3343
Sök

Vilken busbil? bmw 530 e34 v8 vs volvo 740 turbo

806 Inlägg
2 december 2009
#61
att överladda en bömwö är simpelt, iaf till 6an men det är ju inte lagligt dock:(


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 december 2009
#62
lodiseN skrev:
att överladda en bömwö är simpelt, iaf till 6an men det är ju inte lagligt dock:(

Nä men det är ju nästan allt när det gäller bilar tongue

Turbokonverterad BMW står på önskelistan tongue

Jonas

Pan
2 december 2009
#63
lodiseN skrev:
att överladda en bömwö är simpelt, iaf till 6an men det är ju inte lagligt dock:(

Ja överladda är väl ingen kostighet! Men den ska ju gå bra med sen. Har inte så stor koll på Bmw. Finns chip att köpa för överladd? Eller hur går du tillväga med sprutet? Har själv gått i tankarna kan ju få bra med kräm big_smile Men det blir senare i livet måste ju trimma det man har mer först.

1 482 Inlägg
2 december 2009
#64
Jag är själv sugen på en Manuell 530 Sedan E34. Har för tillfället en 540ia touring.
Touringen är inge kul att sladda med, spec inte med automat big_smile

Men att slänga ur m60b30 spisen och hiva ner en M60B40 är la inte så svårt. Polarn gjorde det på en helg. Men man måste byta knacksensorer, insug m.m på B40'n för att elektroniken ska lira.

M60 klarar inte mycket överladdning, tänk på det om du har planer på turbo. Blocken spricker.

Pan: Chipp till bmw turbo köper man av Fekzen på PPF. Han gör chippet efter dina önskemål.
Senast redigerat av Noxxer (2 december 2009)

BLT Service
Theracords Music Label

283 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#65
Noxxer skrev:
Jag är själv sugen på en Manuell 530 Sedan E34. Har för tillfället en 540ia touring.
Touringen är inge kul att sladda med, spec inte med automat big_smile

Men att slänga ur m60b30 spisen och hiva ner en M60B40 är la inte så svårt. Polarn gjorde det på en helg. Men man måste byta knacksensorer, insug m.m på B40'n för att elektroniken ska lira.

M60 klarar inte mycket överladdning, tänk på det om du har planer på turbo. Blocken spricker.

Pan: Chipp till bmw turbo köper man av Fekzen på PPF. Han gör chippet efter dina önskemål.

Tack du! bra svar!


283 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#66
just nu lutar det åt att bygga en engen volvo 740 turbo. då får jag en lekbil så som jag vill ha den smile


Pan
2 december 2009
#67
ralle_xtreme skrev:
just nu lutar det åt att bygga en engen volvo 740 turbo. då får jag en lekbil så som jag vill ha den smile

Jävligt kul att bygga. Ska uppgradera min lite i vinter med. Värre krängningshämmare lite ambulans stag och sånt är tanken. Lite mer mos med wink

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735

283 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#68
Pan skrev:
ralle_xtreme skrev:
just nu lutar det åt att bygga en engen volvo 740 turbo. då får jag en lekbil så som jag vill ha den smile

Jävligt kul att bygga. Ska uppgradera min lite i vinter med. Värre krängningshämmare lite ambulans stag och sånt är tanken. Lite mer mos med wink

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735

härligt som fan! big_smile


1 482 Inlägg
2 december 2009
#69
Jag rekomenderar volvo.

Bmw'n är för dyr att busa med. Antingen måste du lätta den som fan eller turbo/kompressormata den.
Vet inte hur mkt kilo man kan skala av på en E34 men det är 1dm tjock ljuddämpning i golvet iaf smile

BLT Service
Theracords Music Label

283 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#70
Noxxer skrev:
Jag rekomenderar volvo.

Bmw'n är för dyr att busa med. Antingen måste du lätta den som fan eller turbo/kompressormata den.
Vet inte hur mkt kilo man kan skala av på en E34 men det är 1dm tjock ljuddämpning i golvet iaf smile

kanske är lite för mkt glidare bil för mig.. jag är ingen glidare smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 december 2009
#71
ralle_xtreme skrev:
Noxxer skrev:
Jag rekomenderar volvo.

Bmw'n är för dyr att busa med. Antingen måste du lätta den som fan eller turbo/kompressormata den.
Vet inte hur mkt kilo man kan skala av på en E34 men det är 1dm tjock ljuddämpning i golvet iaf smile

kanske är lite för mkt glidare bil för mig.. jag är ingen glidare smile

E34 är ingen glidare, den är lättare i steget än många mindre bilar. Men visst, smakar det så kostar det smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
2 december 2009
#72
ralle_xtreme skrev:
ekelund88 skrev:
ralle_xtreme skrev:

asså bilen måste vara manuell så 540 är rätt så ute i med att dom är skit svåra och hitta manuella och dom som är manuella ska man ju bevara och inte köra runder som en stolle i tongue jag kollar också på 535 men v8 känns lite roligare tongue

är de 535a du e sugen på så mata på med frågor smile

säg vad du tycker om bilen? smile

den ligger grymt stadigt på vägen även helt orginal väldigt enkel o kontrolera på sladd jätte skoj verkligen bara o skicka i växlarna o kraften kommer direkt min e så intill maxutrustad man kunde få en e34a från den tiden saknar bara elstolar och eltaklucka med de kvarts tank stor baslåda mig + tjejen vägde den in på 1700 kg kapar de lätt utan baslåda mm om du vill

kostnader har lite jämförelse senaste 740in turbo autmat långfärd motorväg 8 mils körning 1.6 milen
535a samma sväng med samma körsätt c:a 1.1

stadskörning väldigt inspirerad e34 2.5 liter milen 740 tic aut 3.0 liter milen

bmwn = ej motorras trotts stenhård körning mycket kamikaze starter osv
volvo turbo ägt 2 st 3 motorras med samma sortskörning

växellåda bmw 0 volvo 2

bakaxel bmw 0 volvo 1

bmw har jag kört sönder 2 hardy skivor volvon inget sånt


2 Inlägg
3 december 2009
#73
Nu har jag skrattat åt alla öppnade chipspåsar, och funderar på varför mina chips tog slut på förra sidan. Så jag får väl fylla i lite vad jag tycker här med då.

Volvo 740Tic.
***********
+ Billiga i inköp
+ Lätta att trimma
+ Billiga delar
+ Skitkul som slitosläng
- Inte tyst
- inte vacker (relativt argument)
- För lätta i baken.

Har bara haft sug-740's, men de har varit goa att sladda med. Bara man lär sig balansgången i hur brett man kan köra, så är det bara kasta upp i valfri fart. (Var vänlig dippa chipset nu)...
Men det är trots allt lite mer slitosläng kanske i mitt tycke.

BMW 530 e34 (som jag har nu)'
**********************
+ Snygg(are iaf)
+ Vridstark
+ Varvvillig motor , (man kan tro att en v8 bara är vridstark långt ner i registret, men så är inte fallet med denna motor.)
+ Bra balans i chassi original, som alltid går att förbättra.
+ V8
- V8 (bränsleförbrukningen är ju i min bil 0,95 landsväg, och okänd i stan.) Snitt på 140mil är 1,07 så så farligt verkar det ändå inte vara

En 530 får du rätt gött utrustad nu med tanke på att ingen vill ha v8 i dagens samhälle.

Men ska du ha en liten busbil för 30k.... nja, jag vet inte riktigt. Hade frågan varit en bruks/bus så hade jag kört på 530, då för 30 k skulle du få

530 = 16k (ungefär)
Säkningssats/Coilovers = 8-10k
(540motor = 6-7k) big_smile

En volvo 740/940 får du ju köpa större turbo till för att komma upp i samma effektsiffror...


Så, hoppas era chips tog slut nu, för nu orkar jag inte skriva mer Volvo vs. BMW skit.

Jag har volvo i hjärtat med bmw på papperet. Det enda jag är missnöjd med bmw'n nu är att jag inte har varmt säte när jag sätter mig en vintermorgon, och att jag itne har 300hk.

Martin Fåglefelt Attitudemotorclub BMW 318is -90

283 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#74
Martin_84 skrev:
Nu har jag skrattat åt alla öppnade chipspåsar, och funderar på varför mina chips tog slut på förra sidan. Så jag får väl fylla i lite vad jag tycker här med då.

Volvo 740Tic.
***********
+ Billiga i inköp
+ Lätta att trimma
+ Billiga delar
+ Skitkul som slitosläng
- Inte tyst
- inte vacker (relativt argument)
- För lätta i baken.

Har bara haft sug-740's, men de har varit goa att sladda med. Bara man lär sig balansgången i hur brett man kan köra, så är det bara kasta upp i valfri fart. (Var vänlig dippa chipset nu)...
Men det är trots allt lite mer slitosläng kanske i mitt tycke.

BMW 530 e34 (som jag har nu)'
**********************
+ Snygg(are iaf)
+ Vridstark
+ Varvvillig motor , (man kan tro att en v8 bara är vridstark långt ner i registret, men så är inte fallet med denna motor.)
+ Bra balans i chassi original, som alltid går att förbättra.
+ V8
- V8 (bränsleförbrukningen är ju i min bil 0,95 landsväg, och okänd i stan.) Snitt på 140mil är 1,07 så så farligt verkar det ändå inte vara

En 530 får du rätt gött utrustad nu med tanke på att ingen vill ha v8 i dagens samhälle.

Men ska du ha en liten busbil för 30k.... nja, jag vet inte riktigt. Hade frågan varit en bruks/bus så hade jag kört på 530, då för 30 k skulle du få

530 = 16k (ungefär)
Säkningssats/Coilovers = 8-10k
(540motor = 6-7k) big_smile

En volvo 740/940 får du ju köpa större turbo till för att komma upp i samma effektsiffror...


Så, hoppas era chips tog slut nu, för nu orkar jag inte skriva mer Volvo vs. BMW skit.

Jag har volvo i hjärtat med bmw på papperet. Det enda jag är missnöjd med bmw'n nu är att jag inte har varmt säte när jag sätter mig en vintermorgon, och att jag itne har 300hk.

Bra svar!! (Y)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#75
Martin_84 skrev:
Nu har jag skrattat åt alla öppnade chipspåsar, och funderar på varför mina chips tog slut på förra sidan. Så jag får väl fylla i lite vad jag tycker här med då.

Volvo 740Tic.
***********
+ Billiga i inköp
+ Lätta att trimma
+ Billiga delar
+ Skitkul som slitosläng
- Inte tyst
- inte vacker (relativt argument)
- För lätta i baken.

Har bara haft sug-740's, men de har varit goa att sladda med. Bara man lär sig balansgången i hur brett man kan köra, så är det bara kasta upp i valfri fart. (Var vänlig dippa chipset nu)...
Men det är trots allt lite mer slitosläng kanske i mitt tycke.

BMW 530 e34 (som jag har nu)'
**********************
+ Snygg(are iaf)
+ Vridstark
+ Varvvillig motor , (man kan tro att en v8 bara är vridstark långt ner i registret, men så är inte fallet med denna motor.)
+ Bra balans i chassi original, som alltid går att förbättra.
+ V8
- V8 (bränsleförbrukningen är ju i min bil 0,95 landsväg, och okänd i stan.) Snitt på 140mil är 1,07 så så farligt verkar det ändå inte vara

En 530 får du rätt gött utrustad nu med tanke på att ingen vill ha v8 i dagens samhälle.

Men ska du ha en liten busbil för 30k.... nja, jag vet inte riktigt. Hade frågan varit en bruks/bus så hade jag kört på 530, då för 30 k skulle du få

530 = 16k (ungefär)
Säkningssats/Coilovers = 8-10k
(540motor = 6-7k) big_smile

En volvo 740/940 får du ju köpa större turbo till för att komma upp i samma effektsiffror...


Så, hoppas era chips tog slut nu, för nu orkar jag inte skriva mer Volvo vs. BMW skit.

Jag har volvo i hjärtat med bmw på papperet. Det enda jag är missnöjd med bmw'n nu är att jag inte har varmt säte när jag sätter mig en vintermorgon, och att jag itne har 300hk.

Bra svar, en anmärkning har jag dock;
E34 med V8 är knappast en snålbil, men med tanke på Volvo 740 turbo "bensinbolagens favorit" vill ha kan man knappast sätta förbrukningen som ett minus på Bmwn. wink
Senast redigerat av Rquired (3 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

787 Inlägg
3 december 2009
#76
Rquired skrev:
Martin_84 skrev:
Nu har jag skrattat åt alla öppnade chipspåsar, och funderar på varför mina chips tog slut på förra sidan. Så jag får väl fylla i lite vad jag tycker här med då.

Volvo 740Tic.
***********
+ Billiga i inköp
+ Lätta att trimma
+ Billiga delar
+ Skitkul som slitosläng
- Inte tyst
- inte vacker (relativt argument)
- För lätta i baken.

Har bara haft sug-740's, men de har varit goa att sladda med. Bara man lär sig balansgången i hur brett man kan köra, så är det bara kasta upp i valfri fart. (Var vänlig dippa chipset nu)...
Men det är trots allt lite mer slitosläng kanske i mitt tycke.

BMW 530 e34 (som jag har nu)'
**********************
+ Snygg(are iaf)
+ Vridstark
+ Varvvillig motor , (man kan tro att en v8 bara är vridstark långt ner i registret, men så är inte fallet med denna motor.)
+ Bra balans i chassi original, som alltid går att förbättra.
+ V8
- V8 (bränsleförbrukningen är ju i min bil 0,95 landsväg, och okänd i stan.) Snitt på 140mil är 1,07 så så farligt verkar det ändå inte vara

En 530 får du rätt gött utrustad nu med tanke på att ingen vill ha v8 i dagens samhälle.

Men ska du ha en liten busbil för 30k.... nja, jag vet inte riktigt. Hade frågan varit en bruks/bus så hade jag kört på 530, då för 30 k skulle du få

530 = 16k (ungefär)
Säkningssats/Coilovers = 8-10k
(540motor = 6-7k) big_smile

En volvo 740/940 får du ju köpa större turbo till för att komma upp i samma effektsiffror...


Så, hoppas era chips tog slut nu, för nu orkar jag inte skriva mer Volvo vs. BMW skit.

Jag har volvo i hjärtat med bmw på papperet. Det enda jag är missnöjd med bmw'n nu är att jag inte har varmt säte när jag sätter mig en vintermorgon, och att jag itne har 300hk.

Bra svar, en anmärkning har jag dock;
E34 med V8 är knappast en snålbil, men med tanke på Volvo 740 turbo "bensinbolagens favorit" vill ha kan man knappast sätta förbrukningen som ett minus på Bmwn. wink

Jaså det säger du ?

Min 740 turbo drar iaf mindre vid bus/landsväg än vad min gamla bmw drog.. Så hmm jadu..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#77
AlvereZ skrev:
Rquired skrev:
Martin_84 skrev:
Nu har jag skrattat åt alla öppnade chipspåsar, och funderar på varför mina chips tog slut på förra sidan. Så jag får väl fylla i lite vad jag tycker här med då.

Volvo 740Tic.
***********
+ Billiga i inköp
+ Lätta att trimma
+ Billiga delar
+ Skitkul som slitosläng
- Inte tyst
- inte vacker (relativt argument)
- För lätta i baken.

Har bara haft sug-740's, men de har varit goa att sladda med. Bara man lär sig balansgången i hur brett man kan köra, så är det bara kasta upp i valfri fart. (Var vänlig dippa chipset nu)...
Men det är trots allt lite mer slitosläng kanske i mitt tycke.

BMW 530 e34 (som jag har nu)'
**********************
+ Snygg(are iaf)
+ Vridstark
+ Varvvillig motor , (man kan tro att en v8 bara är vridstark långt ner i registret, men så är inte fallet med denna motor.)
+ Bra balans i chassi original, som alltid går att förbättra.
+ V8
- V8 (bränsleförbrukningen är ju i min bil 0,95 landsväg, och okänd i stan.) Snitt på 140mil är 1,07 så så farligt verkar det ändå inte vara

En 530 får du rätt gött utrustad nu med tanke på att ingen vill ha v8 i dagens samhälle.

Men ska du ha en liten busbil för 30k.... nja, jag vet inte riktigt. Hade frågan varit en bruks/bus så hade jag kört på 530, då för 30 k skulle du få

530 = 16k (ungefär)
Säkningssats/Coilovers = 8-10k
(540motor = 6-7k) big_smile

En volvo 740/940 får du ju köpa större turbo till för att komma upp i samma effektsiffror...


Så, hoppas era chips tog slut nu, för nu orkar jag inte skriva mer Volvo vs. BMW skit.

Jag har volvo i hjärtat med bmw på papperet. Det enda jag är missnöjd med bmw'n nu är att jag inte har varmt säte när jag sätter mig en vintermorgon, och att jag itne har 300hk.

Bra svar, en anmärkning har jag dock;
E34 med V8 är knappast en snålbil, men med tanke på Volvo 740 turbo "bensinbolagens favorit" vill ha kan man knappast sätta förbrukningen som ett minus på Bmwn. wink

Jaså det säger du ?

Min 740 turbo drar iaf mindre vid bus/landsväg än vad min gamla bmw drog.. Så hmm jadu..

Ovanstående var inte menat som ett försök att starta bråk utan bara ett konstaterande från min sida. Jag har då aldrig varit med om en 740 ens med sugmotor under litern per mil blandad körning i alla fall, och att en turbo skulle klara av de 1.1-1.2 jag av egen erfarenhet vet att en 530i klarar håller jag för osannolikt, då tom en med sugmotor har svårt att klara sig på litern per mil.

För övrigt, "bus/landsväg"? "min bmw"? Tycker nog det hade sett bättre ut om du skrivit ut modell och årsmodell etc också.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

787 Inlägg
3 december 2009
#78
Rquired skrev:
AlvereZ skrev:
Rquired skrev:

Bra svar, en anmärkning har jag dock;
E34 med V8 är knappast en snålbil, men med tanke på Volvo 740 turbo "bensinbolagens favorit" vill ha kan man knappast sätta förbrukningen som ett minus på Bmwn. wink

Jaså det säger du ?

Min 740 turbo drar iaf mindre vid bus/landsväg än vad min gamla bmw drog.. Så hmm jadu..

Ovanstående var inte menat som ett försök att starta bråk utan bara ett konstaterande från min sida. Jag har då aldrig varit med om en 740 ens med sugmotor under litern per mil blandad körning i alla fall, och att en turbo skulle klara av de 1.1-1.2 jag av egen erfarenhet vet att en 530i klarar håller jag för osannolikt, då tom en med sugmotor har svårt att klara sig på litern per mil.

För övrigt, "bus/landsväg"? "min bmw"? Tycker nog det hade sett bättre ut om du skrivit ut modell och årsmodell etc också.

Konstaterade bara att den drog mindre tongue
Motorns kondition svarar jag inte för, för det vet jag inte.. Är ju rätt olika från bil till bil tongue

283 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#79
AlvereZ skrev:
Rquired skrev:
AlvereZ skrev:

Jaså det säger du ?

Min 740 turbo drar iaf mindre vid bus/landsväg än vad min gamla bmw drog.. Så hmm jadu..

Ovanstående var inte menat som ett försök att starta bråk utan bara ett konstaterande från min sida. Jag har då aldrig varit med om en 740 ens med sugmotor under litern per mil blandad körning i alla fall, och att en turbo skulle klara av de 1.1-1.2 jag av egen erfarenhet vet att en 530i klarar håller jag för osannolikt, då tom en med sugmotor har svårt att klara sig på litern per mil.

För övrigt, "bus/landsväg"? "min bmw"? Tycker nog det hade sett bättre ut om du skrivit ut modell och årsmodell etc också.

Konstaterade bara att den drog mindre tongue
Motorns kondition svarar jag inte för, för det vet jag inte.. Är ju rätt olika från bil till bil tongue

jag köper inte en bil för den drar lite soppa! wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#80
ralle_xtreme skrev:
AlvereZ skrev:
Rquired skrev:

Ovanstående var inte menat som ett försök att starta bråk utan bara ett konstaterande från min sida. Jag har då aldrig varit med om en 740 ens med sugmotor under litern per mil blandad körning i alla fall, och att en turbo skulle klara av de 1.1-1.2 jag av egen erfarenhet vet att en 530i klarar håller jag för osannolikt, då tom en med sugmotor har svårt att klara sig på litern per mil.

För övrigt, "bus/landsväg"? "min bmw"? Tycker nog det hade sett bättre ut om du skrivit ut modell och årsmodell etc också.

Konstaterade bara att den drog mindre tongue
Motorns kondition svarar jag inte för, för det vet jag inte.. Är ju rätt olika från bil till bil tongue

jag köper inte en bil för den drar lite soppa! wink

Haha på den punkten är jag med i alla fall, soppan är för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök