3381
Sök

16t till 940, men vilket avgashus?

Laddtryck!
137 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#1
Ska köpa en 16t till min 940, men vilket avgashus ska jag ha? vill helst slippa att modifiera min downpipe har orginal turbon just nu 13c.  MVH


Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 november 2009
#2
Finns med 6:ans raka hus men den är inte vanlig.

Autotech

-utan 940
1 728 Inlägg
16 november 2009
#3
Det är rätt meningslöst att byta turbo men behålla original-DP, avgaserna är som varmast direkt efter turbon=tar mer plats så ett 3tums avgashus (sjuans vinklade) och lika grov downpipe gör stor skillnad.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 november 2009
#4
Satsa på 7:ans avgashus istället, bättre än 6:ans som är mindre. Det är värt det. Flänsar finns på kl-racing.


Laddtryck!
137 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#5
jag har redan 3" downpipe. men om jag köper flänsen så behöver jag allstå inte bygga om min dp? mera än att sätta dit nya flänsen?smile


-utan 940
1 728 Inlägg
17 november 2009
#6
Gilljam skrev:
jag har redan 3" downpipe. men om jag köper flänsen så behöver jag allstå inte bygga om min dp? mera än att sätta dit nya flänsen?smile

Du måste kapa DP:n i rätt vinkel och svetsa fast flänsen.
Här ser du att flänsen är vinklad uppåt när den sitter i 940: http://www.garaget.org/?car=5582&image=1412564

1 062 Inlägg
17 november 2009
#7
det kvittar vilket avgashus du har på dem turbona. Det gör ingen märkbar skillnad alls att köra 7ans vinklade mot 6ans raka det e nog inte ens mätbart

Jag har testat köra båda avgashusen med samma setup på min förra bil med 19t inte ngn som helst skillnad

så kör du på ett sånt avgashus du har nu så slipper du modda dp

Mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (17 november 2009)

Team Björkeryd

-utan 940
1 728 Inlägg
18 november 2009
#8
wildboy_87_ skrev:
det kvittar vilket avgashus du har på dem turbona. Det gör ingen märkbar skillnad alls att köra 7ans vinklade mot 6ans raka det e nog inte ens mätbart

Jag har testat köra båda avgashusen med samma setup på min förra bil med 19t inte ngn som helst skillnad

så kör du på ett sånt avgashus du har nu så slipper du modda dp

Mvh

Man får se till helheten och vad man har för effektmål. Jag laddade 1,2bar med mitt original Garrett-agg och när jag bytte till 16T och 3tums DP+sportsystem blev det ingen stor skillnad, den största skillnaden var att den blev starkare på lägre varv tack vare att det lägre avgasmottrycket gjorde att turbon kom upp i varv tidigare i registret.
När jag bytte ut 530-toppen mot en 531 och körde med samma kam blev det ingen skillnad alls men många små förbättringar ger tillsammans ett bättre slutresultat.
Jag tycker att när man byter ut originalturbon gör man bäst i att skaffa en rejäl på en gång, så stor man kan ha utan att byta grenrör alltså 19T eller kkK24(?), jag ångrar nu i efterhand att jag bara skaffade en 16T.

1 915 Inlägg
18 november 2009
#9
Leta reda på ett 15G #7 raka avgashus med kona, passar direkt på din DP och avgashuset passar på 16T.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök