Grabber skrev:
isak90 skrev:
Jag förstår inte heller hur man kan bli bländat av halvljus+dimljus? Sådana möter man ju varje gång man kör bil i mörker och inte fan har jag blivit bländat nån gång.. :S
Parkeringsljus+dimljus e ju standard på dagen
Du sitter inte 2 meter högt upp så du får inte den ljus brytningen som dimljus kan ge.
Hade ett tillfälle att se "ljusreflektion" från sidan när det var mörkt, disigt o blöt ute.
Dimljusen reflekterade från asfalten ca 5-8m framför bilen för att lysa upp i ca 20-30 graders vinkeln medan halvljusen såg jag inget reflektion av!
Varför? Troligen skitiga, dåliga eller fel inställda...
Jobbigt?
Vad tror ni om ni ska köra 4-6 timmar i mörkret o möter såna bilar då mörkerseendet försvinner i X antal sekunder så att man kan gissa fram sig på vägen med en 45-tonare...
Tror inte att nån av Er skulle vilja frontal krocka med en lastbil....?
Kan bara säga/skriva så här:
"Vi jobbar på vägen medan ni andra leker på den...."
Bästa som sagts i denna tråd so far :b
Tycker dock xenon halvljus + xenon dimljus är värst.
Dock spelar det väldigt stor roll om ljusen är rätt eller fel inställda, såsom alla ljus.
Vissa bilars dimmljus bländar enormt mycket, medans andra inte bländar ett dugg.
Sen till folk som blinkar med helljus för att någon har dimmljus och inte för att det faktiskt bländar
är ju lika goa kolsupare dom.
Tänk om personen med dimmljus + halvljus kommer i en kurva och du slänger fram 15 helljus a la 100W i ansiktet på han/hon och han av misstag kommer över på felsida.
Även om hans ljus kanske bländar dig så kanske denna person var en enormt ljus känslig person och blev tusen gånger mer bländad än vad du blev. Är de då värt o riskera sin egen hälsa för att påpeka att en annan trafikant gör fel?
Knappast!
Dimmljus fenomenet kommer säkerligen alltid att finnas, och det är väldigt ofta som dom med dimmljus inte är dom som vill ge sin bil en farligare och mer aggresiv look, utan istället är det Agda och Helge som är ute o åker med dimmljusen i högsta hugg.
Sen är det väl förvisso respektlöst mot andra trafikanter o köra med dimmljus + halvljus då man inte har en aning hur ljuskänslig den man möter är.
Jag skulle då iaf inte vilja leva med att ha orsakat en olycka pga mina dimmljus på någon annans bekostnad bara för att jag vill att min bil ska se häftigare ut.
Enda sättet att få en minskning på problemet, är att polisen ser allvarligare på det och ger högre böter.
Så min gissning är att det inte kommer ske någon större förändring på ett bra tag.
Då jag betvivlar att Polisen orkar åka runt o leka barnvakt istället för att ta fast annat drägg ute på stan.
Men får dom chansen och är på dåligt humör så kan dom ju stanna en