4127
Sök

Tvist ang en krock

139 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/811315_ilav05.jpg
SKylten

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/811316_016ab8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/811319_6g3ew4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/811320_offlub.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/811322_bpkg42.jpg

Skogskonsult
214 Inlägg
1 december 2009
Haha om hon påstår sig få använda båda körfälten åker hon dit bra.

Du får ju i princip köra om henne också om du ligger i andra filen, finns ingen skylt som säger annat. Så hennes argument om att du trängde dig går också bort.

Muttley
1 december 2009
Där har de vart trångt hela detta året ?
Men bussen stryker på det under bron isåfall. för att bussfan har inget att göra på fel sida av vägen smile

Sen för att att skriva lite off så är "alla" bussförare i malmö ena ------ varenda gång jag kör i malmö så siktar en buss efter mig.

582 Inlägg
2 december 2009

linuslinje skrev:
Ehm...

Nu vet ju inte jag hur läget är med bussen och dess chafför, men sålänge bussen inte är registrerad som utryckningsfordon inom polis eller brandkår och framförs av chafför som har rätt att köra den så har den bannemig inget företräde där!

En buss har företräde när den LÄMNAR busshållplats

.

Inga fordon förutom utryckningsfordon får bryta spärrlinjer. Sen att ingen blir bötfälld (tex när en buss/lastbil inte får plats) är en helt annan sak.

Solklart fall att busschaffören åker dit. Är tveksam till att vittnet kommer begå mened för chafförens skull i tingsrätt.

Gjorde ni ngn skadeanmälan eller? Anmäl chaffören till polisen för smitning med. Ring även bussbolag och be om att få prata med personalchefen.

Så less på alla jävla helvetesbusschafförer som tror att de äger vägarna (har själv kört buss men inte fan kör jag sådär iaf) sorry för språket. smile

på 50 väg!

hej

139 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
jes skrev:

linuslinje skrev:
Ehm...

Nu vet ju inte jag hur läget är med bussen och dess chafför, men sålänge bussen inte är registrerad som utryckningsfordon inom polis eller brandkår och framförs av chafför som har rätt att köra den så har den bannemig inget företräde där!

En buss har företräde när den LÄMNAR busshållplats

.

Inga fordon förutom utryckningsfordon får bryta spärrlinjer. Sen att ingen blir bötfälld (tex när en buss/lastbil inte får plats) är en helt annan sak.

Solklart fall att busschaffören åker dit. Är tveksam till att vittnet kommer begå mened för chafförens skull i tingsrätt.

Gjorde ni ngn skadeanmälan eller? Anmäl chaffören till polisen för smitning med. Ring även bussbolag och be om att få prata med personalchefen.

Så less på alla jävla helvetesbusschafförer som tror att de äger vägarna (har själv kört buss men inte fan kör jag sådär iaf) sorry för språket. smile

på 50 väg!

Vadå på 50 väg?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 december 2009
Kinshi skrev:
jes skrev:

linuslinje skrev:
Ehm...

.

på 50 väg!

Vadå på 50 väg?

Bussar har "bara" företräde när dem ska ut från hållplats på 50 vägar... tänk själv katastrofen om man skulle ligga på landsväg och sen stanna till stillastående bara för att släppa fram bussen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

687 Inlägg
2 december 2009
linuslinje skrev:

FEL!.

TrF 3:11§
Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särsklid försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den den heldragna linjen.

Så visst får man bryta en spärrlinje med valfritt fordon om förutsättningarna för det är uppfyllt..
Nu vet jag inte hur det är i TS fall, var det något hinder liknande på vägen som gjorde att bussen inte kunde hålla spärrlinjen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2009
Ointressant vad alla tycker. Det blir försäkringsbolaget som beslutar. Det kan till och med sluta med att du får dina skador betalade efter beslut från försäkringsbolagen men sedan blir åtalad för vårdslöshet i trafiken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

139 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Nehe skrev:
linuslinje skrev:

FEL!.

Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den den heldragna linjen.

Så visst får man bryta en spärrlinje med valfritt fordon om förutsättningarna för det är uppfyllt..
Nu vet jag inte hur det är i TS fall, var det något hinder liknande på vägen som gjorde att bussen inte kunde hålla spärrlinjen?

Nej det var inget som spärrade vägen men bussen räknade nog fel och trodde de skulle komma genom.

687 Inlägg
3 december 2009
Kinshi skrev:
Nej det var inget som spärrade vägen men bussen räknade nog fel och trodde de skulle komma genom.

? Trodde de skulle komma igenom vad? Kom bussen inte förbi genom att hålla spärrlinjen så är det ju fullt lagligt att bryta den..

Men vill inte spekulera om hur det är i ditt fall då jag inte är insatt.

139 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
som du skrev Om särsklid försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om

Men bussen struntade i allt och körde genom bara, det jag menar att bussen trodde att den skull hinna smita förbi mig utna att köra på mig

687 Inlägg
4 december 2009
Kinshi skrev:
som du skrev Om särsklid försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om

Men bussen struntade i allt och körde genom bara, det jag menar att bussen trodde att den skull hinna smita förbi mig utna att köra på mig

Jo det är din sida av vad som hände och jag är som sagt inte insatt i händelsen..

Du får väl se vad utredningen säger.

164 Inlägg
4 december 2009
Nehe skrev:
linuslinje skrev:

FEL!.

De 3 sista undantagen gäller inte vid platsen för händelsen. Då återstår den första som möjligtvis är tillämpbar. Ett "hinder på vägen" är ett uttryck som sannolikt kan tolkas olika. Det finns en tendens att man har en mjukare tolkning när det gäller yrkesmässig trafik (se punkt 2). Det innebär självklart inte att yrkesförare ges ansvarsfrihet i vissa situationer men däremot ställs det ett större krav på samverkan mellan olika trafikanter. Rimligtvis betyder det att man som privatbilist måste visa större hänsyn då större fordon i yrkesmässig trafik skall passera trånga utrymmen...som i det här fallet.

När det gäller busschaufförens agerande så finns det tecken som tyder på vissa brister, däremot är det nog tveksamt om det räcker för att denne skall anses som ensam vållande till händelsen.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

687 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Nehe skrev:
linuslinje skrev:

FEL!.

De 3 sista undantagen gäller inte vid platsen för händelsen. Då återstår den första som möjligtvis är tillämpbar. Ett "hinder på vägen" är ett uttryck som sannolikt kan tolkas olika.

Nu kanske detta inte var menat till mig men om det var det så ser jag inte vart jag har skrivit någon annat än det du skriver? Så varför kommentera?

164 Inlägg
4 december 2009
Jag har skrivit några kommentarer till dina ord om TrF 3:11§ OCH om tolkningen av de undantag som stipuleras i TrF 3:11§. Vad är problemet? Om du ätit taggtråd till frukost så bör du kanske hålla dig borta från datorn tills du lugnat ner dig.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

Sök