2514
Sök

Renault Mégane Coupé 97, skakar som fan vid gas

45 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Tjena, kom precis hem efter o varit ute och kört en sväng och märkte på hemvägen att bilen vibrerade(mer än vanligt) och provade gasa på lite och då skakade det av bara fan, kändes mest från högersidan. Funderade på om jag hade fått punktering och eftersom jag har run on flats så kanske jag inte hade märkt det så mycket men gick ut och kollade och så var det inte.. Det märktes tydligast i femmans växel när jag låg i runt 70-80kmh men inget alls i lägre hastigheter.
Jag vet att min bakaxel är lite lite skev men det har inte varit så det ställt till nått problem förut och har inte varit med om nått som får mig att tro att den skulle blivit värre, så undrar lite vad det kan va annars, finns väl säkerligen minst 20 olika orsaker det kan va men uppskattar förslag =/
Senast redigerat av Lurifixor (26 november 2009)

You ride what you got.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 november 2009
åk till en verkstad å be dom kolla tändspolarna..dom brukar göra att bilen hoppar rätt bra

45 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Åfan, visste inte den kunde skaka så av det. :o
Får jag ta och kolla upp, tack!
Senast redigerat av Lurifixor (26 november 2009)

You ride what you got.

45 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Fråga om det skulle va en trasig tändspole dock, det innebär väl då att den inte kör med alla cylindrar?
Och bör jag isf vara orolig för att köra med den tills jag kommer till verkstan?
För det sprutar väl fortfarande in bränsle i cylindern som inte går, eller det gör inget? ;o

You ride what you got.

1 043 Inlägg
26 november 2009
Kör bara till verkstaden inget annat.

45 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
He he ..... Kom på idag att jag glömt sätta på distansring på ena bakhjulet sen jag byta till vinterdäck.. Förhoppningsvis är det det som spökar wink ska sätta på nya runtom i veckan och hoppas att det var allt som var fel.
Tändspole lär det inte ha varit som tur va eftersom den gick hur bra som helst när den stod still.
Senast redigerat av Lurifixor (28 november 2009)

You ride what you got.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 november 2009
om en tändspole e dålig så visar de sig oftast bara under belastning, tex som du skrev skakar som fan vid gas.. sitter ett hjul löst eller skev så skakar de hela tiden.

45 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Men om en tändspole skulle vara dålig hade det inte märkts även när man gasar på i friläge?
Grejen är att den har alltid skakat/vibrerat sen en del sen jag köpte den för dels är den sänkt och stötdämparna är inte i toppskick direkt, och bussningarna är väl 12 år gamla så det är inte helt lätt att avgöra för mig om där är lite extra hjulwobbel wink .. Förutom då om det är det som händer när man gasar lite mer.

You ride what you got.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 november 2009
Lurifixor skrev:
Men om en tändspole skulle vara dålig hade det inte märkts även när man gasar på i friläge?
Grejen är att den har alltid skakat/vibrerat sen en del sen jag köpte den för dels är den sänkt och stötdämparna är inte i toppskick direkt, och bussningarna är väl 12 år gamla så det är inte helt lätt att avgöra för mig om där är lite extra hjulwobbel wink .. Förutom då om det är det som händer när man gasar lite mer.

de är inte säkert, har man lite dålig gnista så kan de bli så att man släcker/blåser ut gnistan när man börjar belasta å man skickar på mer soppa.

tändspolar som går sönder på renault e extremt vanligt..har nog bytt ett par hundra..

45 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Har inte fått mina nya distansringar än men hade lite extra funderingar.
Så här är det för tillfället, när man gasar på så skakar det rätt bra om man inte bara ger grundgas typ, men så fort man släpper gasen så försvinner det så jag börjar ju tro att det kanske inte är hjulen som bråkar(kanske bara var önsketänkande ändå). Kan nån ge lite mer specifik info på hur det känns när en tändspole är kass? Hade uppskattats enormt!
En annan grej dock, när man ligger i ettan och precis börjar gasa och röra på sig så kan man känna/höra hur något liksom slår i/hugger till, klonk säger det typ :s wtf kan det va?

You ride what you got.

45 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Ringarna på, hjälpte inte ett dugg så fick hissa upp den och kolla lite nogrannare, jojomen där satt en drivknut som var åt helvete, hela damasken var väck så det blir till o byta drivaxeln.. Surt för plånboken men hade varit värre om det rasat ute på vägen så. =/
Senast redigerat av Lurifixor (4 december 2009)

You ride what you got.

45 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Bytt drivaxeln och nu går den som en raket på anabola igen big_smile

You ride what you got.

Sök