4217
Sök

Volvo 740 gl -87 b230e mekaniskt sprut misständer

184 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
polarens 740 sten dog och efter lite felsökning så  byttes hallgivaren (fördelaren) och då fick den lite liv igen  fast då så startar den  och går klockrent  och sedan efter ca 10 sekunder gå dåligt och misständer va jag tror.
så ibland går den helt okej   och sedan plötligt hackar / dör  och blir då svår startad sedan börjar allt om igen . hallgivaren köptes på en skrot så man vet ju inte skicket på den.  så de vi undrar är kan de vara hallgivaren som krånglar och bara fungerar som den ska ibland. .. fast kan ju vara soppan som krånglar med kanske . men båda pumparna går som dom ska så tror mes på tänd sidan . men gnista finns ju

( provat  3 olika tänd moduler med samma resultat )

21 761 Inlägg
25 november 2009
Det borde nog synas på varvräknaren ifall den åker ner i botten direkt när motorn börjar dö, i så fall är det gnistan som bråkar. Själva kabeln till Hallgivaren kan glappa eller vara skavd någonstans, det händer tydligen ibland.

Annars är ju glapp i pumprelät ett vanligt fel, det har jag haft på min 240 med B230E och fick löda om några plusanslutningar inuti relät (på kretskortet). Säkringen till huvudpumpen kan du kolla upp, byt ut den om den ser sliten ut. smile

184 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
nu är de fixat.  fördelar locket hade ochså tagit semester så de blev byte

Sök