3760
Sök

Ska köpa bil med 250hk+ men vet ej villken. (20k)

OEM <3
6 957 Inlägg
29 november 2009
#41
Subw000fer--92 skrev:
Sköter man om Mercorna så rostar dem inte. wink

Jodå, det gör dom ändå, morsans bil var pedant skött men den gilla inte vintern.
Samma med en kompis fars C200 (-01 tror) han fick på rostgarantin bytt huv, alla dörrar och baklucka
och den bilen är fan knappt körd i regn tongue Men de verkar som om en del av mercas färger
är känsligare för rost än andra.

OEM <3

1 207 Inlägg
29 november 2009
#42
Mina råd är:
1. fixa lmm på beemern och sälj den så har du råd till ett finare ex.
2. Provkör olika bilar med varierande effektuttag. En GTI modell på 170hk kan vara mycket piggare än en chippad svenssonbil eller en autobahnmissil som redan gjort ett varv runt jorden. Men du får vara beredd på att GTI modeller ofta är buskörda.
3. Satsa på en turbobil. Det är få bilar med det effektutaget med sugmotor som inte är stora och tunga.

Kan tillägga att jag köpte en saab 9000 2,3t som var steg 2 chippad av nordic och den gick mycket bra. Men om du tyckte att audi v8 drar för mycket sås så kommer du inte så mycket billigare undan här heller. Lagliga långturer drog den 0.72L/m enligt datorn, olaglig okynnes körning drog den aldrig under 1,4L/m. Det är faktiskt denna enda bil som jag haft som drar mer soppa på sommaren. wink
Senast redigerat av maco (29 november 2009)

2 656 Inlägg
29 november 2009
#43
davidklang skrev:
Destruction skrev:
Bjork skrev:

Öh? Att köpa en ny LMM för ett par tusenlappar(?) är väl bättre än att skaffa ny bil för 20k?
Du har ju en bil ståendes med önskad effekt, lägg 20k på den istället.

Finns på skroten också för 500-1500 kr, så låter ju mkt smartare att lägga 500 på en LMM.

nej gillar inte den bilen, den e lite tråkig och mkt klabb med den

va e de för karros ? skicka pm på pris om du vill sälja ..


272 Inlägg
29 november 2009
#44
davidklang skrev:
Destruction skrev:
Bjork skrev:

Öh? Att köpa en ny LMM för ett par tusenlappar(?) är väl bättre än att skaffa ny bil för 20k?
Du har ju en bil ståendes med önskad effekt, lägg 20k på den istället.

Finns på skroten också för 500-1500 kr, så låter ju mkt smartare att lägga 500 på en LMM.

nej gillar inte den bilen, den e lite tråkig och mkt klabb med den

Om det är ca 250 hk så antar jag att det är en e39? Såvida det inte är en trimmad e34/e28.

Om du då fixar ny LMM och får igång den kommer du garanterat få omkring 50 för den beroende på skicket. Då har du ju en utökad budget som kommer underlätta rätt rejält!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2009
#45
Bjork skrev:
Subw000fer--92 skrev:
Sköter man om Mercorna så rostar dem inte. wink

Jodå, det gör dom ändå, morsans bil var pedant skött men den gilla inte vintern.
Samma med en kompis fars C200 (-01 tror) han fick på rostgarantin bytt huv, alla dörrar och baklucka
och den bilen är fan knappt körd i regn tongue Men de verkar som om en del av mercas färger
är känsligare för rost än andra.

Precis, det är väl därför Mercedes fått detta ryktet. Du kan pedant vårda den och nog fan blir det rost på den ändå.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

908 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#46
Nicklas-med-ck skrev:
davidklang skrev:
Destruction skrev:

Finns på skroten också för 500-1500 kr, så låter ju mkt smartare att lägga 500 på en LMM.

nej gillar inte den bilen, den e lite tråkig och mkt klabb med den

Om det är ca 250 hk så antar jag att det är en e39? Såvida det inte är en trimmad e34/e28.

Om du då fixar ny LMM och får igång den kommer du garanterat få omkring 50 för den beroende på skicket. Då har du ju en utökad budget som kommer underlätta rätt rejält!

50k får jag inte för den. på blocket ligger alla runt 10-30 kanske, där e lite rost i fram kanten vid ena dörren men ska fiixa den. orginal har den vell 210hk men förra ägaren sa den var lite trimmad och har själv bänkat den till 250, men e inte sugen på bmw längre, vet inte alls riktigt vad för bil jag ska ha men 250hk+ e ju inget jätte måste, el bil som väger 1000-1600 på 180-200hk går med bra.

272 Inlägg
29 november 2009
#47
davidklang skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
davidklang skrev:

nej gillar inte den bilen, den e lite tråkig och mkt klabb med den

Om det är ca 250 hk så antar jag att det är en e39? Såvida det inte är en trimmad e34/e28.

Om du då fixar ny LMM och får igång den kommer du garanterat få omkring 50 för den beroende på skicket. Då har du ju en utökad budget som kommer underlätta rätt rejält!

50k får jag inte för den. på blocket ligger alla runt 10-30 kanske, där e lite rost i fram kanten vid ena dörren men ska fiixa den. orginal har den vell 210hk men förra ägaren sa den var lite trimmad och har själv bänkat den till 250, men e inte sugen på bmw längre, vet inte alls riktigt vad för bil jag ska ha men 250hk+ e ju inget jätte måste, el bil som väger 1000-1600 på 180-200hk går med bra.

Okej, gissar på att det är en e34 då, då är det ju andra priser vi snackar om smile


908 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#48
Nicklas-med-ck skrev:
davidklang skrev:
Nicklas-med-ck skrev:

Om det är ca 250 hk så antar jag att det är en e39? Såvida det inte är en trimmad e34/e28.

Om du då fixar ny LMM och får igång den kommer du garanterat få omkring 50 för den beroende på skicket. Då har du ju en utökad budget som kommer underlätta rätt rejält!

50k får jag inte för den. på blocket ligger alla runt 10-30 kanske, där e lite rost i fram kanten vid ena dörren men ska fiixa den. orginal har den vell 210hk men förra ägaren sa den var lite trimmad och har själv bänkat den till 250, men e inte sugen på bmw längre, vet inte alls riktigt vad för bil jag ska ha men 250hk+ e ju inget jätte måste, el bil som väger 1000-1600 på 180-200hk går med bra.

Okej, gissar på att det är en e34 då, då är det ju andra priser vi snackar om smile

jo det är det ju tongue

1 207 Inlägg
29 november 2009
#49
davidklang skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
davidklang skrev:

nej gillar inte den bilen, den e lite tråkig och mkt klabb med den

Om det är ca 250 hk så antar jag att det är en e39? Såvida det inte är en trimmad e34/e28.

Om du då fixar ny LMM och får igång den kommer du garanterat få omkring 50 för den beroende på skicket. Då har du ju en utökad budget som kommer underlätta rätt rejält!

50k får jag inte för den. på blocket ligger alla runt 10-30 kanske, där e lite rost i fram kanten vid ena dörren men ska fiixa den. orginal har den vell 210hk men förra ägaren sa den var lite trimmad och har själv bänkat den till 250, men e inte sugen på bmw längre, vet inte alls riktigt vad för bil jag ska ha men 250hk+ e ju inget jätte måste, el bil som väger 1000-1600 på 180-200hk går med bra.

But still, fixar du den för 2k och säljer den sedan för 20k så har du ju 18k extra att lägga ut på den nya bilen. Vilket gör att du kan få ett riktigt fräscht ex.

908 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#50
maco skrev:
davidklang skrev:
Nicklas-med-ck skrev:

Om det är ca 250 hk så antar jag att det är en e39? Såvida det inte är en trimmad e34/e28.

Om du då fixar ny LMM och får igång den kommer du garanterat få omkring 50 för den beroende på skicket. Då har du ju en utökad budget som kommer underlätta rätt rejält!

50k får jag inte för den. på blocket ligger alla runt 10-30 kanske, där e lite rost i fram kanten vid ena dörren men ska fiixa den. orginal har den vell 210hk men förra ägaren sa den var lite trimmad och har själv bänkat den till 250, men e inte sugen på bmw längre, vet inte alls riktigt vad för bil jag ska ha men 250hk+ e ju inget jätte måste, el bil som väger 1000-1600 på 180-200hk går med bra.

But still, fixar du den för 2k och säljer den sedan för 20k så har du ju 18k extra att lägga ut på den nya bilen. Vilket gör att du kan få ett riktigt fräscht ex.

jo det är ju sant men vet fortfarande inte vad för bil jag vill ha smile

908 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#51
tänkte ladda upp en bild på bmw:n men bilden e för liten, hur ska jag göra för att kunna visa den ?

1 482 Inlägg
30 november 2009
#52
Rquired skrev:
Plockat från Autopower, om dessa bultar kan "skramla" vete fan men det är väl det enda felet på M60. Om de skramlar och har sig i övrigt har ju med skötsel att göra inte själva bilen. Men visst köper man en 540i för 13k av Muhammed "knarksläden" kallech så får man nästan skylla sig själv...

Pumpen skramlar duktigt och bultarna hörs tydligt.
Ett till problem är om motorn är dåligt skött eller extremt hårt körd så kamkedjorna blir slappa.
I kamkåpan finns det en liten kant som en väldigt slapp kedja kan hugga tag i. Följden av detta är i dom flesta fallen en ny motor eller en dyr renovering. Detta är dock väldigt ovanligt för det finns uppenbarligen väldigt få puckon som kör med en motor som rasslar.


Ontopic:
Ska du ha en bil med 250hk, för 20k. Och sen börjar slå ner på bränslekostnaden så kanske du borde fundera på vad du snackar om?

Oavsett vilken bil du köper, med denna effekt, så kommer soppamätaren gå ner fort om du vill använda dessa hästar. Det lovar jag dig. Och ju mer du använder dessa unika hästar desto mer kommer det kosta dig att äga bilen då den slits fortare. På en nyare bilar så anpassar sig servicen efter körsättet också, dvs hårdare körning=mycket tätare service.

Och om du vill åka fort, är du då medveten om vilken typ av väghållning du får för 20k? Ingenting man gärna åker över 150km/h i om du frågar mig.

BLT Service
Theracords Music Label

217 Inlägg
30 november 2009
#53
http://www.blocket.se/lund/Fiat_2487540 … 14&w=3   Den ANDRA bilen i hans annons om du läser texten vore nåt för dig! 250hk på 700kg! inom din budget oxå! KÖP!lol
Senast redigerat av GTI_Jocke (30 november 2009)

Das Auto

1 581 Inlägg
30 november 2009
#54
50 hk mindre men bra bilar; S40 T4, pigga o mer bensinsnåla. Förmodligen bästa köpet för dig.
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S40_ … 11&w=3
Senast redigerat av Fellow (30 november 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 december 2009
#55
Subw000fer--92 skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Jodå, det gör dom ändå, morsans bil var pedant skött men den gilla inte vintern.
Samma med en kompis fars C200 (-01 tror) han fick på rostgarantin bytt huv, alla dörrar och baklucka
och den bilen är fan knappt körd i regn tongue Men de verkar som om en del av mercas färger
är känsligare för rost än andra.

Precis, det är väl därför Mercedes fått detta ryktet. Du kan pedant vårda den och nog fan blir det rost på den ändå.

Nej da, Ingen av familjens mercor har haft några rost problem...Några av bilarna har vi haft över 10år och dem har inte rostat ännu tongue

Beror ju på modell, alla mercedes modeller oavsett ålder rostar inte. Och ett rostfritt exemplar betyder inte att ett märke inte har problem, för att citera Vi bilägare angående Förr-förra E-klass vilken sägs vara "värst";

Förnäma bilar får inte förvandlas till skäckiga kexburkar, ens efter många år. Tyvärr har det visat sig att E-klass inte håller måttet.

Varning för lacksläpp och rostbildning under gummilisterna på dörrbågarna samt runt nyckelhålet på kofferten. Även skärmkanterna fram och bak är i farozonen. Ensidig galvanisering och dålig vidhäftning av lacken är orsaken till problemen.

Andra oroshärdar är infästningen för fjäderbenen, infästningen för handbromsen, hjulupphängningens hjälpram och igensatta tröskellådor, där dålig dränering på sikt orsakar rost


Och betyg: 1 av 5 möjliga.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=370

Mercedes C-klass, förra modellen:

De känsligaste skarvarna längst ner på dörrarna täcks av en list som kan samla smuts och fukt och skärmkanterna bak har smutssamlande hylla.Något traditionellt slitskydd under bilen finns inte. I stället är hela underredet täckt av plastsköldar. Därunder saknas behandling.

Karossen är galvaniserad till 85 procent, men alla ytterplåtar har endast enkelsidig beläggning. Varning för lacksläpp.


Betyg: 2 av 5 möjliga.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=369

Ovanstående är inte detsamma som en dålig bil, men viss varning finns. Observera att ovanstående modeller har "ensidig galvanisering och dålig vidhäftning av lacken" och kan börja rosta lite varstans, vilket också varit fallet.

Nyare modeller har bättre betyg, men jag skulle då inte bli förvånad om det sänks. Även förra E-klass har haft rostproblem. Och A-klass av både förra generationen och nuvarande likaså...

Sedan finns det konkurrenter som har problem med vissa delar av karossen, och jag tar upp det direkt för att annars är det bara någon som svarar med att "men konkurrenternas bilar rostar också!". Vi tar värsta konkurrenten från Bayerns sämsta modell enligt vi bilägares tester; Bmw 5-serie E39 pre-faclift. Även den med en tvåa i betyg:

BMW 528  (E39, min anmärkning)har ett noggrant rostskydd. Bilen har ett galvskikt som går upp jäms med takbågarna. Bilen har också extra vaxskydd i utsatta balkar.

Sedan har man i efterhand tillfört, vilket är anledningen till en sänkning i betyg:

"Det har med tiden visat sig att tätningen i bakluckor och dörrar inte hållit måttet. Tätningen blir spröd och spricker med påföljd att fukt letar sig in vilket resulterar i rostangrepp på luck- och dörrskarvar"

Observera att detta endast gäller baklucka och dörrar.

Vad Mercedes har är alltså rakt igenom felkonstruerat rostskydd, på åtminstone de modeller här ovan ev. flera. Jag skulle våga påstå att även de nya har problem då jag haft en hel del kontakt med aukt. Mercedes i stan. Detta skall vägas upp mot "vanliga" bilar som oftast bara har ett par svaga punkter...
Senast redigerat av Rquired (2 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 december 2009
#56
laggey skrev:
en audi a8 quattro 4.2liters 280hk, lite hög soppa men 4krafs till vintern och går att få under litern med snäll körning

den drar inte under litern om du så puttar runt den på tomgång ... lol

sen till trådskaparen. vill ha en bil med massa hästar som inte drar massor med bensin för 20k... hmmm lycka till

2slow


Sök