root skrev:
Stefan Varberg skrev:
"mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus"
Detta inträffar bara om ljusen är felaktigt inställda.
Jag personligen tycker inte att jag blir bländad av denna kombination.
Vi borde istället följa eu:s regler där dimljus är tillåten i kombination med halvljus.
Dimljusen har räddat mitt skinn många ggr i möte med vilt på kvällen.
Du personligen anser inte att du blir bländad - det är jättebra! Tyvärr så är det väldigt många som är "normalt" ljuskänsliga, mig inkluderat, och jag blir oerhört trött i ögonen av att möta halvljus+dimljus (eller helljusnötter som inte bländar av i tid) då det inte är ljust ute.
I dagsljus skiter åtminstone jag i vilket, då är ögonen vana vid ljus - men då jag pendlar mycket i och med mitt arbete så befinner jag mig väldigt mycket på icke upplysta landsvägar/motorvägar på kvällar/nätter, och det är väldigt jobbigt att få en kortare siktsträcka enkom för att någon vill se "snygg" ut då ändå ingen ser bilen i övrigt, för att inte tala om hur pass ansträngda mina ögon blir av att hoppa mellan att släppa in så lite ljus som möjligt och sen övergå till maximalt ljusintag.
Och, jag lovar - det inträffar inte enbart om dimljusen är felaktigt inställda. Det inträffar, inget snack om den saken, MEN felaktigt inställda dimljus är snäppet värre än korrekt inställda. Det betyder dock inte att korrekt inställda dimljus+halvljus är lattjo och problemfritt för många av dina medtrafikanter.
Ha respekt och visa hänsyn till dina medtrafikanter - kör med dimljus + p-ljus dagtid, och enbart halvljus kvällstid!
En annan aspekt är också att dimljusen förkortar din egna siktsträcka, eftersom du får ett kort område framför bilen som blir väldigt ljusstarkt. Det i sin tur gör att dina ögon släpper in mindre ljus, och voila - siktsträckan är kortare jämfört med om du kört med enbart halvljus eller helljus.
Det jag menar är att jag inte blir bländad av korrekt inställda lampor.
ett felinställt halvljus är minst lika jobbigt som ett feliställt dimljus om inte värre.
Så du påstår att du vet hur mkt jag ser med och utan dimljus?
Skulle inte tro det.
Det enda som mitt dimljus till för är att bredden ökas, jag får inte mer ljus framför bilen då xenonlamporna dränker det ljus som dimljusen lägger framför bilen.
Och jag är precis lika ljuskännslig som alla andra.
Jag bor ute på landet med massa vilt och vi är tacksamma för det ljus vi kan ha på.
här på landet så har man dimljus så åker det på oavsett om det är en pensionär eller en 40 årigt familjefar eller en 20 åring.
Det som jag tycker är värre är alla som inte kan blända av i tid, tänker då på dom lastbilschauförrer som ständigt bil bländade av personbilsbilister som inte bländar av förrän dom ser strålkastarna, detta gäller särskillt vid krön osv.
även på dom som inte kan blända av i en kurva trorts att man ser på ljuskäglan att den är precis bakom kurvan.
man ska blända av när man ser positionsljusen på taket på en lastbil, inte när man ser strålkastarna om dom inte har några som är takmonterade.
Men värst är alla hobbypoliser.
10% har vv kollat att dom kör med dimljus tillsammans med halvljus.
Lägg till 20-30 % istället så stämmer det bättre.