Om du ska köpa en av de tidigare generationerna 9-5 så kontrollera så att vevhusventilationen är uppgraderad.
Också vanligt med pixelfel i displayerna (färddatorn och AC:n), men det finns också billiga hemmapatentlösningar för att sparka igång displayer med pixelbortfall.
Kontrollera också AC:ns funktion. Det är ju 2-zons klimat i samtliga 9-5:or och defekt AC är definitivt inte ovanligt.
Kontrollera även tändkassetten. Om du märker att bilen rycker vid gaspådrag så är detta en stark misstanke om dålig tändkassett.
Min erfarenhet är att 9-5 generellt klarat sig bra från rost.
Tanklocket är dock extra utsatt och om bilen har dragkrok så kontrollera dragkroksfästena (syns bakom stötfångaren om man kollar under bilen). Är dessa rostig så underkänns bilen hos SBP med krav på antingen att ta bort dragkrok (= ny registrering, bil utan dragkrok) eller rostlaga/byta ut mot fräscha delar igen.
Sitter kamkedja i samtliga 9-5:or, så det behöver du inte bekymra dig om.
Personligen rattar jag en 2,0t med Saabs originaltrim. Finns ett par bilar som har detta och det är alltså precis vad det låter som, Saab original direkt från fabrik.
Lämnar då 193 hk istället för 150 hk.
Den skillnad jag upplever mellan min bil och en 2,3t är att jag får arbeta mer med växlarna på min bil för att hänga med. Gör man det så är det dock inga bekymmer.
Men en normal 150-hästare är dock, tycker jag, enbart seg. Inget mer.
Utan originaltrimmet hade jag nog inte stått ut med min bil tror jag ...
Men om du funderar på trim så hade jag valt en 2,3t direkt. De kostar idag inte mer än en 2,0t, så varför välja något annat?
Och jag håller med föregående talare, för 60.000 kronor bör du få nyare bil än -01.
Facelift 1 sker 2002.
Facelift 2 sker 2006.
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!