2948
Sök

Köpråd: Har fått ett bra erbjudande, vågar jag chansa

herr
321 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#1
En polares far har erbjudit mig att köpa deras gamla 940 GL -91 för endast 2500,
Bilen har knappt gått 20 000 mil, och har bara haft 2 st ägare.
Problemet är att den stått avställd de sista 4-5 åren och han har bara startat den ett par ggr per år, och iom att den är obes/oskattad/oförsäkrad så kan jag ju inte direkt åka ut och provköra den som jag skulle vilja.

Hur skulle ni ha gjort? Värt att chansa?
Min ekonomi är inte den bästa just nu så jag vill inte göra något jag kommer ångra, hade nämligen som plan att fixa iordning och sälja gamla bilen och göra lite vinst smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 november 2009
#2
det lär ju va lite att göra på den om den stått i 4-5 år
har den stått i garage eller?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 november 2009
#3
Kör ett par meter på deras gård/uppfart/parkering eller liknande. Du ska givetvis inte ut på vägen, men du bör se att den kan röra sig för egen maskin. Sen är det som alltid att kolla rost så det inte angripit viktiga delar.
Sen får du byta alla vätskor i bilen, även däck bör bytas. Så efter skatt, bes och till körbar & laglig så har troligen bilen kostat 5-10000kr, bara så du har med det i beräkningen. I många fall kan det bli billigare att leta på blocket efter en bil som är skattad och besiktad ett tag framåt. smile


herr
321 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#4
turboforssen skrev:
det lär ju va lite att göra på den om den stått i 4-5 år
har den stått i garage eller?

nej den har tyvärr stått utomhus, jag vet att bromsarna ser rostiga ut, men det är nog bara ytrost, kikade under den och den ser skitfin ut, avgassystemet var i rostfri plåt. det har blivit lacksläpp på taket men det  har inte börjat rosta


1 002 Inlägg
23 november 2009
#5
Lyssna "sirmiro".!

...

Trucker
2 710 Inlägg
23 november 2009
#6
Håller med sirmiro. OM din tanke är att fixa o sälja så tror jag inte att det är en bra affär du gör i grunden.. Men om du vill behålla den är det en annan fråga iomed att den bara haft 2 ägare o knappt inkörd.

Fart missbrukare

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
23 november 2009
#7
jag tror nog du vågar köpa den. Även om det finns några fel så tror jag inte att det är svårt att få ut 2500 om du vill sälja den igen.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Dieselgypsy
538 Inlägg
23 november 2009
#8
Pruta ner till 2000 kr och ta den om du tror att du kan tjäna pengar på den.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2009
#9
Får lägga till att du kanske vill ha lite fräschare däck på bilen också.
Det är ofta en kostnad, beror ju iofs på vad man köper.

Men är den inte rostig, möglig eller nåt annat obehagligt så är väl
ett par tusenlappar något som du skulle kunna få igen.

Finns ett par lirare på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som konstant
köper bilar för 1500-2000kr, fixar ett par besiktningstvåor (+puts) och sedan
säljer för en liten vinst. Ingenting är omöjligt tongue


i övrigt värdelös.
613 Inlägg
23 november 2009
#10
Om den har stått på gräs så kan den vara riktigt rostig undertill.. men jag hade nog köpt den för dom pengarna och försökt gjort vinst på den!


1 853 Inlägg
23 november 2009
#11
Har du den tid det krävs för att fixa i ordning den, allt går att laga/fixa bara man har tid...

/mvh soyd

blacken
23 november 2009
#12
För dom stålarna är det bara att klappa till, utan att ens tveka. Stålarna har du igen blixtsnabbt om du nu vill gära deal på den. Det är ju 531:a knoten med VX III kam i den...

dalmasens
23 november 2009
#13
som alla andra har sagt innan så ska du ha den kvar så då är de alla tiders.
Men har du tänkt tjäna pengar på den så är de nog ingen större ide.
Att köpa bilen i sig är ingen fara. De är brukar rulla länge

volvoraggare
4 776 Inlägg
23 november 2009
#14
jag hade slagit till på stört asså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

178 Inlägg
23 november 2009
#15
Köp den, plocka ur bromsbeläggen och motionera bromsarna. åk och besiktiga - fixa ev fel. nu har du en bil som har ett bra bruksvärde, antingen för att sälja eller behålla. min kompis FICK en vit 940 med 5000mil på mätaren, fin charmig bil. men den drar ju massa soppa och är inte speciellt modern i känslan längre. men många tycker det är världens bästa bil, så det finns alltid pengar att tjäna på gamla volvobilar! smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 november 2009
#16
Startar den och kan ta sig till besiktningen så ställ på den och kör dit på trafikförsäkring...

Med lite tur går den igenom, annars har du svart på vitt hur dyrt det kan bli.

Ska du göra pengar på den så bör den ju vara nybesiktigad. Om inte annat så kan det vara lättare att få tillbaka utlagda pengar eller några hundringar upp när du kan visa nästa köpare vad som krävs...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Defloratör.
641 Inlägg
23 november 2009
#17
sirmiro skrev:
Kör ett par meter på deras gård/uppfart/parkering eller liknande. Du ska givetvis inte ut på vägen, men du bör se att den kan röra sig för egen maskin. Sen är det som alltid att kolla rost så det inte angripit viktiga delar.
Sen får du byta alla vätskor i bilen, även däck bör bytas. Så efter skatt, bes och till körbar & laglig så har troligen bilen kostat 5-10000kr, bara så du har med det i beräkningen. I många fall kan det bli billigare att leta på blocket efter en bil som är skattad och besiktad ett tag framåt. smile

I vilken värld lever du? 7000kr för att få en gammal volvo att rulla? Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 november 2009
#18
nitrox skrev:
sirmiro skrev:
Kör ett par meter på deras gård/uppfart/parkering eller liknande. Du ska givetvis inte ut på vägen, men du bör se att den kan röra sig för egen maskin. Sen är det som alltid att kolla rost så det inte angripit viktiga delar.
Sen får du byta alla vätskor i bilen, även däck bör bytas. Så efter skatt, bes och till körbar & laglig så har troligen bilen kostat 5-10000kr, bara så du har med det i beräkningen. I många fall kan det bli billigare att leta på blocket efter en bil som är skattad och besiktad ett tag framåt. smile

I vilken värld lever du? 7000kr för att få en gammal volvo att rulla? Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl

Det är ingen omöjlighet att kostnaden skenar iväg upp emot 7000kr. Felen kan vara fler och dyrare än vad man först anar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Defloratör.
641 Inlägg
23 november 2009
#19
IceEyes skrev:
nitrox skrev:
sirmiro skrev:
Kör ett par meter på deras gård/uppfart/parkering eller liknande. Du ska givetvis inte ut på vägen, men du bör se att den kan röra sig för egen maskin. Sen är det som alltid att kolla rost så det inte angripit viktiga delar.
Sen får du byta alla vätskor i bilen, även däck bör bytas. Så efter skatt, bes och till körbar & laglig så har troligen bilen kostat 5-10000kr, bara så du har med det i beräkningen. I många fall kan det bli billigare att leta på blocket efter en bil som är skattad och besiktad ett tag framåt. smile

I vilken värld lever du? 7000kr för att få en gammal volvo att rulla? Man kan ju inte vara i ordning om man köper nya märkes däck till en gammal 940gl

Det är ingen omöjlighet att kostnaden skenar iväg upp emot 7000kr. Felen kan vara fler och dyrare än vad man först anar.

Men kom in i matchen nu!. Det är en gammal jävla volvo. reservdelar finns på konsum och olja kan man köpa på biltema.

Kan jag få en kamrem och 2 liter mjölk tack!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

1 915 Inlägg
23 november 2009
#20
Det är bara att köpa!
Sen göra en service och kolla bromsar och se så allt funkar som det ska, sen besikta och hoppas på det bästa.
Sen gör du en tvätt in & utvändigt och polerar upp lacken så den blir blank & fin..
Så länge det inte är nåt stort fel på den så bör det inte kosta många kronor att fixa till den.

Om däcken är dåliga så finns det billiga på blocket, forum osv....



bjornt skrev:
En polares far har erbjudit mig att köpa deras gamla 940 GL -91 för endast 2500,
Bilen har knappt gått 20 000 mil, och har bara haft 2 st ägare.
Problemet är att den stått avställd de sista 4-5 åren och han har bara startat den ett par ggr per år, och iom att den är obes/oskattad/oförsäkrad så kan jag ju inte direkt åka ut och provköra den som jag skulle vilja.

Hur skulle ni ha gjort? Värt att chansa?
Min ekonomi är inte den bästa just nu så jag vill inte göra något jag kommer ångra, hade nämligen som plan att fixa iordning och sälja gamla bilen och göra lite vinst smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök