2609
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

Snål gnällspik
402 Inlägg
26 november 2009
#181
Det är ett välkänt faktum att alla biltillverkare har halva sin försäljning på hemmamarknaden.  I Sverige har volvo ca 20% och Saab 10% av marknaden. (brukade ha innan problemen vill säga)
70% av bilköparna köper alltså utländskt!

Kommuner och stat köper/leasar mycket, mycket sällan svenska bilar.
Ingen tror väl andra länder gör likadant?  Skulle japanska postverket köpa Volvo? Skulle den franska kommunen köpa in saab'ar?

Varför ska vi inte kunna vara lite nationalistiska i Sverige, precis som i andra länder? Men det är som minsta nationalism är detsamma som  rasism och nazism i det här landet!

Volvo S80 2,9.

1 339 Inlägg
26 november 2009
#182
AcesHigh666 skrev:
Såg att några kom före mig smile skulle precis nämna det efter att jag läste påståendet att SAAB har "omoderna" motorer från 90-talet.

VW 1,8t är ju lastgammal, från 90-talet.

volvos 5 cyl är ju fan ännu äldre som "TurbOLA" sa så tidiga 90-talet(men volvofolket ser ju gärna genom fingrarna på sitt get märke).

Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Älskar detta påståendet, saab 9-5 omodern i jämnförelse med en v70 från -98? v70 är en 850 med annan front och inredning, samt lite uppdaterad i övrigt. Men visst om man "faceliftar" en 6 år gammal bil för 2a gången och byter namn så är det "okej" bara det är volvo eller hur?

Hehe, jovisst, vilket märke gör inte på det här viset? Grejen är ju att bilen blir till vad man gör den även om den enligt vissa anses faceliftad. Vad valde dom flesta konsumenterna? Volvo V70 eller Saab 9-5?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 november 2009
#183
perzy skrev:
Kommuner och stat köper/leasar mycket, mycket sällan svenska bilar.
Ingen tror väl andra länder gör likadant?  Skulle japanska postverket köpa Volvo? Skulle den franska kommunen köpa in saab'ar?

Varför ska vi inte kunna vara lite nationalistiska i Sverige, precis som i andra länder? Men det är som minsta nationalism är detsamma som  rasism och nazism i det här landet!

Dummaste jag hört i hela mitt liv, du inser väll själv varför man inte väljer volvo eller saab? Dom är för dyra helt enkelt, kommunen/staten har hand om allas pengar och jag vill då fan inte betala mer skatt för
kommunen ska köra en volvo eller saab när dom kan få mycket bättre avtal med renault,skoda,vaz/whatever...

perzy skrev:
70% av bilköparna köper alltså utländskt!!

Åter igen, vad är problemet? Uppenbarligen är volvo och saab på tok för dyra, vanligt folk får mycket mer bil för pengarna om dom köper ett annat märke allt detta snack om nationalism är bara löjligt, inse att vi lever i värld med länder bortanför sveriges gränser ska jag köpa en volvo bara för att det är svenskt? fan vad löjligt...



EDIT:

Har GM officielt sagt att dom ska lägga ned saab? man hittar bara vaga artiklar om eventuell nedläggning efter årsskiftet?
Senast redigerat av MeloveGolf (26 november 2009)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 november 2009
#184
Volvo740an skrev:
Hehe, jovisst, vilket märke gör inte på det här viset? Grejen är ju att bilen blir till vad man gör den även om den enligt vissa anses faceliftad. Vad valde dom flesta konsumenterna? Volvo V70 eller Saab 9-5?

Jo men det var JUST DET som jag ville påpeka, alla gör det och volvo om någon har ju hållt på en hel del med att använda gammal och välbeprövad teknik... så att då komma och påstå att 9-5 är omodern jämnfört med v70 som igentligen då är en faceliftad bil från 1992 är bara idiotiskt. Sen att fler valde att köpa volvo´n är en helt annan sak, det har inget att göra med hur omodern bilen är.

Det gäller att se lite till vad som igentligen händer och inte bara försöka vrida saker och ting för att det ska passa just sitt eget märke.

Motorn i min golf är ju i stort sett samma motor som golf 1 hade på 70-talet, skillnaden är att den växt till 2liter.. annars är det så basic det kan bli. Och att jag då skulle påstå att t.ex volvo v70 är omodern jämnfört med min golf är ju taget från luften eller hur?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
26 november 2009
#185
SAAB-VOLVO-SAAB-V....  hmm
OMODERNT-MODERNT-OMODERNT-M...  mad

Alla Volvo-Talibaner (och Saab fanatiker) ska komma ihåg några sak.

Saab var tillverkade framhjulsdrivna turbobilar först ! (T-5 "Volvoiternas totempåle" o annat kom mkt mkt senare).
Saab har alltid legat långt framme vad gäller utvekling av teknologi dvs MODERN teknologi.

Volvo var ändä fram till mitten av 90-talet ett mkt konservativt märke, bakhjulsdrift och gamla beprövade containrar till bilar.
Det var oxå pga denna konservatism och robusthet Volvo blev nr1 av dom två,
folk ville ha "traktorer/sosse-containrar" som bevisligen höll.

Dvs Volvos storhet är skapad av att folket och myndigheterna valde OMODERN robust teknologi.

Saab däremot har utveklade ny teknologi som dom stoppade ner i gamla modeller.
Nytt fungerar inte alltid bra (turbo bilarna hade barnsjukdomar mm)...
Men man kan inte leva enbart på att utvekla tex motorer med variabel kompression mm,
man måste ju ha nått att stoppa ner den i oxå.

Dvs Saab valdes bort av alla som behövde pålitliga bilar.

Idag har tom Volvo slängt sina raka linjaler och ritar runda framhjulsdrivna turbobilar (hmm känner igen konceptet... ).

Precis, Volvo bygger bilarna som Saab alltid har gjort fast i en större skala och med fler modeller.
Saab däremot fegade ur jävligt mkt under 80- o 90-talet, innovations lanseringarna minskade och därmed förnyelsen i bilparken.

Snart tillverkas väl svenska Volvo av Geely, hur mkt av rödblockstänket kommer att finnas kvar då ?
Saabs öde är okänt än så länge, ingen ide att spekulera om den.

Lägg ner denna märkesfanatism nu (ENDE).

Ps -Har ägt många bilar av båda märkena utan att bli "köpt" av nåt av märkena- Ds


956 Inlägg
26 november 2009
#186
perzy skrev:
Det är ett välkänt faktum att alla biltillverkare har halva sin försäljning på hemmamarknaden.  I Sverige har volvo ca 20% och Saab 10% av marknaden. (brukade ha innan problemen vill säga)
70% av bilköparna köper alltså utländskt!

Kommuner och stat köper/leasar mycket, mycket sällan svenska bilar.
Ingen tror väl andra länder gör likadant?  Skulle japanska postverket köpa Volvo? Skulle den franska kommunen köpa in saab'ar?

Varför ska vi inte kunna vara lite nationalistiska i Sverige, precis som i andra länder? Men det är som minsta nationalism är detsamma som  rasism och nazism i det här landet!

Har diskuterat detta iskolan på företagsekonomin.
Enligt våran lärare så har det med landets utstrålning att göra.

Kör vi bara Volvo och Saab inom kommuner osv. kommer deras försäljning minska utomlands då t.ex alla andra länder gör likadant.

Men skrämmande siffran där, 20% respektive 10%.
Är våra bilar så förbannat dåliga?

122 Inlägg
26 november 2009
#187
perzy skrev:
70% av bilköparna köper alltså utländskt!!

Vad är problemet med det då? Inte fan baserar jag mina bilköp på vart bilen är såld, jag köper den bil som ger mig mest och bäst för pengarna.

Vill svenska bilföretag sälja mer bilar så måste dom bygga bättre och fler bilar, Volvo och Saab har för små modellprogram för att fixa mer köpare, Volvo gör tråkiga bilar och Saab har vägrat fyrhjulsdrift fram till nu.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#188
Glader9991 skrev:
Men skrämmande siffran där, 20% respektive 10%.
Är våra bilar så förbannat dåliga?

Som innan skrivet så låter det illa, men det är det inte.
Av en svensk bilpark på totalt 4 300 000 fordon utgör Saab ca 350 000 fordon.
Då återstår 4 000 000 fordon.
Av dem utgör Volvo 1 000 000 bilar.
Då är det 3 000 000 bilar som ska representera alla andra märken, BMW, Mercedes, Toyota, Volkswagen, Audi, Citroen, Renault, Pegeuot, Lexus, Chevrolet, Opel, Nissan, Skoda, Mitsubishi och så vidare...

Många bilar som ska dela på återstående biten.
Volvo utgör troligtvis det största enskilda bilmärket i Sverige.

Tillsammans med Saab innehar båda märkena en tredjedel av Sveriges bilpark, det är inte så illa.

Königsegg hade svårt bara att få ihop pengar till att köpa Saab, sen kostnaden för att hålla hela Saabs industri flytande medan man tar fram nya bilmodeller?
Det är dyrt att utveckla nya bilmodeller, som exempel kostade Volvo 850 15 miljarder kronor att utveckla, det var det största projektet i bilmärkets historia.

Därför ansåg styrelsen att lastbilsmarknaden var mer lukrativ, då det inte kostar i närheten så stora summor att hitta på en ny lastbil - men ingen verkar veta varför.
Därför såldes Volvo PV.

Jag menar, att först gå och köpa Saab för 5 miljarder, sen lägga ner 3dubbla summan på att ta fram en ny bil - som förhoppningsvis allmänheten gillar - det är ganska stor chanstagning.
Senast redigerat av TurbOla (26 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#189
Majorn skrev:
Vill svenska bilföretag sälja mer bilar så måste dom bygga bättre och fler bilar, Volvo och Saab har för små modellprogram för att fixa mer köpare, Volvo gör tråkiga bilar och Saab har vägrat fyrhjulsdrift fram till nu.

C30, C70, S40, nya S60, S80, V50, V70, XC60, XC70, XC90....
Hur många fler modeller begär du att Volvo ska hålla igång samtidigt? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

841 Inlägg
26 november 2009
#190
jag sa alldrig att den skulle kosta 500 000 då köper man hellre skyline o annat ..men ja menar om man gör nån billig bakhjulsdriven som tex peugeot 206 fast bakhjulsdrift osv .... och som hänger på det mesta ..de menar jag skulle va en lyckad bil


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#191
dadooo skrev:
jag sa alldrig att den skulle kosta 500 000 då köper man hellre skyline o annat ..men ja menar om man gör nån billig bakhjulsdriven som tex peugeot 206 fast bakhjulsdrift osv .... och som hänger på det mesta ..de menar jag skulle va en lyckad bil

Förstår du vad du begär där?

Du begär en liten bil.
Visst, sådana kan biltillverkarna ta fram, och brukar bli populära i städer.

Du begär bakhjulsdrift - det är svårt att kombinera en liten bil med bakhjulsdrift, när man tvingas ha rakställd motor, ökade kostnader pga att det krävs mer komponenter, större drivlina.

Och som hänger på det mesta?
Du vill alltså ha en turbomatad motor på minst 200hk - kanske upp till 300hk?

Det kräver en bra motor.
Det är inget man bara plockar ur luften sådär...
Då ska det ju helst matchas med en snygg och fräck interiör...

Och så ska den givetvis vara billig också.

Ska du inte begära att den ska dra 0,2liter milen också när du ändå är igång? wink
Och försäkringspremiefri... och skattefri...


Bilar är komprimisser.
Man kan inte göra alla nöjda med en bilmodell, inte två, och inte fem.

Billiga bilar ser ut som en Skoda pickup från 2000.
Extremt enkel inredning, framhjulsdrift, liten enkel motor och enkel låda.
Inget mer än det absolut nödvändiga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

OEM <3
6 957 Inlägg
26 november 2009
#192
TurbOla skrev:
Det rullar över 3ggr så många Volvos som jämförelse...
Och Volvo utgör nästan av en fjärdedel av Sveriges vagnspark.

Ja usch, bort med några tongue haha
Senast redigerat av Bjork (26 november 2009)

OEM <3

213 Inlägg
26 november 2009
#193
Va på tiden att dem tog sitt förnufft till fånga...

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

841 Inlägg
26 november 2009
#194
en 16 ventilare på 160 hk eller va de ligger på sen kan de lägga lite bättre komponenter så e man uppe i 200 hk   chippa dem o va man nu kan göra med dem meka med ecu.n ... smile  och skatt o försäkring är ju statens o försäkringarnas del att ta hand om smile


841 Inlägg
26 november 2009
#195
allså en golf eller corrado vr6 typ sånn bil fast bakhjulsdriven smile  exakt så menar jag fast sen egen ram o konstruktion


841 Inlägg
26 november 2009
#196
och de e kapabla till o göra sånt smile  för stora företag e de lättfixat bakhjulsdrift


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#197
dadooo skrev:
och de e kapabla till o göra sånt smile  för stora företag e de lättfixat bakhjulsdrift

Och om Saab skulle ge sig på det hade det varit självmord, att lägga så mycket pengar på en bil som bara blivit totalt utklassad av Bmw 1-serien. Saab har ingen erfarenhet av rwd, och att tro att Saab skulle kunna utveckla en bil som på första försöket klår 1an med all Bmws erfarenhet i ämnet bakom sig är inget annat än en utopi.

Sedan, varför skulle Saab hoppa över till bakhjulsdrift vilket strider mot deras egna principer? De som är intresserade av att köpa en Saab i dagsläget och i framtiden är Saabentusiaster och folk som gillar Saab. Att då bygga en bil som tilltalar en helt annan grupp av köpare är inte vidare lyckat.

Detsamma gäller fyrhjulsdrift, där är varumärken som Audi Quattro, Subaru, 4-matic, X-drive och allt vad det kan heta allt för etablerat för att Saab skall ha en direkt chans. Även om XWD systemet är bra...

Till och med på Hemmaplanen framhjulsdrift har Saab en svår situation, både Volvo och framför allt Audi gör bra mycket bättre fwd bilar. Jämför en Saab 9-3 med en motsvarande Audi A4, jämfört med Saaben har Audin över huvud taget inga kraftreaktioner eller liknande att tala om. Så tom på den biten är Saab ifrånsprungna.

Och det är det som är problemet, Saab har hamnat efter. Långt efter, och de har inga resurser för att komma ikapp.

Edit: Saab är inget "stort företag", och det är inte lätt att "fixa" bakhjulsdrift när man har erkänt duktiga tillverkare med lång erfarenhet mot sig.
Senast redigerat av Rquired (26 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
24 Inlägg
26 november 2009
#198
Mitt i allt elände kring Saab skriver en nyhetstidning på nätet om hela deras historia. Tycker att flera borde ta efter trenden och försöka se det som har varit bra istället. Saker brukar lösa sig till det bästa tillslut även att det just nu ser jävligt nattsvart ut. http://carcity.se/275/456/Har-ar-ditt-liv-Saab-.html . Hade glömt bort att Bond en gång i tiden rattade Saab vilket fick mig att dra lite på munnen.
Framhäv det som är bra och försök blicka framåt. Mycket tråkigt här nu.

122 Inlägg
26 november 2009
#199
TurbOla skrev:
C30, C70, S40, nya S60, S80, V50, V70, XC60, XC70, XC90....
Hur många fler modeller begär du att Volvo ska hålla igång samtidigt? tongue

Ja fast även om dom har många modellnamn så är det ju:
En liten bil
En mindre bil i sedan och kombiutförande
En mellanstor bil i sedan och kombiutförande
En stor bil i sedanutförande
En liten och en stor suv
En "sportigare" bil i coupe och cabutförande.

När andra bilmärken kallar sin bil kombi, avant, touring eller variant blir det nya bilmodeller hos volvo.

Nu har volvo förvisso utökat modellprogramet en aning sista åren, kritiken går mer mot Saab än mot volvo.

Men faktum kvarstår, det finns ingen svensk skåpbil, varken liten eller stor, det finns heller inte någon svensk minibuss. Det är inte helt obetydliga marknader i Sverige, i synnerhet inom företag och kommuner.
Måhända att det inte är lönsamt, men resonemanget att det är dåligt att svenska kommuner inte köper svenskt håller ju inte när det inte finns några bilar som funkar.

Jag jobbar deltid på Posten, jag hade gärna sett att det funnits en vettig svensk mindre skåpbil, som till skillnad från franska bilar inte består till 98% av plast och där snön inte ens fanns på kartan när man designade säkerhetssystem, tyvärr gör det ju inte det som det är nu så då får man ta första "bästa"

668 Inlägg
26 november 2009
#200
Folk tjatar (kanske inte här) hela tiden om att Saab har för få modeller(de kanske inte har lika många namn som volvo, det är ju bara jobbigt), vilket stör mig ordentligt:
Volvo c70=Saab 9-3 cab
volvo s40=Saab 9-3
volvo v50(varför i helvete heter inte den v40?)=saab 9-3
Volvo v70=saab 9-5
Volvo s60=saab 9-5
Volvo xc70=Saab 9-3x
Volvo xc90=saab 9-7

Kvar blir volvo -C30 -S80 -XC60

Så att de har mindre modeller stämmer men inte en massa modeller mindre.
Och sedan kanske kommande svar om Saab får leva vidare(hoppas hoppas smile ) =
C30=9-x Den nya mindre saab, Obs endast concept, jag vet
Xc60=saab 9-4

Tack för mig! Mvh Henning



Sök