3240
Sök

Saab 9000 -97, Check-enigne, Vad orsakar det?

175 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#1
Nu har Check Engine lampan börjat lysa på Saaben, jag har inte märkt några problem i övrigt.

Vad är vanligaste felet som får  Saab bilar att tända Check-Engine? Den tänds direkt när man startar motorn och släcks aldrig.

Jag har ingen turbo, det är 2.0l motor.
Senast redigerat av Roaster (15 november 2009)

8 Inlägg
15 november 2009
#2
Testa att bara lossa plus kabeln först, försvinner lampan kan det vara ett fel som den bara notera under en stund. har inte felkoderna dock till en 9000


1 436 Inlägg
15 november 2009
#3
Du har inte gjort nått dumt som att tanka etanol va?
Det gjorde jag, funka 10 mil ungegfär sedan kom lampan.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

175 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#4
ok, skall prova det, lampan lyser alltså tills elektroniken tappar spänning om den en gång har tänts?

1 019 Inlägg
15 november 2009
#5
Saxat från stcs.nu:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
15 november 2009
#6
Damn! ;P.. Jag som klagar när min Antilock lampa startas! tongue Vilken den gör när jag svänger vänster, och sen starar om bilen så slocknar den !; P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

8 Inlägg
15 november 2009
#7
Garfield skrev:
Saxat från stcs.nu:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Det är koderna till turbo motorn, han har sugis hmm
Senast redigerat av FR91 (15 november 2009)


8 Inlägg
15 november 2009
#8
Roaster skrev:
ok, skall prova det, lampan lyser alltså tills elektroniken tappar spänning om den en gång har tänts?

Ja för då måste systemet starta om, uppstår inget fel då så kommer lampan vara släkt men kan fortfarande vara ett fel som kommer under en viss körning.

Tar ungefär 50km för systemet att vara i "topp" igen (har jag för mig). Tänds den inte efter det så är det lugnt. Men är du fortfarande nyfiken någon gång så loggas felet i styrenheten och går att läsa ut med saabs diagnos verktyg.


1 019 Inlägg
15 november 2009
#9
FR91 skrev:
Det är koderna till turbo motorn, han har sugis hmm

Nej, det är så man läser ut felkoder på bilar med Trionic 5. På 9000 så har både turbo- och sug-motorn Trionic 5.


8 Inlägg
15 november 2009
#10
då ber jag om ursäkt trodde det var bosch motronic i dom sugisarna ;(


175 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#11
Lampan slocknade när jag lossade batterikabeln. Tack för tipset. Tipset om felkoder kom lite för sent, men tänds lampan igen skall jag kolla det, tack för det också.

Bilen stannar på tomgång nu, vid stoppskyltar mm, väldigt irriterande, men det är väl bara att avvakta tror jag, så var det när jag bytte topplockspackning också, trodde det blev något fel, men bilen trimmade in sig så småningom. Det tog mer än 50km dock, snarare tog det 2 veckor, jag kör 2x20 km per dag, nästan utan stopp.

175 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#12
Lampan kom tillbaka... Men den blinkar inget, lyser fast hela tiden.

Men bilen har svårt att gå på tomgång när man frikopplar när man kör, typiskt när man stannar vid väjningsplikt/stoppplikt etc, men går bra när man startar på tomgång, eller t.o.m. gasar och släpper gasen vid tomgång, men om det rullar när man gör det så dör den.

Det har vartit så tidigare när jag lossat batterikabeln, så jag tror det går över.

Har ni något tips på antingen hur jag kan lära bilen att gå på tomgång, eller vad det egentliga felet beror på, det skall väl inte vara så här varje gång man lossar batterikabeln?

Check-Engine lampan säger mig som sagt inget.

5 Inlägg
16 november 2009
#13
Du känner ingen med en OBD-II läsare?

9000 -97 å framåt har uttag för det under ratten. Jag har en -97:a själv, dock 2.0"ltt"

Där kan man få ur mer specifikt vad som är fel. Synd att du bor så långt bort annars hade jag kunnat läsa ur koderna.
Senast redigerat av DHerman (16 november 2009)



Sök