3871
Sök

1.9TDI i Volvo 760?

820 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#1
Som topic, är detta möjligt? någon annan som gjort detta? Kan nämligen komma över en sån motor billigt, minns inte vilken motorkod men det var från en -95 passat tror jag och då är det väl 1z som motorkod right?

Mvh Joakim

Om man säger

59 Inlägg
3 december 2009
#2
Först måste du ju kolla upp om hk/nm ligger inom maxvärdena för din bil. Annars blir det väl inte motorbyte utan ombyggt fordon tror jag.
Möjligt att sätta den i bilen?? det är klart. Men ombyggnation av motorfästen elsystem kanske generatorer sprängkåpa kommer säkert att behöva utföras.

Mvh Koleforsfreak

En man med hjärna kör bil med stjärna.
[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]

820 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#3
koleforsfreak skrev:
Först måste du ju kolla upp om hk/nm ligger inom maxvärdena för din bil. Annars blir det väl inte motorbyte utan ombyggt fordon tror jag.
Möjligt att sätta den i bilen?? det är klart. Men ombyggnation av motorfästen elsystem kanske generatorer sprängkåpa kommer säkert att behöva utföras.

Mvh Koleforsfreak

Jo dom ligger inom det vet jag, dessutom kommer den reggas som ombyggt fordon då jag bygger om den till pickup tongue Jo så mycket visste jag med, det var snarare om det fanns någon som hade erfarenhet av detta motorbytet, och om det eventuellt finns några adapter-plattor osv. ^^

Om man säger

323 Inlägg
3 december 2009
#4
Volvo har sagt
max 238hk
310 Nm

om man byter till

Främre kränghämmare 21mm, bakre stötdämpare volvo nr 1330332

så de gäller inga 10% effekt och 20% vrid


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#5
Hmm...Vill man verkligen sänka ner en 1Z alls? Det har ju förekommit att "vevaxelbultens skalle" (den som håller kamdrevet) går av, o det blir ju rätt fatalt dessvärre... Måste finnas roligare alternativ än en 90 hästars 1Z...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

820 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#6
dawwe skrev:
Hmm...Vill man verkligen sänka ner en 1Z alls? Det har ju förekommit att "vevaxelbultens skalle" (den som håller kamdrevet) går av, o det blir ju rätt fatalt dessvärre... Måste finnas roligare alternativ än en 90 hästars 1Z...

asså? ajdå det lät inte sådär jädra kul sad Jadå det vet jag att det finns, det var bara det att det fanns en sån motor alldeles i närheten för billiga pengar tongue Men får se, är väldigt kluven vad gäller motorbyte osv..

Om man säger

Handledare
1 481 Inlägg
4 december 2009
#7
Var inte rädd för motorn. Har haft en sådan passat. Felet är att kamremshjulet på vevaxeln glappar upp och kan börja vrida sig lite.  Du kan kolla innan du köper motorn. Skruva bort remskivan och sedan bulten till kamremshjulet. Känn sedan om hjulet verkar glappa på vevaxeln eller om det sitter fast. (Inte går att vrida något)
Bulten byter man varje gång man byter hjul. Hur långt har den gått? Min gick 40000 mil innan felet kom.



Sök