senare, inte ens vill ha tillbaka den gamla produkten tycker jag tyder på sund inställning att det inte är lönt att lägga mer energi på ett gods som uppges vara skadat.

Summa summarum: Själva reklamationshanteringen i detta fall ser jag inga konstigheter alls med ...
Tvärtom, av det som framkommit här hittills ser det ut som vilken normal reklamationshantering som helst.
Senast redigerat av 9Femma (9 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 november 2009
båge skrev:
kolvas skrev:

tänkte på detta också! har du dragit åt lagrena med rätt moment?

Exakt här har vi anledningen att de inte ger ersättning när du själv varit och skruvat, tycker det är nog generöst att skicka dig nya lager gratis faktiskt då det inte är professionellt utfört arbete och det kan mycket väl vara du själv och din granne som "klantat" er på något sätt.

Jag tycker du får vara nöjd, mycket nöjd.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 198 Inlägg
9 november 2009
Vid normal returhantering skulle de defekta lagen först ha kommit till företaget för undersökning.. och skulle det visa sej att monteringen  utförts oaktsam,, så hade ersättning med nya lager EJ utgått. Och INGEN  övrig ersättning fåtts heller.. ang kompensation så finns det väl ingen praxis som säger att kunden ska ha heller.

EDIT: Sen är det väl så att montering skall vara fackmässigt utfört... (EJ detsamma som att det ska va utförd på verkstad)
Senast redigerat av gamlingen (9 november 2009)

19 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
chrizz skrev:
Rubrik redigerad. Här varnas inte för något företag, det finns alltid fler sidor av en berättelse. Noteras bör även att denna användare registrerat sig här bara en timme innan detta inlägg skrevs och detta är alltså det första och enda inlägg som skrivits av användaren i skrivande stund.

Tolka det som ni vill.

Vad är nu detta? Vill du på något sätt ifrågasätta sanningshalten imitt inlägg?
Jag vet inte i hur många år jag varit medlem men helt klart är att ja besökt sidan i flera år utan att göra några inlägg.

8 883 Inlägg
9 november 2009
Nils47 skrev:
Varför skulle jag inte kunna få lämna in bilen på en verkstad och få de ”glappande” lagren utbytta på SKRUVAT´s bekostnad?

Eftersom det saknas ett kvitto på arbetet så kan du heller inte få ersättning för det.
Är ju rätt logiskt och ingen direkt raketforskning bakom det beslutet.
Förövrigt så har du ju blivit behandlat på ett föredömligt sätt och inget märkligt i det, så ska alla seriösa företag behandla sina kunder.

Och som "hemma pulare" så har du ju inte betalt och kan ju inte rimmligtvis heller kräva ersättning för det vid en reklamation eller hur?
Senast redigerat av Hamilton (9 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
9 november 2009
Nils47 skrev:
chrizz skrev:

Tolka det som ni vill.

Jag vet inte i hur många år jag varit medlem men helt klart är att ja besökt sidan i flera år utan att göra några inlägg.

du vart ju reggad idag. det är inte så länge medlemskap
Registrerad: 2009-10-09

19 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
fredde85 skrev:
Låter ju mkt mysko de där men jag antar ju att du iallafall först spänt åt dem ordentligt så lagret sätter sig o sen släppa loss så pass mkt så hjulet går o snurra på igen

Så här ser det så jag förstår inte riktigt vad du menar.
http://www.pettsson.com/byta%20hjullager%20s70nya.html

19 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
Nils47 skrev:
chrizz skrev:

Tolka det som ni vill.

Reggad idag??? Jag behövde inte ens logga in då det ligger på min dator eller menar du inloggad?

5 198 Inlägg
9 november 2009
Nils47 skrev:
gamlingen skrev:
Nils47 skrev:

Reggad idag??? Jag behövde inte ens logga in då det ligger på min dator eller menar du inloggad?

Äsch glöm det.. jag som är hugvill på månader.. men ser inte ut som flera års medlemskap iaf.. 2009 10-09 är 1 månads medlemskap det

4 001 Inlägg
9 november 2009
Nej, du vart inte reggad idag utan 2009-10-19, då registrerades din användare Nils47

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

593 Inlägg
9 november 2009
Även jag är missnöjd med skruvat`s produkter och hantering av beställningar.

Beställde under ett tillfälle ny kupefläkt till brors 240, när ja fick hem den va den väldigt annorlunda mot orginalet och passa riktigt dåligt. Det satt halvtaskiga kontakter på fläkten istället för löda kablar. De mesta satt löst i fläkten och limningar till lindningarna lossa såfort ja drog igång fläkten.

Likaså beställde jag dörrkontakter till min 940, beställde 4 stycken, hörde inget på 3 veckor. Sedan sura jag till och ringde upp och de sa de hade haft problem med att få hem nya kontakter.. Okej men då kan man väl ringa och säga det?

En vecka senare kommer paketet hem, och va ligger i kartongen?, jo 1st dörrkontakt. Vart är de andra 3? ringde skruvat och de hade blivit något fel som de snabbt skulle åtgärda. En vecka senare kommer de andra 3 kontakterna= 5 veckor för 4 dörrkontakter.. DÅLIGT!!

Kan även tilläga att efter 3 veckor så vart de nya kontakterna dåliga, åkte till rejmes och handla nya och de har fungerat i 6 månader nu.

Nej, skruvat har ja inget bra att säga om..(förutom de bra priserna då, men man får tydligen va man betalar för)

mvh

1 798 Inlägg
9 november 2009
Nils47 skrev:
fredde85 skrev:

Så här ser det så jag förstår inte riktigt vad du menar.
http://www.pettsson.com/byta%20hjullager%20s70nya.html

opps tänkte visst på bakre lager sorry my bad

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 november 2009
reggad för en månad sedan!
ang lagret så ser det ju inte ut att vara något koniskt på den guiden, men som sagt, att byter du det själv så får du ingen ersättning, eftersom att du inte har något kvitto på arbetet, och dom byter den felaktiga varan med en ny!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Sök