3126
Sök

Hjälp med val av kamaxel till volvo 740.

32 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Hejsan! har börjat trimma min 740 lite och nu är det till det svåra vilken kam jag ska använda.
motor spec b23 botten, Extractor (4-2-1) & 2.5" hela vägen, stlbtr, portad puttsad 531a planad 1,5mm,Justerbart kamdrev,Lättat Svänghjul, s80 elfläkt. 

jag står och väger mellan två kammar skulle vilja ha hjälp med vilken kam jag ska ha, vill ha effekt mellan 4-7500rpm, 

Det hära är första kamen.

FS296 trimkam  Månen 7 kam
Duration: 296° vid körspel
Lyft:       12.2mm
Nockvinkel:108°
Reducering av bascirkel:2.6mm
TDC lyft:

3.7-4.2mm
Lämpligt ventilspel 0.35-0.40.

nr:2
FS300 trimkam

exkl. lashcaps (ventilförlängare). .
Duration:300° vid körspel
Lyft:      11.93mm
Nockvinkel:106°
Reducering av bascirkel:2.6mm
TDC lyft:

4.2-4.5mm
Lämpligt ventilspel 0.30 in 0.35 ut...

tack på förhand:)

761 Inlägg
26 november 2009
Jag har kört med FS296 och jag kan direkt säga att den är vass som fan på turbo.

Välldigt mycket ketchup, men i gengäld drar den riktigt gott på toppen till 8000varv

32 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Okey:) har fått väldigt lite svar på mitt inlägg trodde det var många som skulle hjälpa mig!

335 Inlägg
29 november 2009
trodde du fick svar när ovanstående skrev att den går fint på toppen till 8000 varv

854 Inlägg
30 november 2009
Prata med dom som slipar och säljer nya, dom vet vad som blir bäst till din motor.

6 Inlägg
3 december 2009
hej  vart kan man köpa en FS296 kam å vad kostar den??

Tattoo
5 december 2009
jag brukar alltid ta orignal kammen å slipa om den till en vass kam. gå in på olika rally sidor å kolla deras kammar tider mm å ta en som du tycker är bra på detta vis så kan du slipa flera kammar till priset av vad en ny skulle kosta . bara att pröva sej fram till den man tycker är bra. jag går till en mekanisk verkstad och lämmnar in. dom brukar ta 200kr för en slipning eller en platta öl om man kommer in sen på en fredag smile

761 Inlägg
5 december 2009
Tattoo skrev:
jag brukar alltid ta orignal kammen å slipa om den till en vass kam. gå in på olika rally sidor å kolla deras kammar tider mm å ta en som du tycker är bra på detta vis så kan du slipa flera kammar till priset av vad en ny skulle kosta . bara att pröva sej fram till den man tycker är bra. jag går till en mekanisk verkstad och lämmnar in. dom brukar ta 200kr för en slipning eller en platta öl om man kommer in sen på en fredag smile

Det är ju knappast alla mekaniska verkstäder som slipar kamprofiler.

Och hur vet dom hur dom ska slipa den? Det är ju inte bara att göra, profilen ska ju fungera till det den är tänkt med.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 december 2009
Oseriöst svar: BMW-Motorer i småland (drivs av en viss Ingmar) skall tydligen vara grym på att "profilera" om både kammar o vipparmar, med vinkelslip:)!

Håller för övrigt med Dannnej det är inte "bara" att slipa om en kam, sen skall den härdas oxå så den inte slits ner på nolltid...Ska man slipa om en kam så bör man lämna till någon som vet vad han sysslar med, inte till första bästa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

19 Inlägg
5 december 2009
jag lämnade in en A-kam till folkraceshop för att slipa om den till fs296 och den kammen blev riktigt fin!

Plåtmontör, Bilmekaniker etc.
1 Inlägg
31 januari 2010
Hejsan , ser att ni diskuterar kamaxlar , har en liten fråga då minnet svikit mig ,

Ventilspel på en standard B23 A , vad ska det vara på avgas och vad ska det vara på insug ?

Tack på förhand.

Gör som Ford , Köp Volvo

123 Inlägg
761 Inlägg
31 januari 2010
dom som gör kammar har kontakter på det.

om du vill ha en kam som är härdad så är det ju enklast att köpa en som är det, inget man gör hemma i garaget direkt.

Men det är ju inget måste heller.

Sök