I början av oktober beställde jag två framhjulslager till min XC70 hos SKRUVAT.SE. Dagen efter får jag ett mail att lagren är restnoterade, trots att det stod att de fanns i lager på hemsidan och leveranstiden beräknades till två – tre veckor.
Det var ju precis det jag inte ville höra. Mina gamla lager lät som om jag kört över en katt dessutom skulle bilen besiktigas.
Sur som ättika ringde jag upp kundtjänst och annullerade ordern.
Efter en del rundringningar kom jag fram till att jag inte ville betala dubbelt upp jämfört med SKRUVATS priser. Bilia skulle ha 3593:- när Skruvat ”bara” ville ha 1825:-.
Så in med en ny order och helt inställd på att vänta och undvika att nyttja bilen. Jag vill ju inte riskera att lagren skär och orsakar en olycka.
Till min stora förvåning får jag ett leveransmail dagen efter. Varorna är levererade.
Tacksam som bara den hämtar jag ut godset och börjar demonteringen. Min granne och jag ägnar flera dagar åt att med mycket våld få bort alla fastrostade bultar.
På besiktningen konstaterar man att båda framhjulen glappar trots att det är helt nya lager.
Information om problemet skickas till kundtjänst på SKRUVAT.SE.
Svaret kom dagen efter:
” Vi har tagit följande beslut i detta fall:
Vi skickar dig på måndag, 2 stycken nya lager till din bil, utan kostnad. Tillsammans med dessa lager följer det med en returfraktsedel som du använder för att skickat tillbaka den första uppsättningen lager med. Dessa lämnas in på samma utlämningsställe som de hämtades ut på.
För att ersättning skall utfärdas för arbete, vill vi ha kvittot på den första reparationen skickat till oss per post. Vi utfärdar alltså ersättning för den första reparationen mot ett giltigt kvitto. Noga är självfallet att datum finnes på kvittot”
Efter en mängd mailande fram och tillbaka, där jag kommer med olika förslag på hur jag kan kompenseras för merarbetet eller hur jag skulle slippa göra om allt arbete får jag följande:
”Vi vill ha ett kvitto på den första reparationen och ersätter således inte för reparation nummer 2 utan alltså för reparation nummer 1 i följden.
Finns det inget kvitto att tillgå kan vi därför inte utfärda en ersättning för ett arbete som är gjort i garaget hemma eller utan kvitto.
Detta beslut är taget av skruvat.se som företag och inte av mig som person.
Gällande returneringen av de första lager har vi tagit beslutet att dessa inte behöver returneras utan kan alltså kastas efter demontering.”.
Följande frågor dyker upp.
Varför skulle jag inte kunna få lämna in bilen på en verkstad och få de ”glappande” lagren utbytta på SKRUVAT´s bekostnad?
Varför är det bara den första reparationen som är gällande? Vänder sig inte SKRUVAT till oss hemmafixare som självklart inte har något kvitto? Eller är det just det dom vet?
Kan det vara så att de lager som skickades i första vändan redan var returnerade från någon annan kund eftersom dom inte fanns med i lagerlistorna?
Varför kunde jag inte få någon kompensation? Vare sig i form av delar (bromsbelägg, skivor eller torxbultar som jag förslagit) eller ekonomisk kompensation?
Varför ville dom inte ha de glappande lagren tillbaka?
Nå ja nog om detta. Det som därefter är att jag fått ner nya lager som monterats och som provats.
Tro det eller ej men ett av de ny är också glapp!
Så tre av fyra nya lager glappar. Vad ska man tro?
Det var ju precis det jag inte ville höra. Mina gamla lager lät som om jag kört över en katt dessutom skulle bilen besiktigas.
Sur som ättika ringde jag upp kundtjänst och annullerade ordern.
Efter en del rundringningar kom jag fram till att jag inte ville betala dubbelt upp jämfört med SKRUVATS priser. Bilia skulle ha 3593:- när Skruvat ”bara” ville ha 1825:-.
Så in med en ny order och helt inställd på att vänta och undvika att nyttja bilen. Jag vill ju inte riskera att lagren skär och orsakar en olycka.
Till min stora förvåning får jag ett leveransmail dagen efter. Varorna är levererade.
Tacksam som bara den hämtar jag ut godset och börjar demonteringen. Min granne och jag ägnar flera dagar åt att med mycket våld få bort alla fastrostade bultar.
På besiktningen konstaterar man att båda framhjulen glappar trots att det är helt nya lager.
Information om problemet skickas till kundtjänst på SKRUVAT.SE.
Svaret kom dagen efter:
” Vi har tagit följande beslut i detta fall:
Vi skickar dig på måndag, 2 stycken nya lager till din bil, utan kostnad. Tillsammans med dessa lager följer det med en returfraktsedel som du använder för att skickat tillbaka den första uppsättningen lager med. Dessa lämnas in på samma utlämningsställe som de hämtades ut på.
För att ersättning skall utfärdas för arbete, vill vi ha kvittot på den första reparationen skickat till oss per post. Vi utfärdar alltså ersättning för den första reparationen mot ett giltigt kvitto. Noga är självfallet att datum finnes på kvittot”
Efter en mängd mailande fram och tillbaka, där jag kommer med olika förslag på hur jag kan kompenseras för merarbetet eller hur jag skulle slippa göra om allt arbete får jag följande:
”Vi vill ha ett kvitto på den första reparationen och ersätter således inte för reparation nummer 2 utan alltså för reparation nummer 1 i följden.
Finns det inget kvitto att tillgå kan vi därför inte utfärda en ersättning för ett arbete som är gjort i garaget hemma eller utan kvitto.
Detta beslut är taget av skruvat.se som företag och inte av mig som person.
Gällande returneringen av de första lager har vi tagit beslutet att dessa inte behöver returneras utan kan alltså kastas efter demontering.”.
Följande frågor dyker upp.
Varför skulle jag inte kunna få lämna in bilen på en verkstad och få de ”glappande” lagren utbytta på SKRUVAT´s bekostnad?
Varför är det bara den första reparationen som är gällande? Vänder sig inte SKRUVAT till oss hemmafixare som självklart inte har något kvitto? Eller är det just det dom vet?
Kan det vara så att de lager som skickades i första vändan redan var returnerade från någon annan kund eftersom dom inte fanns med i lagerlistorna?
Varför kunde jag inte få någon kompensation? Vare sig i form av delar (bromsbelägg, skivor eller torxbultar som jag förslagit) eller ekonomisk kompensation?
Varför ville dom inte ha de glappande lagren tillbaka?
Nå ja nog om detta. Det som därefter är att jag fått ner nya lager som monterats och som provats.
Tro det eller ej men ett av de ny är också glapp!
Så tre av fyra nya lager glappar. Vad ska man tro?
Senast redigerat av Nils47 (11 november 2009)
0
0
0
0