3851
Sök

Köpråd: SAAB 9-5, kombi

54 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#1
Jag hade tänkt köpa en SAAB 9-5 kombi för upp till 60' kr.

Är det något speciellt jag skall hålla koll på, förutom regelbunden service? Modellår, mil, utrustning, mm.

Det finns ju en och annan med 150 Hk. På meca:s hemsida fick jag fram denna info;
01- finns ett fåtal B205E med 136kW motor (150 Hk). Är det något att bry sig om?
Jag gissar att det är sämre bromsar på det motoralternativet, och det kan ju vara något att tänka på vid en eventuellt trimning.

Tack på förhand!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 november 2009
#2
För den stora köpesumman får du ju gott och väl en mycket nyare bil än en -01:a.

Minst -04 om du inte behöver en fullutrustad bil.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

342 Inlägg
25 november 2009
#3
Om du ska köpa en av de tidigare generationerna 9-5 så kontrollera så att vevhusventilationen är uppgraderad.
Också vanligt med pixelfel i displayerna (färddatorn och AC:n), men det finns också billiga hemmapatentlösningar för att sparka igång displayer med pixelbortfall.

Kontrollera också AC:ns funktion. Det är ju 2-zons klimat i samtliga 9-5:or och defekt AC är definitivt inte ovanligt.
Kontrollera även tändkassetten. Om du märker att bilen rycker vid gaspådrag så är detta en stark misstanke om dålig tändkassett.

Min erfarenhet är att 9-5 generellt klarat sig bra från rost.
Tanklocket är dock extra utsatt och om bilen har dragkrok så kontrollera dragkroksfästena (syns bakom stötfångaren om man kollar under bilen). Är dessa rostig så underkänns bilen hos SBP med krav på antingen att ta bort dragkrok (= ny registrering, bil utan dragkrok) eller rostlaga/byta ut mot fräscha delar igen.

Sitter kamkedja i samtliga 9-5:or, så det behöver du inte bekymra dig om.
Personligen rattar jag en 2,0t med Saabs originaltrim. Finns ett par bilar som har detta och det är alltså precis vad det låter som, Saab original direkt från fabrik.
Lämnar då 193 hk istället för 150 hk.

Den skillnad jag upplever mellan min bil och en 2,3t är att jag får arbeta mer med växlarna på min bil för att hänga med. Gör man det så är det dock inga bekymmer.
Men en normal 150-hästare är dock, tycker jag, enbart seg. Inget mer.
Utan originaltrimmet hade jag nog inte stått ut med min bil tror jag ...

Men om du funderar på trim så hade jag valt en 2,3t direkt. De kostar idag inte mer än en 2,0t, så varför välja något annat?

Och jag håller med föregående talare, för 60.000 kronor bör du få nyare bil än -01.

Facelift 1 sker 2002.
Facelift 2 sker 2006.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

54 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#4
9Femma skrev:
Om du ska köpa en av de tidigare generationerna 9-5 så kontrollera så att vevhusventilationen är uppgraderad.

Är det fram till facelift 1, 2002, eller senare?

9Femma skrev:
Sitter kamkedja i samtliga 9-5:or, så det behöver du inte bekymra dig om.

Med det menar du att miltalen inte är så viktigt utan mer servicen och slitaget?
Jag har nämligen sökt på Blocket, Bilweb och Bytbil, men inte varit så framgångsrik. Men då har jag försökt hitta 9-5:or med så få mil som möjligt.

Tack för allt!


3 120 Inlägg
26 november 2009
#5
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_5_L … _8&w=3 Om några veckor kanske t.o.m. den här passar din budget wink
(Saab 9-5 Linear Sportcombi 2.0T biopower -06, 9.900mil, 99.000)

Facelift 1 får du absolut, typ en -04 med 15k mil på mätaren och gott om utrustning.
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_5 … _8&w=3
(Saab 9-5 Aero Sportcombi 2.3T -02, 15.000mil, 67.000)
Senast redigerat av viccoA (26 november 2009)


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 november 2009
#6
9Femma skrev:
Den skillnad jag upplever mellan min bil och en 2,3t är att jag får arbeta mer med växlarna på min bil för att hänga med. Gör man det så är det dock inga bekymmer.
Men en normal 150-hästare är dock, tycker jag, enbart seg. Inget mer.
Utan originaltrimmet hade jag nog inte stått ut med min bil tror jag ...

Nu tycker jag att du är lite orättvis, det är inte någon raket men 150hästaren är i vart fall inte slö om man jämför med mycket annat. Går man direkt från min 9000 till en 150 9-5 så upplevs den väll inte överjäkligt pigg nej men seg är den inte i mitt tycke.

9Femma skrev:
Men om du funderar på trim så hade jag valt en 2,3t direkt. De kostar idag inte mer än en 2,0t, så varför välja något annat?

Håller med dig till fullo, köp så stor motor du har råd med. Det blir mycket roligare i längden
Senast redigerat av TenZer (26 november 2009)

Rock'n Roll

54 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#7
viccoA skrev:
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_5_Linear_Sportcom_2_0T_biopower_24757508.htm?ca=23_8&w=3 Om några veckor kanske t.o.m. den här passar din budget wink
(Saab 9-5 Linear Sportcombi 2.0T biopower -06, 9.900mil, 99.000)

Facelift 1 får du absolut, typ en -04 med 15k mil på mätaren och gott om utrustning.
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_5 … _8&w=3
(Saab 9-5 Aero Sportcombi 2.3T -02, 15.000mil, 67.000)

Jo, det klart går SAAB i KK kanske priserna trycks ner ytterligare. Jag sökte bara upp tilll 60', men det kanske finns chans till en bra prutmån nu...........


54 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#8
TenZer skrev:
9Femma skrev:
Den skillnad jag upplever mellan min bil och en 2,3t är att jag får arbeta mer med växlarna på min bil för att hänga med. Gör man det så är det dock inga bekymmer.
Men en normal 150-hästare är dock, tycker jag, enbart seg. Inget mer.
Utan originaltrimmet hade jag nog inte stått ut med min bil tror jag ...

Nu tycker jag att du är lite orättvis, det är inte någon raket men 150hästaren är i vart fall inte slö om man jämför med mycket annat. Går man direkt från min 9000 till en 150 9-5 så upplevs den väll inte överjäkligt pigg nej men seg är den inte i mitt tycke.

9Femma skrev:
Men om du funderar på trim så hade jag valt en 2,3t direkt. De kostar idag inte mer än en 2,0t, så varför välja något annat?

Håller med dig till fullo, köp så stor motor du har råd med. Det blir mycket roligare i längden

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, men med ett steg 1 trim från t.ex. BSR kommer man ju upp till 220 Hk från 150 Hk och det skulle räcka för mig.
Det jag var mer orolig för var att t.ex. bromsarna inte skulle vara tillräcklig vid en sådan åtgärd.
Samt att jag fann detta på Meca:s hemsida om 150 Hk motorn (01- finns ett fåtal B205E med 136kW motor).

Fast att trimma en 2,3t är ju naturligtvis klart mycket bättre.smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 november 2009
#9
Gogge_S skrev:
TenZer skrev:
9Femma skrev:
Den skillnad jag upplever mellan min bil och en 2,3t är att jag får arbeta mer med växlarna på min bil för att hänga med. Gör man det så är det dock inga bekymmer.
Men en normal 150-hästare är dock, tycker jag, enbart seg. Inget mer.
Utan originaltrimmet hade jag nog inte stått ut med min bil tror jag ...

Nu tycker jag att du är lite orättvis, det är inte någon raket men 150hästaren är i vart fall inte slö om man jämför med mycket annat. Går man direkt från min 9000 till en 150 9-5 så upplevs den väll inte överjäkligt pigg nej men seg är den inte i mitt tycke.

9Femma skrev:
Men om du funderar på trim så hade jag valt en 2,3t direkt. De kostar idag inte mer än en 2,0t, så varför välja något annat?

Håller med dig till fullo, köp så stor motor du har råd med. Det blir mycket roligare i längden

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, men med ett steg 1 trim från t.ex. BSR kommer man ju upp till 220 Hk från 150 Hk och det skulle räcka för mig.
Det jag var mer orolig för var att t.ex. bromsarna inte skulle vara tillräcklig vid en sådan åtgärd.
Samt att jag fann detta på Meca:s hemsida om 150 Hk motorn (01- finns ett fåtal B205E med 136kW motor).

Fast att trimma en 2,3t är ju naturligtvis klart mycket bättre.smile

Jasså ja, 2.3orna bör kanske ha lite grövre grejjer ja, eller i vart fall "fulltryckarna". Men som jag skrev, välj största möjliga motor du har råd med, dels för att det är roligare men även pga högre utväxling i lådan vilket bidrar till billigare och bekvämare gång.

Vad bromsarna står pall för är väll en definitionsfråga samt hur man tänkt använda effekten i motorn... Men stora bromsar är ju aldrig fel tongue

Rock'n Roll

54 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#10
Jag har fått ett erbjudande om en 05:a med automat och som har gått 21-tusen mil. Är det något man skall nappa på eller bara att lägga ner med en gång?

Passar även på att fråga om fälgar från en 9-3a passar en 9-5a?
Senast redigerat av Gogge_S (19 januari 2010)


8 883 Inlägg
19 januari 2010
#11
Gogge_S skrev:
Jag har fått ett erbjudande om en 05:a med automat och som har gått 21-tusen mil. Är det något man skall nappa på eller bara att lägga ner med en gång?

Passar även på att fråga om fälgar från en 9-3a passar en 9-5a?

21 000 mil på en -05 om det är värt att köpa beror helt på priset och vad det är för modell Aero, Vector

Fotograf på tierpidag.se

54 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#12
Tyvärr bara Linear, kostnad 69'


8 883 Inlägg
19 januari 2010
#13
Gogge_S skrev:
Tyvärr bara Linear, kostnad 69'

Aldrig 69 för en Linear som gått så långt max 40-45
Det dräller ju av 9-5:or på blocket, leta efter minst Vector.

Fotograf på tierpidag.se

rangerare
115 Inlägg
19 januari 2010
#14
för 69 kan du nog få en aero 03-04 om den gått så långt.


1 570 Inlägg
19 januari 2010
#15
Här är en test och artikel som handlar om 2.0t trim. smile

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 050203.pdf

2 600 Inlägg
19 januari 2010
#16
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 kolla in där med=) det där med motor val allt bero på tycker jag vad du är ute efter 2,0t som jag har dock chipad nu tongue men tycker det var hyffsad pigg och gjorde ett bra jobb för sina 150 turbo hk . men klart chipa och den blir piggare billigar att köra dock så kostar bensinen lite mera då man kör på 98 isället för 95. men hur som så är 2,0t en relativ trevlig motor. års  modellen så säger jag med att du kan hitta en nyare för det priset. lycka till

gör som jag kör gubba racer=)

Handledare
1 481 Inlägg
19 januari 2010
#17
Gogge_S skrev:
Jag hade tänkt köpa en SAAB 9-5 kombi för upp till 60' kr.

Är det något speciellt jag skall hålla koll på, förutom regelbunden service? Modellår, mil, utrustning, mm.

Det finns ju en och annan med 150 Hk. På meca:s hemsida fick jag fram denna info;
01- finns ett fåtal B205E med 136kW motor (150 Hk). Är det något att bry sig om?
Jag gissar att det är sämre bromsar på det motoralternativet, och det kan ju vara något att tänka på vid en eventuellt trimning.

Tack på förhand!

Hmm. Hur räknar du?  136kW = 185 Hk. Det är väl Biopowermodellen?(Fanns den -01?)  D.V.S den som man kan köra på etanol. Annars så är det med orginaltrimmet 192 Hk.
En 2.0T  har 150 hk som standard. Det väl vanligaste motorn i 9-5. Bromsarna skiljer inget mellan 2.0 och 2.3.  Jag tror inte ens Aero har bättre bromsar.

Kolla serviceboken. Helst så ska det vara extra oljebyten gjorda med 1500 mil intervall. Byter man olja ofta (Inte 3000mil) så har man inga problem med vevhusventilationen.
Kontrollera även kamkedjespännaren. Det går att mäta hur långt den tryckts ut. Maxmått är 19mm.
Indikerar sliten kedja.
Kolla också växellådan så att backen går lätt att få i. Vanligt fel och betyder reparation på ca 20000:-


342 Inlägg
19 januari 2010
#18
saab_sonett skrev:
Hmm. Hur räknar du?  136kW = 185 Hk. Det är väl Biopowermodellen?(Fanns den -01?)

Svar: Nej!
Biopowern kom först  ... var det 2004 eller 2005?
Hur som helst, den fanns inte 2001.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 januari 2010
#19
Biopowern kom 2003 eller kanske till och med 2002, men jag tror det var 2003 som de verkligen trädde i kraft i alla fall, så långt vet jag!


54 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#20
saab_sonett skrev:
Gogge_S skrev:
Jag hade tänkt köpa en SAAB 9-5 kombi för upp till 60' kr.

Är det något speciellt jag skall hålla koll på, förutom regelbunden service? Modellår, mil, utrustning, mm.

Det finns ju en och annan med 150 Hk. På meca:s hemsida fick jag fram denna info;
01- finns ett fåtal B205E med 136kW motor (150 Hk). Är det något att bry sig om?
Jag gissar att det är sämre bromsar på det motoralternativet, och det kan ju vara något att tänka på vid en eventuellt trimning.

Tack på förhand!

Hmm. Hur räknar du?  136kW = 185 Hk. Det är väl Biopowermodellen?(Fanns den -01?)  D.V.S den som man kan köra på etanol. Annars så är det med orginaltrimmet 192 Hk.
En 2.0T  har 150 hk som standard. Det väl vanligaste motorn i 9-5. Bromsarna skiljer inget mellan 2.0 och 2.3.  Jag tror inte ens Aero har bättre bromsar.

Kolla serviceboken. Helst så ska det vara extra oljebyten gjorda med 1500 mil intervall. Byter man olja ofta (Inte 3000mil) så har man inga problem med vevhusventilationen.
Kontrollera även kamkedjespännaren. Det går att mäta hur långt den tryckts ut. Maxmått är 19mm.
Indikerar sliten kedja.
Kolla också växellådan så att backen går lätt att få i. Vanligt fel och betyder reparation på ca 20000:-

Det var det att jag reagerade på texten på Meca:s hemsida.
01- finns ett fåtal B205E med 136kW motor (150 Hk).
Och att det skulle kunna vara ett problem, tycker däremot att de flesta som säljs från tidigt 2000-tal är 150 HK.

Tack för tipsen.



Sök