4202
Sök

Tvist ang en krock

139 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
I Fredags var jag på väg till Malmö på E22 från Hbg, När jag närmar mig Malmö så är det arbete under en bro. Jag har bifogat en bil (jag vet den är kass) kommer att uppdatera med nya när jag kommer hem ikväll.

Hur somhelst som ni ser på bilden så upphör sträckad linje och en spärrlinje är markerad, bussen missar det antar jag och fotsätter rakt fram och kör på min högra sida med sin bakdel och repar hela sidan, kvinnan i bussen stannar inte och när jag väl få stopp på bussen skyller hon sen att jag trängde mig förbi, och att det är 50 väg och jag har plikt att släppa förbi bussen. 

Jag frågar då varför hon inte stannade och då svarar hon att hon såg inte vad som hände, frågan är hur kan hon skylla att jag trängde mig förbi när jag körde i mitt fält och hon kom över på mitt?

Eller vad säger ni ? vem är vållande här ?

Som sagt kommer mer bilder sen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/810504_9jm9pd.jpg
Krocken

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 november 2009
varför gnälla om de på internet försäkringsbolagens ärenden om vem som ska få reparerat gratis ..
så de kvittar vems fel de är ....

Kombi-Nation
289 Inlägg
30 november 2009
Det är ett svårt fall, men så som jag ser det så är det bussen som gjort sig skyldig eftersom hon kör över heldragen linje. Har själv kört under den bron många ggr där det flertal gånger hade kunnat sluta riktigt illa, folk förstår inte vilka linjer dom ska följa, dom vita eller dom oranga.

Enligt min mening så ska bussen stå för hela kalaset. Hade hon hållt sin sida så hade inget hänt.

Edit: Sen å andra sidan så kan man skylla lite på dig också. Då du vet att det är ett vägarbetsområde och ser att vägen smalnar av och du ser en buss i högra filen, då hade du kunnat lätta lite på gasen dom 100metrarna som vägarbetet är på. Sen hade vägen blivit bred igen och du hade kunnat dra på som vanligt...
Senast redigerat av Fetazde (30 november 2009)

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 november 2009
det är dom orangea som ska föjas så jag bussen åker  dit

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 883 Inlägg
30 november 2009
Instämmer i Fetazde inlägg.
Bussen kör över spärrlinjen, men hur FB tolkar det hela vet man aldrig.

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
30 november 2009
Bussen har inte företräde bara för att det är 50,, bussen har företräde om det är 50 och om den ska ut från en hållplats

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 november 2009
Jag tkr det lutar imot att det är bussens fel.
Ser ingen anledning om vrf det skulle vara ditt tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

139 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Inte jag heller men kvinnan var rasande och hon hade ett "vittne" i bussen som hävdar att jag trängde mig förbi, Bussarna är tokiga i malmö

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
30 november 2009
Att köra i Malmö vid rusnings trafik är en mardröm på en del platser. Håll er borta från bussarna och skynda er aldrig förbi. Har själv varit tvungen att göra en manöver från en buss och köra ut i motsatt riktning med trafik kommande emot mig ca 50m fram, tur nog så han jag in på rätt fil igen.

I alla fall så kan det bli svårt att "vinna" över bussbolaget, om du har ett vittne på din sida så har du en chans iaf.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

4 001 Inlägg
30 november 2009
Kinshi skrev:
I Fredags var jag på väg till Malmö på E22 från Hbg, När jag närmar mig Malmö så är det arbete under en bro. Jag har bifogat en bil (jag vet den är kass) kommer att uppdatera med nya när jag kommer hem ikväll.

Hur somhelst som ni ser på bilden så upphör sträckad linje och en spärrlinje är markerad, bussen missar det antar jag och fotsätter rakt fram och kör på min högra sida med sin bakdel och repar hela sidan, kvinnan i bussen stannar inte och när jag väl få stopp på bussen skyller hon sen att jag trängde mig förbi, och att det är 50 väg och jag har plikt att släppa förbi bussen. 

Jag frågar då varför hon inte stannade och då svarar hon att hon såg inte vad som hände, frågan är hur kan hon skylla att jag trängde mig förbi när jag körde i mitt fält och hon kom över på mitt?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/810504_9jm9pd.jpg
Krocken

Eftersom det var vägarbete och bussen nästan passerat dig helt och hållet så tror jag att felet blir ditt, du hade mycket enkelt kunnat lätta på gasen/bromsat för att undvika detta.
Senast redigerat av kolvas (30 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 697 Inlägg
30 november 2009
Om bussen passerade spärrlinjen så borde det vara dens fel. Du får inte ens köra med däcket på spärrlinjen. Men sen är det nog svårt för dig att bevisa det om busschauffören har vittne.

KHRacing
30 november 2009
hur kan du ha trängt dig förbi enligt hon om där är två filer o ni körde i varsin ?

Egen företagare
864 Inlägg
30 november 2009
som jag fattar det så hamnade du bakom bussen, hur kan hon då påstå att du trängde dig för bi om du hamnat bakom??

Tror iaf att det blir hennes fel med tanke på spärrlinje, även fast det är koner utsatta så brukar det gå att ligga i sitt körfällt utan vara ute på den andres, men många tror att fordonet är mycket bredare än det är.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

DFFL
9 020 Inlägg
30 november 2009
Haha, det jävla arbetet är en katastrof.
Framförallt när det påbörjades (För typ 45 år sedan...) så var det ingen som förstod att det var två filer där.
Så när jag "trängde mig" igenom och man då låg två i bredd så tutade folk och räckte finger...
Bara att slänga upp fingret i bakrutan och ge full gas. tongue

Men i ditt fall så är det bussen som gjort fel.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

139 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Kinshi skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/810504_9jm9pd.jpg
Krocken

Eftersom det var vägarbete och bussen nästan passerat dig helt och hållet så tror jag att felet blir ditt, du hade mycket enkelt kunnat lätta på gasen/bromsat för att undvika detta.

Bussen passerade mig, den kom i högre hastighet än mig och körde om mig, bussen höll aldrig 50km/h och som jag skrev innan så missade hon säkert spärr linjen.

139 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
hur kan du ha trängt dig förbi enligt hon om där är två filer o ni körde i varsin ?

Ja enligt henne så är jag skyldig att släppa förbi henne för att det är "50" och att bussen är bred, inte mitt fel att hon inte kan köra och missade att bussen är för bred.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
1 december 2009
Som vägmarkerings-expert (mitt jobb) kan jag iaf säga att orange markering gäller före vit (annars skulle dom inte lagt dit den wink )
Många gånger används idag svart tejp att dölja de vita med när man har tillfällig orange markering som inte går där den vita ligger så att förvirring inte ska uppstå, men tyvärr inte alltid...

/Mattias

Dieselgypsy
538 Inlägg
1 december 2009
Du kunde faktiskt anmäla henne för smitning med tanke på att du var tvungen att stoppa bussen.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 december 2009
Som "experten" wink redan påpekat så är det orange linjer som gäller om sådana finns, det är iallafall vad jag tror mig komma ihåg från körskolan.

I detta fallet "kan" dock bussbolaget få rätt bara för att "igentligen" "ska" man ge bussar lite företräde då dem är stora ock klumpiga samt har tider att passa... men om filen är bred nog för att hålla en buss med "okej" marginal så är det bussen som gjort fel, är det inte marginal nog till att åka 50 så får man köra saktare så man kan sköta det på ett säkert sätt.

EDIT: Som ovanstående säger så är det smitning från hennes sida och det är ett "grovt" brott speciellt för någon som är chafför.

Synd bara att det inte är nytt krav på teori samt körkort var 5e år eller nått sånt... för 90% av alla idioter tror sig kunna köra hur dem vill och ändå ha rätt att skälla ut folk efter noter när "man" sedan blir förbannad och ger fingret när dem börjar bli farliga.
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 december 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

139 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
TheDeadDorkster skrev:
Du kunde faktiskt anmäla henne för smitning med tanke på att du var tvungen att stoppa bussen.

När jag stannde henne till slut skyllde hon på att hon inte såg vad som hände yikes hur f*n kan hon då säga att jag "trängde mig förbi" dessutom så är det en skyllt typ 2-300 meter före som visar att bilar till vänster och lastbilar/bussar till höger.

Jag bifogar bilder i kväll har inte hunnit göra det roll

Och nej de har inte företräde för hon skyller på oxå att jag körde mer än 50 enligt henne körde jag 60-70 jaha då sa jag du måste ha kört fortare i om hon körde förbi mig visst?

Sök