3454
Sök

Höga avgasvärden Saab 9000 2.3ltt maptun steg 3 -97

66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
Besiktade min bil idag med 3 st 2or

hc-halt tomgång, för hög.
co-halt förhöjd tomgång, för hög.
lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.

gränsvärdena inom parentes
CO 0,5 (0,5)             HC 127 (100)
CO 2500 0,5 (0,3)     Lambda 1,07 (0,97-1,03)

när besiktningsgubben höll den på 2500 blöddrade den lite

Jag har förstått att allt det här är av ett problem men jag kan inte sätta fingret på vad det är exakt är.
men lite info till er så ni kan hjälpa mig.
Maptun steg 3
3" från turbo med racekisse
öppet JR filter

för ca 100 mil sedan bytte jag tändstift för att bilen laddar normalt 1,2 men den laddade 1,0 sen hoppade ner till 0,8 och sen spottade den bara så tändstiften va så dåliga men jag undrar om den gick lite fett då för att inte tändstiften orkade antända allt så jag gissar på bränd lambda sond eller smält katt. tacksam för alla svar:)


845 Inlägg
1 december 2009
#2
Den går för magert, Det där med tändstiften tyder också på det.


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#3
Ja för tändstiften som satt innan hade inte ens gått 1000mil


845 Inlägg
1 december 2009
#4
DKWpontus skrev:
Ja för tändstiften som satt innan hade inte ens gått 1000mil

Vet inte hur man ska göra för att fixa det. Men på nått sett skulle du behöva (ställa på) den, så den får mer soppa.


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#5
Orginal BTR går till 2.5Bar och mer behövs igentligen inte, men tror du inite lambdan spökar för då skickar det ju mindre eller mer soppa om den felar?


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#6
Ska imorgon låna en tech 2 så får jag se vad den säger.. återkommer om jag hittar felet.smile


2 021 Inlägg
1 december 2009
#7
Byt olja och filter, kolla så avgassystemet är tätt, tanka 25% e85 och VARMKÖR bilen riktigt ordentligt innan du åker in så ska du se att de fixar sig, var ju inte allt för höga värden.


845 Inlägg
1 december 2009
#8
Rille0 skrev:
Byt olja och filter, kolla så avgassystemet är tätt, tanka 25% e85 och VARMKÖR bilen riktigt ordentligt innan du åker in så ska du se att de fixar sig, var ju inte allt för höga värden.

Tror du inte den kommer gå ännu magrare, ev spika med e85 i en trimmad bil.


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#9
Rille0 skrev:
Byt olja och filter, kolla så avgassystemet är tätt, tanka 25% e85 och VARMKÖR bilen riktigt ordentligt innan du åker in så ska du se att de fixar sig, var ju inte allt för höga värden.

Jag bytte olja och filter för 450 mil sedan och jag åkte till en verkstad efter och sen sa dom att jag skulle åka på 2:an ut till sjösa och tillbaka=1½ mil ungefär på 2:ans växel i 4000varv, den var ruskigt varm men det blev inte bättre för det ändå.. kör bara på 98.


164 Inlägg
1 december 2009
#10
har du mätuttag så du kan mäta avgasvärden före katalysatorn?

den är nog bränd med de värdena du har. sen varför den brunnit är nästa steg.


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#11
titum skrev:
har du mätuttag så du kan mäta avgasvärden före katalysatorn?

den är nog bränd med de värdena du har. sen varför den brunnit är nästa steg.

Ne det har jag inte, jag tror att värdena skulle vara högre om jag hade smält katt.
men om det är katten så är ju inte det så roligt att punga upp en ny racekatt:/


164 Inlägg
1 december 2009
#12
synd det... nä alltså det stämmer ganska bra dina värden, motorn lämnar kvar lite syre till katten (högt lambda) som sedan katalysatorn använder föratt förbränna hc och co (och syret färbränns i processen somsagt)

annars brukar hög hc och co vara i kombination med lågt lambda värde (fet soppa blandning)

väldigt sällan hög hc å co vid högt lambda


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#13
titum skrev:
synd det... nä alltså det stämmer ganska bra dina värden, motorn lämnar kvar lite syre till katten (högt lambda) som sedan katalysatorn använder föratt förbränna hc och co (och syret färbränns i processen somsagt)

annars brukar hög hc och co vara i kombination med lågt lambda värde (fet soppa blandning)

väldigt sällan hög hc å co vid högt lambda

okej men allt nu tyder på mager blandning, och jag kan inte riktigt släppa det där med att den bluddrade på jämn gas och att det ska ha med katten att göra...hmm:/


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 december 2009
#14
DKWpontus skrev:
Orginal BTR går till 2.5Bar och mer behövs igentligen inte, men tror du inite lambdan spökar för då skickar det ju mindre eller mer soppa om den felar?

hmm roll

saxat från STCS skrev:
Btr på 9000
Turbo, ej kat -1986: 2.5 bar
Turbo kat 1986-: 2.5 bar
Turbo, ej kat 1987-: 2.8 bar
B202i: 3.0 bar
Alla saabar med kortmotor har BTR på 3bar, gäller alltså inte bara 9000.
Den ser ut så här:
(bild kommer)

mig veteligen så har 9000 -97 kortmotor wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

845 Inlägg
1 december 2009
#15
kwansa skrev:
DKWpontus skrev:
Orginal BTR går till 2.5Bar och mer behövs igentligen inte, men tror du inite lambdan spökar för då skickar det ju mindre eller mer soppa om den felar?

hmm roll

saxat från STCS skrev:
Btr på 9000
Turbo, ej kat -1986: 2.5 bar
Turbo kat 1986-: 2.5 bar
Turbo, ej kat 1987-: 2.8 bar
B202i: 3.0 bar
Alla saabar med kortmotor har BTR på 3bar, gäller alltså inte bara 9000.
Den ser ut så här:
(bild kommer)

mig veteligen så har 9000 -97 kortmotor wink

Du e klok du big_smile
Senast redigerat av Jimpiz (1 december 2009)


66 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#16
kwansa skrev:
DKWpontus skrev:
Orginal BTR går till 2.5Bar och mer behövs igentligen inte, men tror du inite lambdan spökar för då skickar det ju mindre eller mer soppa om den felar?

hmm roll

saxat från STCS skrev:
Btr på 9000
Turbo, ej kat -1986: 2.5 bar
Turbo kat 1986-: 2.5 bar
Turbo, ej kat 1987-: 2.8 bar
B202i: 3.0 bar
Alla saabar med kortmotor har BTR på 3bar, gäller alltså inte bara 9000.
Den ser ut så här:
(bild kommer)

mig veteligen så har 9000 -97 kortmotor wink

jaha ännu bättre än vad jag trodde då:)


66 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#17
idag har jag vart och provat med tech 2 och kollat olika värden men bilen var så konstig när vi mätte avgasvärden att en som jobbat som felsökare på saab i över 20 år höjde på ögonbrynen, men jag har bytt till GMs longlife helsyntets olja nu och ställde in elektrod avstånd på stiften, ska imorgon prova mäta avgaserna igen.


66 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#18
DKWpontus skrev:
idag har jag vart och provat med tech 2 och kollat olika värden men bilen var så konstig när vi mätte avgasvärden att en som jobbat som felsökare på saab i över 20 år höjde på ögonbrynen, men jag har bytt till GMs longlife helsyntets olja nu och ställde in elektrod avstånd på stiften, ska imorgon prova mäta avgaserna igen.

Kan tilllägga att jag blev lurad vid köpet då killen innan sa att det satt en racekat men i själva verket var det en rensad kat så jag bytte till en 3" sportkatalysator och bilen fick värden som jag inte trodde en motor som gått 25k mil kunde ha. tack alla för svar.



Sök