2366
Sök

Tickande motor volvo 850

15 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
Min 850 låter ungefär såhär när den nått arbetstemperatur:

http://www.youtube.com/watch?v=GF2CEBZ45Hs&NR=1

Den har bara rullat 21000 mil och oljan är som ny.

309 Inlägg
6 december 2009
#2
Det där låter som att ventiltryckarna/lyftarna som är kassa..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 december 2009
#3
kolla så du har olja brukar kunna ticka satan om nivån börjar bli lite för låg fylla på olja / byta olja brukar få tyst på dom


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 december 2009
#4
Testa o byta till tjockare olja, tex 10W60, kan hjälpa om än inte så det blir helt tyst. Annars håller jag med föregående talare, antingen slitna tryckare eller att de inte får nog med olja (låter mindre när den är kall då oljan är mer trögflytande...). Har du möjlighet att mäta oljetrycket så gör det!

Edit: Förutsätter att du redan kontrollerat oljenivån...
Senast redigerat av dawwe (6 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

15 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#5
Ljudet uppkomm efter tändstiftsbyte. Dom förra stiften var i princip helt slut och bilen drack 1,5 liter milen. Men ljudet hörs i princip bara på tomgången. Ska prova byta olja och filter. Föresten är det inte hydraliskt system?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 december 2009
#6
Har du fått i rätt stift? Felaktiga stift kan innebära att kolvtoppen slår emot stiften, inte bra. Fast det borde även märkas på motorns gång. Skruva ut ett stift o kolla för säkerhets skull. Jo det är hydraliska tryckare, hade det varit mekaniska hade vi bett dig att kontrollera ventilspelet smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

15 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#7
Kan tilägga att bilen stått några månader. Men är inte 10W60 lite häftigt nu under vintern?

82 Inlägg
9 april 2013
#8
Vet att tråden är gammal men hoppar in och hoppas på det bästa!
Jag har en volvo 850 2,5 se -96 med samma knackande ljud, MEN den går knappt alls. Den startar och går runt men dör om man inte möjligtvis varvar upp... Skulle det kunna vara kass tryckare/ventil möjligtvis?

Våga Vägra Volvo!
326 Inlägg
10 april 2013
#9
Slå i Wynns Hydraulic Valve Cleaner, och kör med det i. Det brukar hjälpa även vid ventilhäng.
Även tickandet brukar sluta då.

Vad sa du? Har Pappa betalat?

82 Inlägg
11 april 2013
#10
Jo men grejen som sådan är att bilen knappt går alls.. Den dog helt plötsligt under körning sen har den hållt på såhär... Den startar ju oså men knackar som i videon längre upp och dör om man inte hjälper den upp i varv...
Kan en ventil bara hänga sig så under körning?

Våga Vägra Volvo!
326 Inlägg
11 april 2013
#11
Att den dör under körning kan också bero på kamaxellägesgivaren. Ger den fel signal dör bilen och blir svår att starta.

Oljudet beror nog mest på ventillyftarna skulle jag tro. Kan ju vara så illa att någon ventil tagit skada också. =/

Vad sa du? Har Pappa betalat?

82 Inlägg
11 april 2013
#12
Som sagt den dog en dag under körning, sen kom knackandet och att den knappt går. Och sedan dess har den inte körts. Vågar inte ifall något förvärras.

Hur svårt är det art byta lyftare och eventuellt någon ventil? Har en reservmotor ståendes med andra defekter...


Sök