3518
Sök

B230a går inte igång?

73 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#1
Tja, nu har jag bytt motor i min Volvo 240 till en B230a men den vill inte gå igång.
Jag tog fördelaren från en b21a och satte dit men det ska väll funka?
Motorn går alltså inte runt, bara fläkten så ström får den väll..
Jag har bytt startmotor men det var ändå samma sak, jag har testat båda startmotorerna på andra bilar och dom har fungerat klockrent, även motorn ska fungera då jag körde bilen som jag tog motorn ifrån.
Nått tips om vart jag ska börja felsöka?
Prövade att ta en kabel mot stiften på startmotorn men det är bara samma sak så det lär inte vara något glapp vid tändninglåset kan man tycka..

Är väll inte mycket till hjälp men la upp en film hur den ä..
http://www.youtube.com/watch?v=dDDCoXqHKSw

Tack på förhand //Alex


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2009
#2
men motorn går ju runt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2009
#3
fördelaren satt väl på toppen från början på b230:in ?
i så fall får du ju sätta dit en fördelaraxel med spår för block monterad fördelare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bärs!
3 456 Inlägg
10 november 2009
#4
turboforssen skrev:
fördelaren satt väl på toppen från början på b230:in ?

Nepp, blockmonterat fördelare på B230A...


Edit:
Vad har du för komp? Lät lite lattjo på videon... tongue
Senast redigerat av Aga_Diff (10 november 2009)

Garaget.org peakade 2008.

1 915 Inlägg
10 november 2009
#5
Motorn går ju runt på filmen, fast låter som det är lite komp i motorn....

Hur menar du med att motorn inte går runt bara fläkten ?
Fläkten drivs av remmarna och motorn drar runt remmarna, alltså går motorn runt..

Sitter kamrem rätt ?
Sitter fördelaren rätt ?Är brytarspetsarna justerade ? Vad står tändningen på? Kan vara fördelaren som sitter ½varv fel.

B230A har ju brytarlöst tändsystem, varför använder du inte det istället ?
Motorn går mycket bättre med det tändsystemet.
Men även tändsystemet från B21A med brytarspetsar funkar, så länge brytarna är korrekt inställda, ställ in dom med kamvinkel, inte bladmått.

Sitter kablarna rätt ? på tändspolen osv...
Sitter jordkablarna på plats ?

Alexarn skrev:
Tja, nu har jag bytt motor i min Volvo 240 till en B230a men den vill inte gå igång.
Jag tog fördelaren från en b21a och satte dit men det ska väll funka?
Motorn går alltså inte runt, bara fläkten så ström får den väll..
Jag har bytt startmotor men det var ändå samma sak, jag har testat båda startmotorerna på andra bilar och dom har fungerat klockrent, även motorn ska fungera då jag körde bilen som jag tog motorn ifrån.
Nått tips om vart jag ska börja felsöka?
Prövade att ta en kabel mot stiften på startmotorn men det är bara samma sak så det lär inte vara något glapp vid tändninglåset kan man tycka..

Är väll inte mycket till hjälp men la upp en film hur den ä..
http://www.youtube.com/watch?v=dDDCoXqHKSw

Tack på förhand //Alex
Senast redigerat av Louksor (10 november 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

73 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#6
Tänkte lite galet där, jovisst går motorn runt det är vevaxeln som är stum.. när du nämnde kamremmen så gick ja ut å demontera kåpan å såklart var remmen av tongue
Att jag inte använder brytarlöst system är för att jag och el är inte bästa vänner och det var en annan "kabelhärva" från fördelaren som jag inte förstog mig på.
Tack ska du ha,mvh


1 915 Inlägg
10 november 2009
#7
Fixa en ny kamrem så ska det nog funka smile


Jag bytte till brytarlöst system från en B230A till min gamla B21A -76, blev mycket jämnare gång i motorn och startar lättare.
snabbt och enkelt att byta.
Fördelare, tändspole, tändmodul och lilla kabelhärvan mellan dom, snabbkontakt till fördelare och tändmodul sen var det bara 2kablar till tändspolen och en jordkabel så var det klart!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

73 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#8
Aha okej det verkar inte allt för komplicerat, borde vara värt att testa!
Ska börja med att försöka få igång motorn och se att den funkar som den ska, sen börja pilla med det där. smile
Kommer med fler frågor om de inte skulle gå hehe tongue

Men tack för dina svar, mvh


erixon89
10 november 2009
#9
Låter som du har väldigt dålig komp?rätta mig om ja har fel:)

1 915 Inlägg
10 november 2009
#10
Japp, det har han, men blir nog bättre när han får på en hel kamrem så ventilerna öppnar o stänger som de ska smile

erixon89 skrev:
Låter som du har väldigt dålig komp?rätta mig om ja har fel:)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

100 Inlägg
11 november 2009
#11
Jag har en B230A om du är intresserad smile


Bärs!
3 456 Inlägg
11 november 2009
#12
Alexarn skrev:
Tänkte lite galet där, jovisst går motorn runt det är vevaxeln som är stum..

Du e inte så haj på motorer va?

Garaget.org peakade 2008.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2009
#13
Aga_Diff skrev:
Alexarn skrev:
Tänkte lite galet där, jovisst går motorn runt det är vevaxeln som är stum..

Du e inte så haj på motorer va?

ha ha ha ha tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

73 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#14
Aga_Diff skrev:
Alexarn skrev:
Tänkte lite galet där, jovisst går motorn runt det är vevaxeln som är stum..

Du e inte så haj på motorer va?

*raderat av moderator*
Senast redigerat av Alexarn (11 november 2009)



Sök