3415
Sök

Bandpasslåda till 4x JBL GT-5 15"

Dieselpower!
534 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Tjenare, har investerat i 2st paket från BRC med 2x GT-5 15" som jag ska testa.
Altså 4st 15"

Kommer då vara i en kombi, vad det blir vet jag inte än. men 745 / 945 elr W124a kombi.

Kommer koppla ihop alla och köra dom i 1Ohm med ett Mutant ascension 1.

Någon där ute som skulle knåpa ihop en låda för 4st, eller 2 lådor med 2st i varje, antingen Bandpass eller Portad. men hade velat pröva Bandpass wink

Tack på förhand!

372 Inlägg
6 december 2009
Min erfarenhet utav mutant ascension 1 i en ohm är att du behöver byta batteri och köra minst 50mm2 kabel. Mitt spelade bättre med 25mm2 kabel i 2ohm än 50mm2 i 1ohm med orginalbatteri. Bara som ett litet tips:)

ang baslådan får jag känslan av att den kommer bli stor smile du kommer nog antagligen få höja taket i bilen, köra med lådan utstickandes genom en baklucka som ej är stängd, alternativt ta ur baksätena å passagerarsätet fram för att fåplats med den. Glöm inte att koppla ur airbagen så att den inte slår sönder baslådan ifall du skulle krocka smile

4 074 Inlägg
6 december 2009
Absolutjonas skrev:
Altså 4st 15"

Kommer då vara i en kombi, vad det blir vet jag inte än. men 745 / 945 elr W124a kombi.

Någon där ute som skulle knåpa ihop en låda för 4st, eller 2 lådor med 2st i varje, antingen Bandpass eller Portad. men hade velat pröva Bandpass wink

Tack på förhand!

Står ju i papperen du får med basarn vad dom vill ha för liter portat! 99liter styck portat med en 4" port på 33cm.... bandpass vettefan!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
Dieselpower!
534 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Min erfarenhet utav mutant ascension 1 i en ohm är att du behöver byta batteri och köra minst 50mm2 kabel. Mitt spelade bättre med 25mm2 kabel i 2ohm än 50mm2 i 1ohm med orginalbatteri. Bara som ett litet tips:)

ang baslådan får jag känslan av att den kommer bli stor smile du kommer nog antagligen få höja taket i bilen, köra med lådan utstickandes genom en baklucka som ej är stängd, alternativt ta ur baksätena å passagerarsätet fram för att fåplats med den. Glöm inte att koppla ur airbagen så att den inte slår sönder baslådan ifall du skulle krocka smile

Batterier och kablar har jag så det räcker, 1500 fjuttiga watt är ingenting wink

Stickan skrev:
bara att skicka till drönirettab och be han räkna på det wink

Joo, som ovanstående sa, kommer den ju ta nå så enorm plats, tänkte inte på det... : (
Senast redigerat av Absolutjonas (6 december 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Absolutjonas skrev:
Altså 4st 15"

Tack på förhand!

Står ju i papperen du får med basarn vad dom vill ha för liter portat! 99liter styck portat med en 4" port på 33cm.... bandpass vettefan!

Sant, men är ändå inga optimala siffror. samt att dom brukar vela ha andra Litrar när man ska köra med fler än 1.

4 074 Inlägg
6 december 2009
Absolutjonas skrev:
BJonsson skrev:
Absolutjonas skrev:
Altså 4st 15"

Tack på förhand!

Sant, men är ändå inga optimala siffror. samt att dom brukar vela ha andra Litrar när man ska köra med fler än 1.

ja jag har för mig att man kan dra av 10% eller nåt sånt... men som sagt hör med drönirettab!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

21 761 Inlägg
7 december 2009
Har räknat på en trekammars bandpass med två basar i varje sluten kammare.

Sluten kammare (per styck): 130 liter, basar inräknade.
Portad kammare: 312 liter, port inräknad.
Port: 80x15 cm som är 10 cm lång.

Porten är en vanlig fyrkantig som är tänkt att sitta i mitten på den portade kammaren, inte en slotport alltså. Uträkningen är teoretisk, verkligheten kan ibland vara annorlunda. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har räknat på en trekammars bandpass med två basar i varje sluten kammare.

Sluten kammare (per styck): 130 liter, basar inräknade.
Portad kammare: 312 liter, port inräknad.
Port: 80x15 cm som är 10 cm lång.

Porten är en vanlig fyrkantig som är tänkt att sitta i mitten på den portade kammaren, inte en slotport alltså. Uträkningen är teoretisk, verkligheten kan ibland vara annorlunda. smile

Så altså blir lådorna ungefär lika stor som hela biljäveln ? yikes
Låter ju grymt! ahah wink

så den ska altså vara 260L + 312 ? eller är jag ute o cyklar ? smile
Senast redigerat av Absolutjonas (7 december 2009)

4 693 Inlägg
7 december 2009
Japp, 572 liter, bara att kasta ut baksätet smile

Men fasen vad det kommer att spela big_smile

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Tror det blir "lite" för stort hmm attans! hade velat pröva bandpass!!!

21 761 Inlägg
7 december 2009
Tyvärr blir det såna där volymer när jag räknar. wink

Dieselpower!
534 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tyvärr blir det såna där volymer när jag räknar. wink

Haha, kan ju alltid testa med 2 st (;

21 761 Inlägg
7 december 2009
Det går ju att montera alla basarna i isobarisk koppling, dvs att de sitter väldigt tätt monterade mot varandra. Då kommer lådvolymen att bli betydligt mindre, fast nackdelen är att basarna i praktiken "bara" flyttar lika mycket luft som om det satt två basar i hela lådan.

I så fall försvinner väl lite av vitsen med att använda fyra basar. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går ju att montera alla basarna i isobarisk koppling, dvs att de sitter väldigt tätt monterade mot varandra. Då kommer lådvolymen att bli betydligt mindre, fast nackdelen är att basarna i praktiken "bara" flyttar lika mycket luft som om det satt två basar i hela lådan.

I så fall försvinner väl lite av vitsen med att använda fyra basar. smile

Sant, aja. ska se vad dem presterar med portade låder först! wink

4 693 Inlägg
7 december 2009
Fast 572 liter borde få plats i en 245/745.... Ska nog inte vara några problem. Fråga per-kan hur stor hans låda är wink

Booyakasha!

18 Inlägg
10 december 2009
Tjo . Bryter in på tråden en sväng bara . Fråga ang 4 st GT-5 15" om det kommer att spela bra i en basreflex låda , vet att den blir lite stor (380 liter ca)  funderar på att köpa 4 st , det jag skall driva dom med är två aph-1dd , bilen 745 , har nu en apx 15 tum men den är så tung driven , vill spela db , över 142 db+++big_smile
Senast redigerat av Goofyy (10 december 2009)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 december 2009
Softis skrev:
Fast 572 liter borde få plats i en 245/745.... Ska nog inte vara några problem. Fråga per-kan hur stor hans låda är wink

572x 2 blir det väl?

D.v.s lite större än den jag har i min Express, det kan bli svårt att få plats med i en kombi, det går om man vill men det kommer bli att bygga dem på plats i så fall.

Min låda ligger på 850L i den portade kammaren och runt 250L i den slutna.

Tänk på att avståndet mellan basar & port kommer påverka hur lådan spelar, jag fick rekomendationen att ha minst 1m mellan basar och port.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
10 december 2009
ExtraKim skrev:
Softis skrev:

572x 2 blir det väl?

D.v.s lite större än den jag har i min Express, det kan bli svårt att få plats med i en kombi, det går om man vill men det kommer bli att bygga dem på plats i så fall.

Min låda ligger på 850L i den portade kammaren och runt 250L i den slutna.

Tänk på att avståndet mellan basar & port kommer påverka hur lådan spelar, jag fick rekomendationen att ha minst 1m mellan basar och port.

Var det för bara 2 basar? yikes

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 december 2009
Nej jag som läste fel...

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök